Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför används inte allt minne?


Hookey

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har uppgraderat min dator, med nya minnen och nytt grafikkort. I kontrollpanelen står att det finns 24 GB minne, men att bara 16 går att använda. varför är det så - och går det att fixa till?

(se skärmdump)

 

Tack på förhand!

/Håkan

post-49464-0-21584900-1344339324_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har max 16GB användbart RAM i Windows 7 Home Premium 64-bit.

För att använda hela det installerade minnet på 24GB måste du uppgradera till (minst) Windows 7 Professional.

Men troligen är det onödigt om du inte behöver Professional för andra ändamål.16GB RAM är gott och väl tillräckligt för Windows 7.

Jag utgår från att datorn i övrigt har stöd för 24GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Jag kollade med tillevrkaren av moderkortet vad som var max, dom sa väl då "sanningen" (24GB), men glömde bort att tala om att det krävdes annat för att kunna använda allt minne fullt ut.

Hur är det med Windows 8, vet man det?

 

/Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/windows-8-physical-memory-limit/1be1c937-4962-4a17-9354-e0044e18fdc2 hade minnesbegränsningar inte kungjorts den 23 juli. Eftersom jag tror att IDG skulle skriva om det så tror jag inte att det har kommit ut de senaste två veckorna heller. Vissa personer kommer att kunna ladda ner Windows 8 om en vecka så då är det troligt att det visar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och tack för poängen. :rolleyes:

Det verkar vara så som Cecilia säger, att det ännu inte är information som är klar att släppas offentligt.

Det bör nog dyka upp framöver i min förra länk, fast något har gjort så den inte funkar som den skall.

 

Provar igen och bäddar in den: Memory Limits for Windows Releases

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...