Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Knetha

HyperSpace, Presto och annat som bootar snabbt

Rekommendera Poster

Knetha

Jag skulle vilja ha ett OS, på sidan om Win 7, som bootar snabbt och låter mig gå ut på nätet samt lyssna på musik.

Jag har sett det på en bärbar HP och det OS:et startade direkt.

Då har jag hittat HyperSpace, Presto och Ultra OS. Jag vet dock inte om Ultra OS är ett sådant snabb-bootande OS. Med det är program som inte har sett nya versioner på typ 3 år ! Är det så bra att de inte går att göra bättre (båda kostar ju pengar att använda, HyperSpace $40 och Presto $20) eller har de helt enkelt blivit floppar ?

Finns det andra, bättre, alternativ ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tune

På vissa ASUS-laptop finns det förinstallerat ExpressGate, ett os som botar på några sekunder. Det finns en on/off knapp för W7 och en om man ska starta ExpressGate. Inget jag använder, har blivit irriterad några ggr när man tryckt på fel knapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knetha

På vissa ASUS-laptop finns det förinstallerat ExpressGate, ett os som botar på några sekunder. Det finns en on/off knapp för W7 och en om man ska starta ExpressGate. Inget jag använder, har blivit irriterad några ggr när man tryckt på fel knapp.

ExpressGate verkar vara ASUS egna program som är inbyggt (eprom) på moderkortet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Vad tror du om någon liten Linux-distribution installerad på ett USB-minne?

Det går ju inte att få något att starta snabbt om det ligger på en vanlig hårddisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knetha

Det går ju inte att få något att starta snabbt om det ligger på en vanlig hårddisk.

Jo, kanske det. För all del tänkte jag skaffa en SSD men är det snabbare start än på Win 7 så är det ju bra.

Har du något tips på någon liten Linux som inte kräver massa "pill" för att funka ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

En vanlig intern hårddisk är betydligt snabbare än ett USB-minne. Huvudsaken är att välja en minimal distribution. Som.t.ex.Tiny Core Linux, som är på 10 MB och körs från RAM.

En anna ä rDamn Small Linux.

Redigerad av fagerja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knetha

Funkar det bra att ha en partition med Windows 7 och en med någon Linux-version ? Jag kollade på Slitaz (tror jag det var) och den ville ha en Knoppix-partition. Är det något som kan "kollidera" med Windows-partitionen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

Ja, det fungerar. Det som kan orsaka problem är bootloaderkoden i MBR. MBR är diskens första sektor och ingår inte i någon partition. Bootloaderkoden är de 446 första byten och den pekar på den bootloader som skall användas. Du kan välja mellan grub eller Windows bootloader som primär bootloader.

Mihttp://blog.famzah.net/2011/11/12/boot-linux-using-windows-7-boot-loader/n länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...