Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enskild firma


Martassen

Rekommendera Poster

Tänkte skapa en enskild firma och har lite funderingar.

Tänkte registrera namnet hos bolagsverket.

Jag tänkte sälja utbildningar till företag och tänkte börja med enskild firma.

Företaget jag ska driva ska genomföra utbildningar och jag ska skicka faktura till företagen som köper utbildningar.

 

Har en del funderingar:

 

1. Hur funkar det när man begär F-skattsedel ifrån skatteverket. Ska man besöka dom och tala om hur mkt man tror man kommer tjäna och därefter avgöra hur mkt skatt man ska dra?

 

2. Om jag skickar en faktura och en kund betalar fakturan till mitt bankgironummer..ska jag då dra skatt ifrån varje faktura? Tycker det är lite lurigt hur man ska göra.

 

3. Jag bör väl ha ett företagskonto när jag startar upp?

 

4. Tänkte skaffa en revisor som sköter bokföringen åt mig. Vad brukar det kosta anlita en revisor? Tänkte det är lika bra ha en revisor så slipper jag hålla på med bokföringen. Antar att revisorn behöver göra bokföringen en gång per år?

 

5. Om en utbildning kostar exempelvis 7000 kr. Vilket belopp ska då fakturan ligga på som jag skickar. Man pratar ju ofta med moms osv.

 

6. När man har företag pratar man ofta att man kan köpa saker genom företaget. Hur funkar detta? Låt säga jag ska köpa en dator som jag ser som kostar 10 000. Hur går jag till väga för att köpa den på företaget? Antar att jag slipper moms och att man kan dra datorn på företaget. Nån som kan förklara hur det funkar i praktiken.

 

7. Som det är idag har jag gjort en enkel fakturamall i Excel till att börja med. Kommer spara alla skickade fakturor i en mapp för varje månad eller liknande.

Börjar det snurra rejält skaffar jag ett faktureringsssystem.

 

Jättetacksam för råd tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du behöver inte besöka dem personligen. Räcker med ett besök på deras webbplats för att få tag i blanketten:

http://www.skattever...f680006704.html

 

2. Vad menar du med att "dra skatt"?

Se "Skatteregler förenskilda näringsidkare"

http://www.skattever...f680007357.html

 

3. Ja det är ju såklart bäst att ha ett separat bankkonto (som du kopplar ditt bankgiro till).

Bankerna brukar ha olika typer av "paket" för nya företagare, se t.ex:

http://www.swedbank....-eget/index.htm

http://www.seb.se/po...e%26t%3Dwelcome

De har även ofta tilläggstjänster så som enklare bokföring.

 

4. En revisor behöver du nog inte, räcker med bokföringskonsult eller kanske bara med tilläggstjänst från bank enl. ovan.

 

5. Du anger beloppen utan moms, momsens storlek samt totalen "Att betala" (dvs. ink. moms). Det finns även annat som måste anges på varje faktura.

Se t.ex: http://www.skattever...6168000409.html

 

6. Nej, du slipper inte moms. Du (och dina kunder) betalar alltid totalen inklusive moms (se 5 ovan). Därefter så redovisar du ingående och utgående moms till Skatteverket.

För dig som ska ta ut moms av dina kunder är momsen inte någon kostnad, eftersom du som regel har rätt att göra avdrag för den moms som du betalar på inköpen för din verksamhet. Du betalar in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms). Du får bara dra av moms som avser din momspliktiga verksamhet.
http://www.skattever...bc80002497.html

 

7. Varför inte använda en färdig mall så att du får med allt som skall vara på fakturan (se 5 ovan). Det finns massor av gratismallar som duger.

Se t.ex:

http://office.micros...f3f2f480&av=zxl

http://office.micros...C006082749.aspx

http://www.zervant.c...-instruktioner/

http://www.startaege...ura/fakturamall

 

Andra bra länkar:

http://www.verksamt....eb/guest/starta

http://www.bolagsver...starta_foretag/

http://www.skattever...9800048009.html

http://www.almi.se/N...nde/Forbereder/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Först ska du anmäla dig för F-skatt (FA-skatt om du även har en anställning). Sedan ska du MOMS-registrera dig. Efter det ska du göra en preliminär självdeklaration. Därefter kommer Skatteverket att räkna ut hur mycket preliminärskatt du ska betala per månad. Du kan när som helst göra en ny preliminär självdeklaration.

