Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation-Ubuntu


Sosso

Rekommendera Poster

Hoppas nån här har erfarenhet av Ubuntu...

 

Laddade ner senaste versionen från deras sida, gjorde en skiva och bootade från den sen,

trodde jag installerade det (vid sidan av win xp till å börja med), fick välja partitonsstorlek och göra ditt å datt som tillhörde installationen.

 

Tillslut så var det klart.... och startade om datorn, men där man kan välja vilket op system man vill köra igång så fanns inte ubuntu med, enbart win och win felsäkert läge eller vad de nu var..

 

Startade upp win, och då säger den att enhet D har lite utrymmme, hittar inget ubuntu nånstans.

Testat söka efter nånting som skulle heta ubuntu i hela datorn, men fanns inget...

 

Så, jag skulle tro att det inte blev nån installation...??

 

Jag förstår inte riktigt???

 

Hur ska jag göra för att få in Ubuntu korrekt??

 

*hoppas på hjälp*

 

Ska tillägga att jag inte kunde ansluta till internet under installationen..

har en usb sticka (d-link), den hittade nätverk, men kunde ej ansluta, trots rätt lösen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt konstigt, jag har aldrig haft det problemet endå har jag haft maskiner som har ubuntu installation under windows.

 

hade du windows installerat innan du installerade ubuntu?

 

hur mycket diskutrymme har du på din disk?

 

 

Windows kan inte hitta ubuntu för ubuntu har ett annat Filsystem, däremot så är ubuntu väldigt duktig för den kan hitta windows.

du kan kolla på denna länken , därifrån kan du få ett par tips.

 

 

gick det bra att bränna skivan, körde du verifiering efteråt? för det verkar som att det blev något fel under bränningen utav iso filen till ubuntu

 

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar... Ska kolla mer när jag får tid.. Hinner nog inte idag..

 

Windows var redan installerat, tänkte prova köra ubuntu på den datorn eftersom d inte tar lika mkt kraft fr datorn.

D blev ingen mer partition när jag gjorde det, men, som jag skrev så fick d: väldigt lite space kvar, kan va samma hårddisk som c:, men vet inte i nuläget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade skicka iväg, skriver från mobilen..

 

Vet inte just nu hur stor(a) hårddiskarna är..

 

Hur hittar jag det om inte man kan hitta d i windows?

 

Verkade då som att installationen gick bra, bränningen tror jag inte blev nå fel på heller...

Hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Information om hårddiskar hittar du genom att högerklicka på Datorn/Den här datorn och välja Hantera. Leta sedan upp Diskhantering i vänsterkolumnen. Om du inte förstår så kan du ta en skärmdump (PrintScreen) och bifoga till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått svar på att det inte var jag som skapade trångt utrymme på D: de hade tydligen varit så tidigare...

 

Men... hur hittar jag nu åt Ubuntu.. som jag troligtvis installerade???

 

Finns inte att välja när man startar om datorn....

 

Skickar med partitionsdelningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kan prova, men jag testade windows installeraren.. och när installationen var klar startade jag om, och då fanns ubuntu med i den dära listan.

Men kunde inte testa för jag hade ett USB tangentbord, gick in i bios och testade aktivera USB L.... Nånting.. men då kom den inte längre än precis innan "listan" (där man väljer op system)..

Avaktiverade och då startade datorn normalt.

 

Hittade ingen adapter eller tangentbord av äldre årsmodell, så fortsättning följer när jag testat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat.... Vet inte om det gick så mkt snabbare... fick igång usb tangentbordet åxå i bios/dos eller vad man nu kallar det...

 

Både USB Legacy och Plug-and-play aktiverade jag å då funkade det... fram tills vi var tvungen att slå av datorn pga åskoväder.

 

Nu kommer den inte längre än till precis innan man får välja vilket op system man vill köra.

Provat starta om, avaktivera och aktivera igen....

 

Den går vidare om man stänger av USB Legacy, men då startas windows xp eftersom man inte kan välja något..

 

Testade en adapter, men de funkade ju såklart inte.. :-P

 

Är enda utvägen ett gammalt tangentbord??

 

Var hittar jag program som är installerat i windows??

