Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dlookup - hur funkar det?


accessolle

Rekommendera Poster

Försöker få dlookup att funka.

Jag har semikolon på min svenska version. Hittar inte en enda instruktion på internet utan att det är massa andra tecken.

Någon som bara kan posta ett exempel.

Vill gärna lyckas göra det i en query och inte tabell.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Försöker få dlookup att funka.

Jag har semikolon på min svenska version. Hittar inte en enda instruktion på internet utan att det är massa andra tecken.

Någon som bara kan posta ett exempel.

Vill gärna lyckas göra det i en query och inte tabell.

 

Tack

Hej,

jag är nybörjare och har samma problem. Jag repeterar frågan i hopp om att någon därute kan hjälpa till... Jag har en tabell "Valutakurs" med fälten VALUTOR och KURS. I ett formulär "Artiklar" kan jag i en listruta välja Valuta som artikeln köps i. Jag försöker nu, medelst Dslåupp hämta valutakursen från tabell "Valutakurs", men inte f-n går det... Har försökt alla varianter. Man tycker att =DSlåUpp("[Kurs]", "[Valutakurs]", "[Valuta] = " & Tabell("Valutakurs")("[Valuta]") skulle fungera. Var är felet? Jag längtar tillbaka till LETARAD i Excel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semikolon används med DLookup när man skapar frågor i Access frågeverktyg. Så där ska det med andra ord vara semikolon.

 

I frågeverktyget ser det ut så här (se även bifogad bild):

Företagsnamn: DSlåUpp("FTGNAMN";"FORETAG";"ID=" & [FTGID])

I programkod och när man tittar på frågan med Visa/SQL så är det istället kommatecken som används. Ser då ut så här:

SELECT PERSON.FORNAMN, DLookUp("FTGNAMN","FORETAG","ID=" & [FTGID]) AS Företagsnamn
FROM PERSON;

post-72590-0-18802600-1383841882_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

Semikolon används med DLookup när man skapar frågor i Access frågeverktyg. Så där ska det med andra ord vara semikolon.