 

2. Du ska inte dra någon skatt på fakturorna utan du betalar bara din preliminära skatt varje månad.

 

4. Jag kan rekommendera dig att gå en bokföringskurs så att du får koll på hur det fungerar med intäkter, kostnader, periodisering, skatt, egenavgifter, moms.... Det viktigaste är nog ändå att förstå att företagets pengar är inte dina pengar, även om det är enskild firma!

 

5. Om utbildningen vänder sig till företag skall du först ange vad utbildningen kostar utan moms, sedan visar du momsen (25% för de flesta varor och tjänster) dvs 1750 kr i ditt fall. Det totala beloppet som kunden ska betala är 7000+1750 = 8750.

 

6. Du slipper inte momsen, det är en utbredd missuppfattning. Däremot får du kvitta den mot moms som du får in från dina kunder.

Så köper du en dator för 10000 inkl moms (momsen är då 2000 kr) och om vi endast tar hänsyn till kursen ovan och denna dator, så kommer att få tillbaka 250 kr av Skatteverket (först ska du betala 1750, sedan få tillbaka 2000). Detta gör man på sin momsredovisning. Försök att få göra den så ofta som möjligt. Normalt är det en gång om året, men har man inte koll, så kanske man har gjort av med pengarna som man ska betala momsen med.... Och då är man rökt, mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för jättebra svar.

 

Angående faktura.

 

Angående skicka faktura till kunder så har jag en liten variant i Excel.

Tänkte så jag vet hur en faktura kan se ut.

Har gjort ett litet lekexempel.

 

Låt säga att företaget Swerad AB har köpt följande utbildningar:

En utbildning i presentationsteknik på 2 dagar som genomfördes datumen

2012-07-11 till 2012-07-12. Priset är 7000 kr per dag.

 

Samma företag har även köpt en utbildning i ledarskap på 2 dagar som genomfördes 2012-07-18 till 2012-07-19. Priset är 6000 kr per dag.

 

Se bifogad Excelfil.

Bör jag ha den på annat sätt med datumen att det står från och till datum?

Om det är första fakturan jag skickar någonsin bör det då stå fakturanr1?

Vad använder jag projektnummer till?

Är det nåt jag ska skala bort eller se annorlunda ut? Exempelvis "Öppen kurs, företagsnamn" mm.

 

Fundering2:

Är det ett bra tänk att jag lägger alla skickade fakturor årsvis och undermappar månader. Mapp juli och har alla skickade fakturor för juli där i och alla skickade för augustis jobb i mappen augusti osv.

Om jag förstått rätt så brukar det funka rätt bra för kunder att få faktura genom pdf!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Din Excelfil hittar jag inte, men den specifikation du skriver är lite upp till dig hur tydlig du vill vara mot kunden.

Det räcker gott och väl att skriva "Kurs, presentationsteknik" och sen "2 dagar" i antal och "7000" på á-pris samt summa "14000" och på nästa rad skriver du nästa kurs.

 

Fakturor ska normalt ha ett löpnummer, men du kan ha dem i vilken nummerserie du vill, tex 100001, 100002 etc.

 

Jag kan rekommendera ett faktureringsprogram om du ska göra mer än en faktura per månad. Det finns onlineprogram som är bra, tex fortnox.se . Där kan du bygga på med olika moduler beroende på vad du behöver. Du kan skicka fakturor som PDF i det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade för några år sedan på det fakturerings- och bokföringsprogram som finns online hos Swebank, och det var ju grymt enkelt och tidsbesparande. (Man kunde skapa ett demokonto då.) Bokföringen sköts mer eller mindre automatiskt, och hade jag inte själv använt mig av OCR-nummer på de fakturor jag skickar så hade jag tagit deras tjänst direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är fakturan.

Kom på att det kanske är bra ha med adressuppgifter till mitt företag.

 

Ska datum vara från och till om utbildningen är på 2 dagar?

De flesta utbildningar är på 2 dagar och vissa 1 dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs! texten "Innehar F-skattebevis" på dina fakturor behöver ändras till "Godkänd för F-skatt" (nytt iom skatteförfarandelagen sedan den 1 januari 2012).

