Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cron jobb


cybertears

Rekommendera Poster

hejsan!

 

jag skulle vilja ha ett script som vid tex klockan 00 ska gå igång och den ska göra så att servern stängs av.

 

jag googlade lite och hittade detta och på den sidan står det:

 

You can also use intervals, they are defined like this: */20 this example mens every 20th and is in the minutes this will be equivalent to 0,20,40

So to run a command every monday at 5:30 in efternoon will look like this:

 

30 17 * * 1 /path/to/command

 

nu är min fråga vad som betyder vad för jag kan inte komma på vad det är som talar om att det just är måndag som denna körs misstänker att det är 1an som talar om det men är inte riktigt säker men vad är det som talar om att det ska köras 5:30, jag kanske är lite trögfattad men förstår verkligen inte kommandot, och är trött på att springa och stänga av min server klockan 00 varje dag så skulle gärna vilja ha hjälp ifrån er som förstår er på detta

 

 

MVH Jesse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första fältet är minuter (0 - 59), andra timmar (0 - 23), tredje datum (1 - 31) fjärde månad (1 - 12, eller namn) och femte veckodag (0 -7, måndag är 1, söndag kan anges med 0 eller 7).

Läs manualen med kommandot: man 5 crontab

 

Med skriptet 30 17 * * 1 /path/to/command körs kommandot klockan 17:30 varje måndag och inte 5:30. I USA och England anges 17:30 oftast som 5:30 pm. De använder 12 timmars klocka. Cron använder alltid 24 timmars klocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så om jag har förstått allting rätt så kan kommandot se ut såhär:

#!/bin/bash00 00 * * 7 /sbin/shutdown -r now ??

 

eller det kanske är fel?

 

nu är det ju ett annat problem och det är ju att man måste vara admin för att kunna köra kommandot halt

det kanske inte heller måste vara ett .sh script?

 

 

MVH Jesse

 

Första fältet är minuter (0 - 59), andra timmar (0 - 23), tredje datum (1 - 31) fjärde månad (1 - 12, eller namn) och femte veckodag (0 -7, måndag är 1, söndag kan anges med 0 eller 7).

Läs manualen med kommandot: man 5 crontab

 

Med skriptet 30 17 * * 1 /path/to/command körs kommandot klockan 17:30 varje måndag och inte 5:30. I USA och England anges 17:30 oftast som 5:30 pm. De använder 12 timmars klocka. Cron använder alltid 24 timmars klocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Du ska lägga in det i cron. Om du lägger in det som "admin" (root) så körs det som "admin". Skriv så här:

 

sudo crontab -e

 

Sen lägger du in det du vill ha på en tom rad:

 

0 0 * * 7 shutdown -r now

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förlåt om jag är trög men vill bara vara säker på scriptet

 

 

om jag har förstått scriptet ( 0 0 * * 7 shutdown -r now )

rätt så kommer servern stängas av klockan 00 varje dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Nej, 7 betyder söndag. För att få alla dagar får du skriva en asterisk där i stället:

 

0 0 * * *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förlåt om jag är trög men vill bara vara säker på scriptet

 

 

om jag har förstått scriptet ( 0 0 * * 7 shutdown -r now )

rätt så kommer servern stängas av klockan 00 varje dag?

Nej. Som Thomas Tydal redan skrev betyder 7:an söndag och skall ersättas med * för att köras varje dag.

Ett annat fel är i kommandot shutdown -r now. Växeln -r betyder reboot. För avstängning skall det vara -h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var medveten om att -r är till för reboot, såg att jag skrev fel där uppe.

 

jag skrev sudo crontab -e

 

och i filen stod det # m h dom dow command

 

jag tryckte ner enter för att hoppa ner ett steg, tänke det som stod där tidigare (std tydligen att det står så)

 

i övrigt fanns ju inga jobb som var lagda, så jag tänkte då att jag skriver under # m h dom dow command och där stod det då 00 00 * * * shutdown -h now

när jag sparat så fick jag upp installing new crontab

jag skrev sudo crontab -l

den visade rad: 00 00 * * * shutdown -h now

tänkte jag att då är det väl schemalagt då, men den stängde inte av sig

testade med 00 19 * * * shutdown -h now men den stängde inte av sig

testade med 18 19 * * * echo hello my friend men jag fick inget meddelande endå, så det verkar inte som att crontab är sådär bra iallafall :(

 

någon som har några tips eller idé på hur jag kan gå tillväga?

 

 

/Jesse

 

 

Första fältet är minuter (0 - 59), andra timmar (0 - 23), tredje datum (1 - 31) fjärde månad (1 - 12, eller namn) och femte veckodag (0 -7, måndag är 1, söndag kan anges med 0 eller 7).

Läs manualen med kommandot: man 5 crontab

 

Med skriptet 30 17 * * 1 /path/to/command körs kommandot klockan 17:30 varje måndag och inte 5:30. I USA och England anges 17:30 oftast som 5:30 pm. De använder 12 timmars klocka. Cron använder alltid 24 timmars klocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade en sida när jag sökte på conjob faild så i det dokumentet skrev jag istället

00 00 * * * /sbin/poweroff och då stängdes datorn av vid den tiden :)

 

 

Tack för all hjälp

 

 

 

/J

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet var tydligen att du inte angav sökvägen /sbin/.Det är säkrare att använda /sbin/shutdown än /sbin/poweroff. /sbin/poweroff är en mjuklink till /sbin/halt. Poweroff avmonterar inte filsystemen och avslutar inte program så att de sparar sitt data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej :o

 

men nu har jag ett annat problem och det är om jag väljer shutdown istället för poweroff så stängs inte datorn :o

 

Vad gör jag?

 

 

/J

 

 

 

 

Felet var tydligen att du inte angav sökvägen /sbin/.Det är säkrare att använda /sbin/shutdown än /sbin/poweroff. /sbin/poweroff är en mjuklink till /sbin/halt. Poweroff avmonterar inte filsystemen och avslutar inte program så att de sparar sitt data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha du försökt med 00 00 * * * /sbin/shutdown -h now? Själv skulle jag nog välja 55 23 *** /sbin/shutdown -h +5. Det kommandot varnar 5 minuter före midnatt att datorn stägs av. Om du råkar ha behov av att fortsätta använda datorn har du då möjlighet att avbryta avstängningen med shutdown -c.

 

Pröva med att lägga crond i filen /etc/shutdown.allow ocl lägga till växeln a i kommandot: 00 00 * * * /sbin/shutdown -ah now.Om flen inte finns så skapa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för hjälpen, det sista tipset hjälpte, den stänger av sig när den ska nu, jag har även i bios ställt in när den ska startas på morgonen :)

 

nu blev livet så mycket enklare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...