Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Översättningshjälp till latin


Tant Greta

Rekommendera Poster

Det är omöjligt, sa Tvivlet..Det är farligt, sa Rädslan..Det är onödigt, sa Förnuftet...Prova ändå...viskade Hjärtat...

 

 

 

 

Genom svårigheter mot stjärnorna

 

 

 

Var alltid öppen att lyssna/följa ditt hjärta

 

 

fria fåglar flyger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per aspera ad astra. (Genom svårigheter mot stjärnorna.)

Cor tuum sequere. (Följ ditt hjärta.)

Cordi tuo ausculta. (Lyssna till ditt hjärta.)

liberae aves volant (fria fåglar flyger)

 

Var alltid öppen att lyssna (eller något annat verb) säger man bara inte på latin. Däremot kan man t.ex. öppna sitt hjärta för någon, Aperi pectus tuum amico (Öppna ditt hjärta för din vän!) för att citera Ambrosius som levde på 300-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ambrosius_av_Milano

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet om du sett min översättning, då du inte visat att du läst mitt svar, skriver jag för säkerhets skull ett nytt inlägg. Det är ju inte så roligt att anstränga sig med en knepig översättning om trådskaparen aldrig läser den.

 

"Det är omöjligt, sa Tvivlet..Det är farligt, sa Rädslan..Det är onödigt, sa Förnuftet...Prova ändå...viskade Hjärtat..."

 

Impossibile est, ait Dubitatio... Periculosum est, ait Metus... Non est necesse, ait Ratio... Susurravit Cor: conare (in omni modo).

 

I alla latinska berättelser jag läst är det vanligast att anföringssatsen kommer före själva anföringen, typ Tvivlet sa:...

Så har jag också översatt den sista meningen, ordagrant "viskade hjärtat: Prova (i alla fall)". På detta sätt skapas variation och en viss dramatik. Jag tycker dessutom att det blir mer effektfullt att utesluta in omni modo (ändå/i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tant Greta var inloggad 2012-08-07, 09:30, så då får vi väl tro att ditt svar är läst, även om du inte fått respons om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...