 

Jag skulle ha förenklat fakturan något och tagit bort fälten för Projnummer, Öppen kurs Företagsnamn och Säljare. Då kan du utöka bredden på Specifikation och där skriva lite tydligare t.ex. "Tvådagarskurs i Ledarskapsteknik 2012-07-18 - 2012-07-18".

 

Sen skulle jag nog valt en mall där kundens adress hamnar på rätt plats för att användas med fönsterkuvert. Då sparar man tid/pengar i de fall man postar fakturorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ändrat lite i fakturan. Se bifogad fil. Jag tycker på nåt sett känns bra ha med vilka datum utbildningen eller uppdraget varit. Har lagt nummer och Godkänd för F-skatt i sidfoten. Smidigast är ju om jag skickar fakturan som pdf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite grejer jag måste ha koll på. Så jag kan komma igång och därefter lära mig efterhand.

Vore fantastiskt jag kan få svar på nedan.

 

Fundering1

Jag fakturerar en kund.

Kunden betalar på bankgironumret på mitt företagskonto.

Fler kunder betalar.

Jag köper bläckpatroner och en del pennor för 1000 kr ifrån företagskontot. (Jag sparar alla kvitton)

Vi månadens slut är den totala summan som kunderna betalat 30 000.

Jag ska betala skatt till skatteverket.

(Förmodar jag får bankgironr ifrån skatteverkret och betala skatten till!?)

 

Fundering2

Är det skatt utifrån 30 000 kr (Som kunden betalat)?:

 

Fundering3:

Eftersom jag behöver betala mina privata räkningar så gör jag väl så att jag för över en summa ifrån företagskontot till mitt privatkonto(Lön)?. Spelar det roll hur stor lön jag för över egentligen? Är det bästa att ha kvar så mkt som möjligt på företagskontot?

 

Fundering4:

Så det kommer se ut till en början är att jag kommer arbeta hemifrån. Jag har ingen kontorslokal för jag vill slippa den kostnaden till en början. Uppdragen kommer genomföras ute hos kunden eller så har jag ett ställe där jag kommer hyra föreläsningsal för just ett bestämt uppdrag. Så kostnaden för lokal kommer ske ibland men inte alltid. Vissa månader kan det bli ingen hyra för lokal i huvudtaget. Blir det hel del att göra kommer jag anlita konsulter som kan hjälpa mig ta uppdragen och då blir det givetvis en konsultkostnad.

 

Fundering5:

Dom fasta företagskostnaderna som kommer vara till en början är webbhotell och revisor,norton, internetanslutning. Om det nu inte finns nåt mer som jag inte kommit på. Andra kostnader som kan dyka upp är köp av ny dator, visitkort, pennor,block, inhyrd konsult på vissa uppdrag, hyra lokal på vissa uppdrag.

Jag bör göra en kalkyl över intäkter och kostnader per månad!?

 

Fundering6:

Om jag köper en ny dator för 7000. Antar att jag kan köpa den genom företaget då jag jobbar hemifrån. Dock är det ju så att jag även kommer använda den privat men huvudsysslan med datorn är att ha den som arbetsredskap.

 

Fundering7:

Om jag nu till en början jobbar hemifrån dom dagarna jag inte är ute på uppdrag. Jag sitter hemma kontaktar kunder och försöker sälja uppdrag. Kan jag dra av min hemhyra på nåt sett?

Tänker även på bredbandsuppkoppling, norton som nämnts ovan.

 

Fundering8:

Angående min mobiltelefon. Den använder jag både privat och kontaktar kunder med. Kan jag betala mobilräkningen via företagskontot?

 

Fundering9:

Att ha mitt mobilnummer på hemsidan, fakturan. Om en kund ringer

Att ha mitt mobilnummer på hemsidan och fakturan är det oproffsigt. Det bästa är väl till en början koppla företagsnumret till mitt mobilnummer!? Ringer dom företagsnumret så ska dom komma till min mobil. Svarar jag inte ska mobilsvar komma med meddelandet "Du har kommit till företaget, prata in så ringer vi upp dig. Ringer en kompis mig på mitt mobilnummer och jag inte svarar så ska mitt privata mobilsvar komma. Går det får på detta sätt? Telefonist som svarar om dom ringer fixar jag längre fram isåfall. Telia bör väl ha en variant. Om det är ok ha mitt mobilnummer på hemsidan kanske är ok till en början för att slippa kostnaden.

