Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dlookup - hur funkar det?


accessolle

Rekommendera Poster

Försöker få dlookup att funka.

Jag har semikolon på min svenska version. Hittar inte en enda instruktion på internet utan att det är massa andra tecken.

Någon som bara kan posta ett exempel.

Vill gärna lyckas göra det i en query och inte tabell.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Försöker få dlookup att funka.

Jag har semikolon på min svenska version. Hittar inte en enda instruktion på internet utan att det är massa andra tecken.

Någon som bara kan posta ett exempel.

Vill gärna lyckas göra det i en query och inte tabell.

 

Tack

Hej,

jag är nybörjare och har samma problem. Jag repeterar frågan i hopp om att någon därute kan hjälpa till... Jag har en tabell "Valutakurs" med fälten VALUTOR och KURS. I ett formulär "Artiklar" kan jag i en listruta välja Valuta som artikeln köps i. Jag försöker nu, medelst Dslåupp hämta valutakursen från tabell "Valutakurs", men inte f-n går det... Har försökt alla varianter. Man tycker att =DSlåUpp("[Kurs]", "[Valutakurs]", "[Valuta] = " & Tabell("Valutakurs")("[Valuta]") skulle fungera. Var är felet? Jag längtar tillbaka till LETARAD i Excel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semikolon används med DLookup när man skapar frågor i Access frågeverktyg. Så där ska det med andra ord vara semikolon.

 

I frågeverktyget ser det ut så här (se även bifogad bild):

Företagsnamn: DSlåUpp("FTGNAMN";"FORETAG";"ID=" & [FTGID])

I programkod och när man tittar på frågan med Visa/SQL så är det istället kommatecken som används. Ser då ut så här:

SELECT PERSON.FORNAMN, DLookUp("FTGNAMN","FORETAG","ID=" & [FTGID]) AS Företagsnamn
FROM PERSON;

post-72590-0-18802600-1383841882_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

Semikolon används med DLookup när man skapar frågor i Access frågeverktyg. Så där ska det med andra ord vara semikolon.

 

I frågeverktyget ser det ut så här (se även bifogad bild):

Företagsnamn: DSlåUpp("FTGNAMN";"FORETAG";"ID=" & [FTGID])

I programkod och när man tittar på frågan med Visa/SQL så är det istället kommatecken som används. Ser då ut så här:

SELECT PERSON.FORNAMN, DLookUp("FTGNAMN","FORETAG","ID=" & [FTGID]) AS Företagsnamn
FROM PERSON;

 

Hej och tack för ditt svar. Tyvärr får jag fortfarande bara upp #NAMN? i textrutan.  Är det någon formatering man ska tänkta på?

 

Jag har en tabell ”ValutakursT” med kolumnerna "ValutaID", "Valuta" och "Kurs".

I ett formulär ”Artiklar” kan jag medelst uppslag i fältet ”Valutaval” välja valuta från ”ValutakursT”. 

 

Nu vill jag förstås till ett annat fält i formuläret hämta kursen för valutan jag väljer i fältet "Valutaval". 

Jag har provat alla möjliga varianter – vad är för fel med följande i Kontrollkälla för fältet jag vill visa valutakursen:

 

=DSlåUpp("[Kurs]", "[ValutakursT]", "[ValutaID] = " & Formulär![Artiklar]![Valutaval])

 

När jag läser ditt svar inser jag att du beskriver hur jag formulerar uttrycket i "frågeverktyget" - jag måste alltså skapa en ny fråga?

Tack på förhand

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du löst problemet?

 

När jag läser ditt svar inser jag att du beskriver hur jag formulerar uttrycket i "frågeverktyget" - jag måste alltså skapa en ny fråga?

Nej, jag använder bara frågeverktyget för att visa att det är semikolon i frågeverktyget samt kommatecken i "Visa SQL".

 

Det finns flera sätt att göra det på. Ett är att när listrutan uppdateras (lstValuta_AfterUpdate) köra en kodsnutt som jag beskrev ovan.

 

Skapa inte en separat fråga utan skriv frågan direkt i koden. För det kan ibland bli problem med frågor som hänvisar till värden i formulär, det är enklare att göra det direkt i koden istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...