Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska installera win 7


JohanJ

Rekommendera Poster

Har just fått hem en ssd-disk och win 7 i både 32- och 64-bitars. Ska man installera 32-bitars, eller kan man installera 64-bitars? Måste man ha nya program som klarar av 64-bit? Hade tänkt börja imorgon, så kvicka svar uppskattas.

Lite spec om datorn:

 

ASUS P5K P35

Intel core2duo e8400

2gb ddrII 1066mhz

120gb ssd

1tb vanlig hd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du endast 2GB minne och inte planerar för mer minne än detta eller max 4GB i framtiden, så installera 32-bitars versionen.

32-bitars versionen är mindre resurskrävande.

 

Kommer du att installera 4GB eller mer minne i framtiden så installera 64-bitars versionen.

 

32-bitars program kommer att fungera på 64-bitars O/S, men mer effektivt kan ibland ett 64-bitars program vara - men långt ifrån alla program finns i 64-bitars versioner. Omvänt kommer det inte att fungera dvs. 64-bitars program på ett 32-bitars O/S.

 

Med den konfiguration du specat, så skulle jag valt att installera Windows 7 32-bit

 

Systemkrav Windows 7

  • 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor på 1 gigahertz (1GHz) eller snabbare
  • 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
  • 16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
  • Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

 

Förutsatt att datorn stöder Windows 7.

Det bästa är att hämta hem och köra Windows 7 Upgrade Advisor först

Se till att du har dina externa enheter påslagna och inkopplade (skrivare, skanner, USB-disk, etc) innan du kör programmet.

http://windows.micro...upgrade-advisor

 

Windows 7 installation:

Ungefär så här brukar jag göra vid Windows 7 installation; se denna tråd inlägg #3

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det utmärkta svaret! Nu vet jag precis vad jag ska göra. Det lutar då alltså till att installera 32-bitars tills vidare. Jag har för avsikt att uppgradera med nytt moderkort/processor/minne till vintern, så då kan man ju installera 64-bitars då!

Har kört det program från microsoft som du länkade till, och det verkar som om i stort sett alla program jag vill ha fungerar med win7.

En till fråga bara; kan jag fortsätta använda ntfs-filsystemet på vanliga disken, eller är det något nytt filsystem som används nuförtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är klokt att ominstallera sitt Windows vid byte av moderkort, eftersom det då skall in moderkortsspecifika drivrutiner från den medföljande CD-skivan från moderkortstillverkaren.

 

NTFS.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till fråga bara; kan jag fortsätta använda ntfs-filsystemet på vanliga disken, eller är det något nytt filsystem som används nuförtiden?

Microsoft presenterade för inte så länge sedan ett nytt filsystem som heter REFS som är tänkt att komplettera/ersätta NTFS. Dock har dom inte gjort det bootbart. Och jag tror inte att en tidsplan för när REFS kan tänkas dyka upp för skrivbordsdatorer är presenterad än. För servrar så kommer det att gå att köra i samband med Server 2012 lanseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft presenterade för inte så länge sedan ett nytt filsystem som heter REFS som är tänkt att komplettera/ersätta NTFS. Dock har dom inte gjort det bootbart. Och jag tror inte att en tidsplan för när REFS kan tänkas dyka upp för skrivbordsdatorer är presenterad än. För servrar så kommer det att gå att köra i samband med Server 2012 lanseras.

 

Hej! Jag har nu installerat win 7 32-bitars på den nya disken, och allt verkar funka som det ska så här långt. Tack för alla svar, detta forum är ett bra exempel på hur det ska vara! Har inte haft tid att svara förrän nu, men jag har givetvis läst alla inlägg. Hoppas nu bara att installationen håller sig tills jag installerar nya delar i datorn. Fast då kanske det är dags för win 8?? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick bra.:thumbsup:

Ja det är bara att starta nya trådar om du stöter på problem, har andra funderingar eller vill ha tips om ny hårdvara.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...