 

Fundering10:

Tänkte på min struktur.

När det gäller dom fakturor jag skickar. Är det ett bra upplägg att lägga alla skickade fakturor i en mapp med månadsnamnet. Även spara alla utgiftskvitton för varje månad.

 

Fundering11:

Angående min revisor. Går det till så att jag skickar alla skickade fakturor till min revisor och även alla kvitton. Gör jag det varje månad eller gör jag det per halvår eller hur fungerar det?

Det är viktigt jag hittar vettig struktur på fakturor och revisorns roll i det hela.

 

Fundering12:

Idag har jag ett privatkonto och ett sparkonto. Nu behöver jag även ett företagskonto för att hålla isär företagets ekonomi och min privata. Kostar det att sätta upp ett konto för företaget? Jag har swedbank. Fungerar ett sånt konto på annat sätt eller är det som vanligt bara det att jag håller isär företag och privata ekonomin?

 

Så det är som sagt så till en början att jag kommer arbeta hemifrån och utföra uppdragen ute hos kunder eller så hyr jag lokal ute på ett företag som hyr ut lokaler till utbildningar. Det känns ju ganska vettigt undvika kostnader för egna lokaler till en början.

Börjar jag få fullt upp hyr jag en kontorsplats nånstans och blir det full rulle får jag fundera på skaffa kontorsplats med egna utbildningslokaler. Men det är ju isåfall längre fram.

 

Tack på förhand och vill även tacka för tidigare svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Du ska betala den skatt som du fått beslut på från Skatteverket som baseras på den preliminära självdeklaration som du gjort/ska göra. Du får naturligtvis betala mer än vad du ska, men inte mindre. Det är just nu helt ointressant vad kunder betalar dig och vilka kostnader du har, det justerar du vid bokslut och deklaration.

 

2. Se 1.

 

3. Jag du överför pengar, MEN det är inte lön, det är eget uttag. Eget uttag är INTE en avdragsgill kostnad. Som du tar ut 10000 kr så är dom pengarna rent bokföringsmässigt kvar i företaget och räknas med i vinsten, som du sedan betalar skatt för.

 

4. Ja, det låter ju vettigt.

 

5. Tänk på att sådant som går att använda privat, normalt inte är (fullt) avdragsgillt, alternativt att du tar upp det som en förmån. Bärbar dator är en sådan sak, det finns ingenting som hindrar dig att använda den privat också.

 

6. Förmodligen kommer du inte kunna dra av momsen; dels för att du har den hemma, dels för att du använder den privat. Eventuellt kan du ta en del av kostnaden på företaget.

 

7. Nej.

 

8. Du kan betala mobilräkningen med företagskortet, inga problem, men de privata samtalen är inte en avdragsgill kostnad för företaget, så bokföringen kan bli lite jobbig. Enklast är att ha två mobilen, en privat och en jobb. Då slipper du dessutom jobbsamtal på din fritid.

 

9. Det finns många olika varianter på företagsabonnemang hos alla operatörerna.

 

10. Som jag skrivit innan, om det bara är ett fåtal fakturor kan du använda Excel eller liknande, men är det mer så skaffa nån form av fakturerings/bokföringsprogram.

 

11. Glöm revisor, det är för dyrt. Anlita en redovisningsfirma och lämna in kvitto mm minst en gång per månad. Se till att anlita en firma som även kan ge dig hjälp och tips, och inte bara knappar in fakturor. Tex, att de säger åt dig att det är dags att göra en ny preliminär självdeklaration.

 

12. Jag vet inte vad Swedbank tar betalt, men på SEB kostar det 600 kr / år och då ingår VISA-kort och Bankgiro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till en tjej som har en affärsbyrå. Frågan är om hon är revisor eller bokföringskonsult!? Isåfall kontaktar jag henne å kollar läget.

