Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen bild på skärmen


No-1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nog drabbats av datorförbannelsen! Tre olika fel på två veckor och den brukar ju fungera som en klocka! Nåväl, kommer hem och startar datorn. När jag kommer tillbaka till datorn efter uppstart så är muspekaren "fryst". Jag kan inte göra något så jag resetar manuellt på datorlådan. Därefter kommer inte datorn igång. Det som sker är att datorn går igång och stannar i påsatt läge utan skärmbild. På skärmen står det Ingen signal. Till saken hör att datorn INTE ens hinner till pipet vid uppstart innan den "stannar". Alltså det lyser fortfarande på flera ställen i datorn, fläktarna går (processer, systemfläkt och grafikkortsfläkt) och såväl hårddisklampan samt lampan för internetkabeln lyser, men alltså ingen fortsättning på uppstartsprocessen.

 

Jag har regelbundet bytt ut delar i datorn och den senast köpta (knappt två år gammal) är just grafikkortet.

 

Jag har provat att ta ut mina ram-minnen (haft det felet förr) och satt i dem separat etc.

 

Enligt mitt moderkort som har koder (Abit AA8XE) så är det kod 9.0 då den stannar i uppstartsskedet. Det är sista koden i uppstartsprocessen (power on sequence) och då är datorn i detta läge: Complete Mikroguru initial process, AWARD BIOS take over booting job.

 

Någon som vet vad som är fel? Grafikkortet igen? Kan det verkligen stoppa datorns uppstartsprocess? Moderkortet?

 

Det verkar i vart fall inte vara Ram-minnena...

 

Irriterande detta!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har nog drabbats av datorförbannelsen! Tre olika fel på två veckor och den brukar ju fungera som en klocka! Nåväl, kommer hem och startar datorn. När jag kommer tillbaka till datorn efter uppstart så är muspekaren "fryst". Jag kan inte göra något så jag resetar manuellt på datorlådan. Därefter kommer inte datorn igång. Det som sker är att datorn går igång och stannar i påsatt läge utan skärmbild. På skärmen står det Ingen signal. Till saken hör att datorn INTE ens hinner till pipet vid uppstart innan den "stannar". Alltså det lyser fortfarande på flera ställen i datorn, fläktarna går (processer, systemfläkt och grafikkortsfläkt) och såväl hårddisklampan samt lampan för internetkabeln lyser, men alltså ingen fortsättning på uppstartsprocessen.

 

Jag har regelbundet bytt ut delar i datorn och den senast köpta (knappt två år gammal) är just grafikkortet.

 

Jag har provat att ta ut mina ram-minnen (haft det felet förr) och satt i dem separat etc.

 

Enligt mitt moderkort som har koder (Abit AA8XE) så är det kod 9.0 då den stannar i uppstartsskedet. Det är sista koden i uppstartsprocessen (power on sequence) och då är datorn i detta läge: Complete Mikroguru initial process, AWARD BIOS take over booting job.

 

Någon som vet vad som är fel? Grafikkortet igen? Kan det verkligen stoppa datorns uppstartsprocess? Moderkortet?

 

Det verkar i vart fall inte vara Ram-minnena...

 

Irriterande detta!!

Jag har haft 2st Abit kort tidigare vilket hade samma fel som du beskriver, det var Nordbryggan som gick chipsetet, därefter har jag inte tagit Abit med tång sen dess, kör Asus nu och är stabilt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har dock hittills varit utan problem med Abit. Dock har de slutat göra moderkort alternativt gått i konkurs! Jag kunde nämligen inte få någon support av dem och hittade då det svaret via Google. Men en sak till är att jag tidigare hade ett likande fel, men sannolikt vad jag minns vid ett senare skede av uppstartsprocessen. Då var det nätaggregatet och vid ett tredje tillfälle var det faktiskt fel på Ram-minnet. Jag tror dock att jag får ge nätagget ett sista test annars har jag ju en riktigt bra anledning att belöna mig själv med en helt ny dator!! B-) Nån som enkelt vet hur man testar nätaggregatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Nån som enkelt vet hur man testar nätaggregatet?

 

Färgkoderna för spänningarna på Molexkontakten.

post-73434-0-30750100-1344536279_thumb.png

 

Exempel på färgkoder på kablar från nätaggregatet:

Gul =+12V

Röd =+5V

Svart = Jord

Vit = - 5V

Blå = -12V

Orange = Power good

 

Kan vara bra att mäta spänningarna om du har belastning (datorn påslagen som vanligt).

 

Om du kopplar ifrån moderkortsström-kontakten, så måste du bygla denna för att nätaggregatet skall gå igång.

Har du en sådan moderkortskontakt om du tittar i länken http://www.dvhardwar.../articles5.html

Så ser du att man kan bygla denna moderkortskontakt och då triggas spänningen igång från nätagget och kan då mätas och användas.

 

Använd en vanlig multimeter och var försiktig, så du inte skadar eller kortsluter något.

Jag tar inte på mig något ansvar för fel orsakat av bristande kunskap eller handhavande fel.

 

Använd ESD-skydd när du håller på. Se denna tråds inlägg #7

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...