Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överspännings och åskskydd - fungerar de?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har dator, NAS, router, modem, bildskärm etc, etc anslutna till elnätet och i sommar har det åskat en del. Min fråga är hur man bäst och enklast skyddar sig mot överspänningar och strömspikar som kan skada enheterna. Jag bor i ett flerfamiljshus i en större stad och det ger väl ett visst skydd i sig. Dock var jag med om just detta för många år sedan och hälften av komponenterna brändes sönder. Det gick på min hemförsäkring och jag har alltid backup på en extern hårddisk som bara är ansluten när jag gör backup. Annars är den frånkopplad.

 

Nu har jag dock ca 12TB dokument och filer så jag kan bara säkra det allra viktigaste och vill ha ett skydd mot ovanstående. Jag råkade ha ett grenuttag av fabrikat Supra Lorad MD08-16-EU/MSP liggande. Denna påstås ha ett nätfilter och överspänningsskydd. Bla kan man läsa "... är ett 3-vägs överspänningsskydd med ett fint nätfilter för minimering av yttre störningar...). Jag är skeptisk. Är detta tillräckligt? Nu är det i alla fall anslutet och Ethernet-kabeln från första teleuttaget går också igenom detta grenuttag.

 

Kan jag känna mig hyfsat säker eller behöver jag ett "riktigt" skydd? I så fall tar jag mycket tacksamt emot tips på dylika till ett rimligt pris men kvaliteten får inte bli lidande. Vet att det finns många mer eller mindre verkningslösa åskskydd som oseriösa företag försöker lura på okunniga personer.

 

Det är inte hårdvaran som bekymmrar mig, den får man ersättning för på hemförsäkringen, utan det är all data som jag har lagrat och som blir omöjligt att ersätta. Har ingen möjlighet att göra backup på 12TB. Den ekonomin har jag inte.

 

Tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De klara säkert (förhoppningsvis) det de lovar. Frågan är väl om detta är tillräckligt.

 

Jag har motorcykel. För försäkringen ska gälla räcker det med två lås. Och den kan stå utomhus.

Men jag och en kompis har

hojarna i ett garage

hojarna låsta med 3 lås, framhjul, bakhjul och styret

i december 2012 bröt "man" sig in i garaget. Snodde verktyg , hjälmar, handskar. Men lämnade hojarna.

 

Efter det har jag monterat tjuvlarm i garaget och dörren har förstärkts för att öka tiden knäcka den med några sekunder.

I april löste tjuvlarmet ut tre gånger en natt. Grannarna ovanpå garaget vaknade och larmade fastighetsägaren så jouren ryckte upp.

Så tjuvarna gav upp. För vi kopplade inte bort larmet.

Larmet är känsligt, räcker med att börja "jobba" med kofoten på dörren för att det ska utlösas. Och larmet drar igång ett antal bilsignalhorn i garaget. Så det går ju inte direkt att bryta sig in ostört.

 

För din del är väl motsvarande till garage och tjuvlarm att dra ut 230V kontakten till multikontakten ur vägguttaget.

Så fort du inte sitter vid datorn eller när åskan går. Då sitter du inte vid datorn. Punkt.

Och motsvarande också dra ut nätverkssladden till din router.

 

Då ökar nödvändig spänning för att knäcka din utrustning kanske från att kunna hoppa 1 cm i ditt nuvarande skydd till kanske 25cm eller 50cm.

(utgår från att all utrustning matas med 230V från din multikontakt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grenbrytare. stickkontakt, kan skydda mot mindre störningar i nätet men det är inte ett skydd mot åska. Inte en chans. Kanske att det skyddar mot när pappersbruket nästgårds startar maskinerna. Kanske.

 

För att skapa ett säker åskskydd måste i princip skyddet sättas in i själva elanläggningen, vid/innan proppskåp. Även även andra vägar in såsom telekabel, TV-antenn måste säkras upp.

 

En blixt bränner med lätthet genom ett grenuttag.

Kanske kanske, här vet jag inte, att en UPS kan utgöra en viss säkerhet, att den kan ha en säkring som löser ut.

 

Men du bor i ett flerfamiljhus, i en stad. Elnätet borde vara ganska säkert. Ganska. Dock som din erfarenhet visar, helt säker är du inte.

 

Bästa tipset är än, dra ur kontakterna när det åskar.

 

 

Undras om inte Städje haft en artikel i detta ämne.. okej, inte Städje jag finner

http://www.idg.se/2.1085/1.80424

ock en Städje, vet dock inte om han där tar upp detta

http://www.idg.se/2.1085/1.395331/varfor-smaller-det-i-stereon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, en månad sen det small här, två olika burkar som som gick här, dock inte någon dator denna gång.

 

Men bor man så man kan råka ut för en direktträff, då finns bara ett sätt som sägs här, dra ur ström och nät kablar.

Problemet är ju, att man aldrig vet i förhand när det ska smälla, och hålla på att dra ur allt som fort man går ut, kanske inte är så kul heller.

 

Då får man koppla allt så man bara har en masterkabel att dra ur, det duger då INTE att trycka på en strömbrytare, för att stänga allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även med riktigt bra överspänningsskydd som ex. från Phoenix Contact så kan det ju gå illa. Skydden klarar bara en viss "mängd". Skyddet kan alltså funka, alltså skydda dig från första, andra tredje smällen men vid fjärde så släpps energin igenom. NÄR den fjärde kommer är omöjligt att veta, det kan ju vara det fjärde året eller på den fjärde sekunden..

 

Men visst är ett bra skydd bättre än inget alls. Har man ett skydd för elnätet, i ditt fall torde det räcka med ett apparatskydd (mellanskydd kanske vid inkommande servis, grovskydd om du bott i egen villa på landsbygden), och ett för tele så är det viktigt att dess "jord" ansluts till samma potential. Denna behöver inte vara just skyddsjord men den är ju en praktisk anslutning att nyttja.

 

Hade jag 12 Tb med ovärderlig data skulle jag nog skaffa ytterligare 12 Tb disk, kopiera och förvara dessa på annan ort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En UPS är något du borde skaffa. Inte för att den ger 100% skydd mot åska, då detta är nästan omöjligt att åstadkomma. Men ett strömavbrott under skrivning till disken kan krascha filsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...