 

Som i mitt fall är det då vettigt lägga upp en kalkyl i Excel vad gäller intäkter och kostnader per månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Skatten betalas en gång om året, senast november året efter. Men Skatteverket vill helst få in beloppet i förskott, så kallad preliminär skatt. Det är dock omöjligt att veta hur stor skatten kommer att bli förrän året är slut, så man får göra en uppskattning. Detta kallas preliminär inkomstdeklaration. I den talar du om hur stort ditt överskott väntas bli under året samt om du har fått/väntas få lön av någon annan.

 

Skatt betalas på vinsten (så kallad "inkomst av näringsverksamhet") och blir högre ju större överskott du har samt om du får lön av någon annan.

 

Utifrån dina uppgifter beräknar Skatteverket hur stor din skatt kan bli, delar beloppet i 12 och kräver att du ska betala in detta varje månad (preliminärskatt).

 

Visar det sig sedan när året är slut att du tjänade mer pengar så din skatt blir högre så ska du betala in det som saknas senast november. Tjänade du mindre pengar så får du tillbaka pengar från Skatteverket.

 

Några exempel:

 

Om du inte får någon lön under året, och vinsten i firman blir 100 000 så blir skatten 38%.

Vid 200 000 är skatten 45%.

Vid 300 000 är skatten 50%.

Vid 400 000 är skatten 53%.

Vid 500 000 är skatten 58%.

Vid 1 000 000 är skatten 72%.

Och slutligen vid 2 000 000 är skatten 80%.

 

Så enskild firma är inte så vettigt att ha när affärerna börjar gå bra...

 

Skulle du dessutom få lön från något annat företag under året är det ännu sämre...

 

Om du får 200 000 i lön under året och den enskilda firman drar in 100 000 är skatten 54%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra svar.

 

När man begär f-skatt ifrån skatteverket och ska ange vad man tror man kommer tjäna. Är det hur mkt pengar jag får in på kontot från kunder eller är det pengar jag får in ifrån kunder minus kostnader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Pengar du får in minus kostnader. Alla belopp exklusive moms.

 

Observera också det Mr Andersson skrev om att de pengar du vill ta ut ur firman inte är någon kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kontakta swedbank angående skapa konto:

Det ska väl räcka med ett vanligt bankgiro som mina kunder ska betala in på och ett kort till?

 

Ett företagskonto med ett bankgiro kostar 250:-/år och ett kort till företaget kostar 350:-/år.

Man kan välja att få aviseringar från bankgirot på insättningarna på företaget och de kostar då 10:- st. Om man istället vill ha de elektroniskt så får man ändra sin internetbank till internetbanken Företag då får man både privat och företag på samma inloggning och detta kostar då 500:- /år.

 

Vad menas med få aviseringar från bankgirot på insättning på företaget?

 

Finns företagspaket där man får alla dessa tjänster plus lite till för paketpris.

 

http://www.swedbank.se/foretag/smaforetagare/smaforetagspaketet-battre-affarer/index.htm

 

 

Jag behöver ett vanligt bankgirokonto och ett kort till. Det ska väl räcka?

Vilket paket bör man egentligen ha? Jag gör ett kontoutdrag till min bokförare 1 gång per månad.

Trodde företag och privat är på samma inloggning som standard och skulle bli så om jag skaffar företagskonto. Företagskonto är väl som alla andra konton egentligen. Bara det att jag vill separera min och företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med få aviseringar från bankgirot på insättning på företaget?

 

Att banken skickar en kopia på inbetalningen per post till dig. Helt meningslöst.

 

Trodde företag och privat är på samma inloggning som standard och skulle bli så om jag skaffar företagskonto. Företagskonto är väl som alla andra konton egentligen. Bara det att jag vill separera min och företaget.

 

Hos SEB är det samma sak, så länge det handlar om Enskild firma. Att betala 500 kr/år för att det ska vara samma inloggning är rena rånet.

 

Det som skiljer företagskonto är att du kan koppla ett Bankgiro-nummer till det, samt att banken kanske har fler tilläggstjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag trodde man kunde koppla ett bankgirnr till vanlig bankkonto?!

 

http://www.swedbank.se/foretag/smaforetagare/smaforetagspaketet-battre-affarer/index.htm

 

Bör jag alltså ha varianten "Företagskonto" och ett visa kort till givetvis!?

350 kr per år då?

