Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startproblem med Vista


aweste

Rekommendera Poster

Jag har en stationär Fujitsu Siemens med Vista, häromdagen började ljudet att hacka när jag körde wav-filer, vet faktiskt inte om det varit så sen jag installerade ljudkortet eftersom det bara märktes i WMP. Jag kollade runt lite på nätet, någon poängterade vikten av korrekt BIOS, jag tänkte kolla om det fanns uppgraderingar men först chansade jag på att ladda defaultinställningarna. Det skulle jag inte gjort.

 

Nu startar inte datorn, jag får ett blåskärmsmeddelande som jag inte hinner läsa, sen bootar den om igen. Det funkade inte att återgå till de gamla bios-inställningarna, jag KAN komma igång med recovery-CD:n men det hjälper inte att göra startreparation eller systemåterställning. Jag kommer åt konsollen (heter den reparationskonsollen?) och där har kollat med CHKDSK att det inte finns skador.

 

Så vad gör jag nu? Går det att stoppa blåsskärmen så att jag ser vad det är för kod?

 

Mycket lutar åt att det är nåt i bios som blev fel men vad? Jag har avaktiverat floppy eftersom det inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad gör jag nu?

Går det att starta i Felsäkert läge (tryck F8 vid uppstart för att få fram valmenyn)?

 

Går det att stoppa blåsskärmen så att jag ser vad det är för kod?

Ja. Förhoppningsvis får du igång datorn i Felsäkert läge.

 

Högerklicka då Dator, välj Egenskaper - > Fliken Avancerat, knappen under Start och återställning -> bocka ur rutan Starta om automatiskt under Systemfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade redan provat med F8 men felsäkert läge gav också blåskärm.

 

Hursomhelst tröttnade jag och provade att installera om Vista på en annan hårddisk som satt i burken. Tack och lov hade jag inte så mycket program installerat så jag har gjort valet att inte lägga tid och ork på det gamla systemet.

 

Men tack för svaren ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...