Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två bildskärmar - inte samma bild


Ralle93

Rekommendera Poster

Nu är det så att jag har två skärmar till min dator (Philips 24IE). Problemet är att det skiljer lite lite i färg/ljus/nyans/kontrast (you get it) mellan skärmarna. Men jag vill ha EXAKT samma bild på båda... om det nu går? rolleyes.gif

 

Nån som vet nåt man kan köpa till skärmarna eller fixa med så att det blir exakt samma bild? Har olika anslutningar till varje skärm nån betydelse i det hela?

 

Tack på förhand smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, detta är inte helt lätt.

 

Till att börja med, så är inte två bildskärmar helt likadana med samma bildåtergivning, ens om det är samma fabrikat och modell.

 

'Billigare' bildskärmar har sämre färgåtergivning än dyrare.

Sedan finns det olika typer av paneler, om vi nu pratar om sk, plattskärmar.

 

Som exempel:

TN-panelen är väl den som är billigast, vanligaste och även den som dom som spelar grafikintensiva spel föredrar pga. dess snabba uppdateringsfrekvens, men klart sämre på bildåtergivning än tex. P-IPS

Se denna artikel:

PC För Alla Extreme - Stor bildskärm för den kräsne - Asus ProArt PA246Q

 

Se också denna artikel 2011-07-02 09:28 - PC för Alla:

Fem olika skärmtyper - här är den du ska köpa!

 

Samt:

2011-08-31 16:31 - MacWorld:

Så genomskådar du skärmmyterna

 

Det finns i huvudsak två sätt att ställa in bildskärmen; det ena sättet är skärmkalibrering vilket görs via mjukvara på datorn samt skärmens egna inställningar och det andra sättet är skärmprofilering - vilket görs med särskild kalibreringsutrustning som kopplas in på bildskärmen samt ingång datorn och mäter ljusåtergivningen samt omgivningsljuset, för att sedan skapa en profil som laddas varje gång man startar datorn - profilering.

 

Det senare med profilering är en dyr historia och det första med skärmkalibrering är relativt enkelt.

Se denna artikel hur du kan göra, om du kör Windows 7

PC För Alla: Så kalibrerar du bildskärmen i Windows 7

 

Samt:

MacWorld: Så enkelt får du rätt färger

 

För profilering finns att köpa utrustning, men jag kan inte rekommendera något av dessa, enär jag inte vet vilket behov du har och framför allt vilket fabrikat etc. du har.

Som sagt dessa är relativt dyra och på billigare bildskärmar, så är det högst tveksamt om det överhuvudtaget kommer att ge något resultat som känns bra.

Exempel på profileringsverktyg:

Spyder 3/4 Pro

Huey

Lacie

 

Prisjakt: Spyder 3 Pro http://www.prisjakt....kt.php?p=254068

Fotosidan - recensioner: Colorvision Spyder 3 PRO http://www.fotosidan...ws.htm?ID=16840

 

Dessutom kan det vara så enkelt, att du har två gamla bildskärmar som helt enkelt börjat på gjort sitt.

 

Och ja - det kan ha betydelse om du använder vga istället för dvi anslutning, men kanske inte i så hög grad, men visst...

Enkelt att testa, koppla om bildskärmarna om nu dessa har DVI eller HDMI alt. displayport och ditt grafikkort har stöd för ett av dessa tillsammans med vanlig VGA utgång.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorninmyside

Det framgår inte av din text ifall du har testat det enklaste. H-klick på skärmen och klicka grafikkortets kontrollpanel.

Sen "Justera skrivbordets färginställningar" eller liknande.

Jag har också flera skärmar av varierande modell och ålder. Dessutom har jag till varje dator en platt och en CRT

av vissa anledningar men jag har ändå lyckats få färgerna (ganska) lika på dom. Så jag är nöjd i alla fall.

Och med "exakt" vet jag inte heller vad du menar. Vill du ha SAMMA bild i båda eller samma färginställningar?

Du kan ju klona så blir det samma bild i bägge men varför man skulle vilja ha det så förstår jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkat TS problem, så handlar det inte om att visa samma bild på två bildskärmar, utan att visa samma bild med samma färger och ljusstyrka på två olika bildskärmar. Dvs. det handlar inte om att klona bildskärmen, utan att visa bilden likadant på två bildskärmar.

 

Förstår inte riktigt varifrån du fick klona utifrån min text?

 

Ja, i bildskärmskortets inställningar kan man naturligtvis ställa in ljusstyrka, kontrast och färger, men vill man ha dessa exakt efter tex. Pantone färgskalan, så krävs både skärmkalibrering och profilering av bildskärmen och detta kommer ändå inte bli exakt dom färger och ljusstyrka på en äldre och framförallt enklare bildskärm så det motsvarar Pantone.

Nya och dyrare bildskärmar som tex. ASUS skärmen länkat till tidigare, visar redan från början rätt exakt färgerna.

Läs i mina tidigare länkar, står rätt bra förklarat.

 

Därför jag också frågade i mitt tidigare inlägg, vilket behov och typ av bildskärm det handlar om.

Det jag nu pratar om, handlar om inställningar för tex. en person som håller på med avancerad bildbehandling och där det är viktigt att dom färger man ser på bildskärmen, motsvarar det färdiga resultatet man ev. senare skall skicka iväg för tryck.

 

Att ställa in två bildskärmar likadant, är inte samma sak som att dessa sedan visar rätt färger.

Blått är inte alltid blått....

http://sv.wikipedia....Matching_System

http://en.wikipedia.org/wiki/Pantone

 

Handlar det bara om att få två bildskärmar att visa någorlunda samma ljusstyrka och grundinställningar, så börja med att följa instruktionerna för kalibrering Windows 7 i mitt tidigare inlägg, dock som jag sade, så kan det vara andra bakomliggande problem tex. gamla uttjänta bildskärmar, som inte orkar med att varken ha ljusstyrka eller någorlunda korrekt färgåtergivning.

 

Och på många bildskärmar finns ofta en knapp på skärmen för att återställa skärminställningarna till fabriksläge, dvs. så som den leverades från fabrik. Kom bara ihåg att en bildskärm i princip är en produkt som åldras, den blir helt enkelt sämre med tiden.

 

Men som sagt, nu vet vi ju inte vilka krav det handlar om för TS.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska ta och följa instruktionerna för kalibrering i Windows 7. Mina två skärmar är ganska så nya, både att jag har haft dem i några månader, och att själva modellen är ganska ny också.

 

Anledningen till att jag har två bildskärmar är att jag håller på med 3D-grafik och vill kunna ha en större arbetsyta att få plats med allt på. När jag renderar bilder kan det vara skönt att kunna kolla på bilderna på ena skärmen, och sen ha samma färger på bilden på andra skärmen.

 

Kan ju hända att det inte är jätteviktigt med exakt samma bildåtergivning för de sakerna jag håller på med... Men är det iofs inte för jobbigt att fixa så kan jag ju alltid ta och testa! biggrin.gif

 

Tack för all hjälp! Mvh smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

För att få exakt precision eller dualview är lättast via två helt identiska skärmar. Att använda olika skärmar kommer med största sannolikhet resultera i förändrade bildförhållanden och färger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...