 

MVH

//Sofia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag program som är installerat i windows??

XP: Kontrollpanelen - Lägg till och ta bort program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP: Kontrollpanelen - Lägg till och ta bort program

 

hmm, var lite otydlig där :)

Jag menade när man kör Ubuntu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, eftersom det verkade som att du inte fick igång Ubuntu så antog jag att det var Windows det gällde.

 

Nu vet jag inte om det är det du menar men du kan inte köra program som är installerade i Windows utan att starta Windows. För att hitta Windows-mappar och -filer behöver du montera (mount) C: etc, se t ex:

http://www.ehow.com/how_4513872_mount-drive-ubuntu-linux.html

http://www.ehow.com/how_5948918_mount-drive-ubuntu.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, eftersom det verkade som att du inte fick igång Ubuntu så antog jag att det var Windows det gällde.

 

Nu vet jag inte om det är det du menar men du kan inte köra program som är installerade i Windows utan att starta Windows. För att hitta Windows-mappar och -filer behöver du montera (mount) C: etc, se t ex:

http://www.ehow.com/how_4513872_mount-drive-ubuntu-linux.html

http://www.ehow.com/how_5948918_mount-drive-ubuntu.html

 

 

Jo, de var väl typ de jag menade....

 

Men jo, jag har fått igång ubuntu, men efter en avstängning så gick det inte längre.. (funkade tidigare vid omstarter)

Som jag skrev här tidigare idag..

 

Den fråga som återstår.. är hur jag får usb tangentbordet att fungera så man kan välja ubuntu istället för windows det är enbart tangentbordet de hänger på för att få igång det.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det glapp i kontakten eftersom det fungerar ibland?

Du kan ju pröva en annan USB-kontakt. Jag har för mig att någon har skrivit i Eforum att USB-tangentbord ska anslutas till den primära USB-kontakten på baksidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det glapp i kontakten eftersom det fungerar ibland?

Du kan ju pröva en annan USB-kontakt. Jag har för mig att någon har skrivit i Eforum att USB-tangentbord ska anslutas till den primära USB-kontakten på baksidan.

Ja bra frågeställningar och hur är det med glappkontakt?

 

Ja också på andra - på vissa moderkort stöds inte alla USB-portar för att aktivera tangentbordet innan operativsystemets drivrutiner laddats in.

 

Därför bör alltid USB-tangentbord och USB-mus anslutas till dom primära USB-portarna som sitter längst upp närmast PS/2 kontakten, för att tangentbordet skall kunna användas direkt vid vid uppstarten, så man kan komma in i BIOS eller trycka på någon F-tangent för att göra annat.

 

Exempel och USB-tangentbordet och USB-musen ansluts till någon av dessa (a) eller om det är PS/2 enhet

post-73434-0-90016800-1345577132_thumb.png

Finns ibland tangentbords och mus symboler bredvid dessa USB-uttag.

 

Men det finns också moderkort där det inte spelar någon roll var man ansluter tangentbordet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om de e glapp... tyckte bara de va konstigt att det inte funkade helt plötsligt.

 

Jag kan ju trycka på F tangent... Men har jag USB Legacy aktiverat, så "hänger" den sej numer efter första "bilden" bilden helt svart, förutom ett streck längst upp i vänsterhörnet som blinkar..

Dvs att den går inte till "nästa sida", där man får välja Windows eller Ubuntu..

 

Stänger jag av, och avaktiverar USB Legacy, så startar den hela vägen, men då kan jag ej använda piltangenterna för att "hoppa ner" bland alternativen till Ubuntu.

 

känns som ett litet mysterium... =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svart skärm med litet blinkande streck brukar betyda att det är något hårdvarukrångel. Har du något annat än tangentbord och mus anslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Svart skärm med litet blinkande streck brukar betyda att det är något hårdvarukrångel. Har du något annat än tangentbord och mus anslutet?

 

Hmm, jo det kan hända.... har hittat ett gammalt tangentbord, med gamla kontakten nu som man kan använda vid uppstart... så.. just nu har jag nog inga fler frågor i detta ämne...

 

Ska se om jag kan dela ut några poäng :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...