Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska byta chassi..


jimpa83a

Rekommendera Poster

Jag har just nu en Packard Bell imedia S1800 och modekortet Packard Bell Veriton M275..

Köpte nytt grafik kort o nätagg men visade sig att chassi var för litet så har nu beställt ett nytt chassi som även m-atx kan sitta i..

 

Det jag ville fråga var ifall om det är otroligt krångligt att flytta över mitt modekort till det nya chassit ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte speciellt krångligt att flytta ett moderkort från en låda till en annan låda, en fördel tycker jag att låta processor, fläkt och minnen sitta kvar på moderkortet, ett problem när man flyttar från en märkes datorn till en köpt låda kan vara den så kallade I/O plåten som kan vara skruvad på märkesdatorn men ska vara av en sort som ska bara tryckas dit på den köpta lådan.

 

Glöm inte kolla distanserna för moderkorten dom ska stämma med hålen på moderkortet, och se till att du har en handbok för moderkortet eller så kan du hämta en manual på moderkortets hemsida så att du kan koppla in knappar och lampor rätt som sitter i fronten på lådan, och glöm inte att använda antistatsarmband.

 

Det är inte så att det är krångligt, men det kan ta sin lilla tid att flytta över allting, hårddiskar, dvd-spelare och att få alla sladdar snyggt, dra så många som möjligt på baksidan så blir det inte sånt ormbo i lådan.

 

Vad har du köpt för låda, själv köpte jag en Antec Twelve Hundred V3 Svart som jag tycker är helt suverän gott om plats många fläktar, dammfilter på alla infläktar, snygg lysande skulle man nog kunna säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534 denna har jag beställt..

Manual kan jag ej få tag i då modekortet tydligen e så pass gammal :( inte lyckats hittat nån hittils ialla fall..

Jag ber till gudarna att denna låda kommer funka så jag får ditt mitt nya grafikkort o nätagg :) Sen ska det även bli kul att flytta över detta sj så man lär sig, så länge det ej är extremt svårt så. Chassit jag beställt är ju för m-atx bla så mitt modekort borde väl passa hoppas jag.

 

 

 

Det är inte speciellt krångligt att flytta ett moderkort från en låda till en annan låda, en fördel tycker jag att låta processor, fläkt och minnen sitta kvar på moderkortet, ett problem när man flyttar från en märkes datorn till en köpt låda kan vara den så kallade I/O plåten som kan vara skruvad på märkesdatorn men ska vara av en sort som ska bara tryckas dit på den köpta lådan.

 

Glöm inte kolla distanserna för moderkorten dom ska stämma med hålen på moderkortet, och se till att du har en handbok för moderkortet eller så kan du hämta en manual på moderkortets hemsida så att du kan koppla in knappar och lampor rätt som sitter i fronten på lådan, och glöm inte att använda antistatsarmband.

 

Det är inte så att det är krångligt, men det kan ta sin lilla tid att flytta över allting, hårddiskar, dvd-spelare och att få alla sladdar snyggt, dra så många som möjligt på baksidan så blir det inte sånt ormbo i lådan.

 

Vad har du köpt för låda, själv köpte jag en Antec Twelve Hundred V3 Svart som jag tycker är helt suverän gott om plats många fläktar, dammfilter på alla infläktar, snygg lysande skulle man nog kunna säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska sätta i nätagget sen gör det nåt om fläkten på den e riktad neråt i chassit då ? för annars blir fläkten uppåt o där sitter då grafikkortet som har två fläktar som blåser ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logiskt sett så borde dom flesta lådor vara gjorda för att sätta nätagget med fläkten nedåt eftersom det är lätt att tappa skruvar när man tex byter insticks kort och så, men det ser du säkert sitter det dammfilter i botten på lådan så är det inget att fundera på eller om det sitter gummikuddar som distanser på ett par centimeter så gissar jag att det ska räcka med luft till dagens energieffektiva nätagg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäkte ett problem :(

det nya nätagget har ej sladden 2x2-pin (P4) utan bara två st 2pin som sitter brevid en 6pin.. Provade sätta dessa två där den från gammla nätagget satt men det passar ju ej ??

 

Detta är den från gammla nätagget..

34jelwz.jpg

 

Och så här ser det ut på den nya.. dessa får jag ej ner i modekortet pga den lilla kanten som går ut.. :( blir galen på detta...

1621hnb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATX 12V 8-pin kontakten brukar vara delbar 4+4. Det är väl inte PCIe kontakten du visar på bilden? Den brukar vara delbar 6+2 om det är en 8-pin.

 

Vad är det för nätaggregat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en 4pins kontakt som jag ska sätta den i, den startar ej om den ej sitter i..

det är denna : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635819

 

ATX 12V 8-pin kontakten brukar vara delbar 4+4. Det är väl inte PCIe kontakten du visar på bilden? Den brukar vara delbar 6+2 om det är en 8-pin.

 

Vad är det för nätaggregat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en 4pins kontakt som jag ska sätta den i, den startar ej om den ej sitter i..

det är denna : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635819

Den 8-pin kontakt som ska sitta i moderkortets 4-pin är delbar 4+4, så att den passar till både 8-pin och 4-pin moderkort. Det är en EPS kontakt. Den kontakt du visar på bilden verkar vara kontakten till grafikkortet. Den är delbar 6+2.

 

Så här står det i manualen.

 

The ATX power connector has a detachable four-pin mechanism in order to support either a 24-pin or a 20-pin socket on the motherboard.

• The EPS12V power connector has a detachable four-pin mechanism in order to support either an eight-pin socket or a four-pin “P4/12V” socket on the motherboard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki men det finns ju ingen 8pin kontakt ens ?? :(

Bara 2 st 6+2 pins inte den jag behöver :( :(

 

Glöm det hitta den nu :P

Återkommer om det är nåt senare..

 

Den 8-pin kontakt som ska sitta i moderkortets 4-pin är delbar 4+4, så att den passar till både 8-pin och 4-pin moderkort. Det är en EPS kontakt. Den kontakt du visar på bilden verkar vara kontakten till grafikkortet. Den är delbar 6+2.

 

Så här står det i manualen.

 

The ATX power connector has a detachable four-pin mechanism in order to support either a 24-pin or a 20-pin socket on the motherboard.

• The EPS12V power connector has a detachable four-pin mechanism in order to support either an eight-pin socket or a four-pin “P4/12V” socket on the motherboard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...