 

TÄnkte så dom inte börjar sälja på en massa saker som man inte behöver.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickar skickad faktura och kontoudraget till min bokföringskonsult varje månad och det bör väl räcka?

Vill hålla mig till pdf så mkt som möjligt.

Tänkte på det där med avvisering. Räcker ju med vanligt företagskonto med bankgiro bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickar skickad faktura och kontoudraget till min bokföringskonsult varje månad och det bör väl räcka?
Vad den som sköter bokföring behöver och i vilken form är något som ni får prata om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo får prata med bokföraren.

Jag hade tänkt mig skicka faktura till kunder. Lägger en kopia på skickade fakturan i en mapp på min dator. Kunden betalar. Vid månadens slut skickar jag en kopia på den faktura jag skickat till kunder (Som innehåller datum då jag skickade den) och skickar även kontoutdraget och kvitton för hela månaden.

 

Eller är det så att det måste finnas ett papper på betald faktura för bokföringen? Trodde det räckte med kontoutdrag?

Att det finns regler att man måste följa nedan för verifikationen?:

 

Att jag "måste" göra följande:

Skriva ut varje faktura i 3 exemplar.

1 skickar jag till kunden,

2 sparar jag på dagen (datumet) då jag fakturerade (alltså, i bland verifikationerna i min bokföring)

och 3 häftar jag fast på verifikationen, när jag fått betalningen.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas något (kvitto, inbetalningsavi mm) som visar att en faktura är betald. Om kontoutdraget visar något som kan identifieras med en viss faktura (tex faktura/ocr-nummer) så borde det räcka.

 

Normalt räcker det med två fakturor - en som du skickar till kunden och en som du har kvar i din bokföring. Du har ju kvar Excel-filen i datorn ifall du behöver ta fram en viss faktura.

 

När du lämnar dina papper till bokföringsfirman så måste du även skriva vad det är för något. De kan inte veta om det är varuinköp eller inventarier, som ett exempel. Du kan tex sätta en notis-lapp på varje verifikat där du skriver vad det är och hur det ska bokföras.

 

Jag tycker fortfarande att du ska gå en bokföringskurs, för att få viss kunskap om hur det fungerar. Det är trots allt du som är personligt ansvarig för allt som företaget gör, oavsett om du lämnar bort din bokföring eller gör det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas något (kvitto, inbetalningsavi mm) som visar att en faktura är betald. Om kontoutdraget visar något som kan identifieras med en viss faktura (tex faktura/ocr-nummer) så borde det räcka.

 

Normalt räcker det med två fakturor - en som du skickar till kunden och en som du har kvar i din bokföring. Du har ju kvar Excel-filen i datorn ifall du behöver ta fram en viss faktura.

 

När du lämnar dina papper till bokföringsfirman så måste du även skriva vad det är för något. De kan inte veta om det är varuinköp eller inventarier, som ett exempel. Du kan tex sätta en notis-lapp på varje verifikat där du skriver vad det är och hur det ska bokföras.

 

Jag tycker fortfarande att du ska gå en bokföringskurs, för att få viss kunskap om hur det fungerar. Det är trots allt du som är personligt ansvarig för allt som företaget gör, oavsett om du lämnar bort din bokföring eller gör det själv.

 

Precis som du säger så skickar jag en faktura till kunden(pdf). Sparar fakturan i mapp "Skickade fakturor".

I gång per månad skickar jag alla skickade fakturor till min bokföriningskonsult. Skickar även med kontoudraget och alla kvitton jag har på allt. Så frågan är om det är ett krav ha papper när fakturan är betald!?

 

Det jag inte fattar är om det är ett krav att ha avvisering ifrån banken där jag får en betald faktura att bevisa eller om det räcker med skicka min Excelfil och kontoutdrag till min bokföringskonsult. E ju bra veta vilket typ av konto man ska ha. Jag har inget OCR-nummer på min fakturamall. ÄR det nåt jag får eller hur funkar det?

 

Har inte bestämt bokföringskonsult ännu annars hade ja kunnat kolla med henne. E ju bra veta vilken form av konto man ska ha. (Med eller utan avvisering).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din internetbank kommer du att se inbetalningarna och på dem står det faktura/ocr-nummer, under förutsättning att kunden angett det när han betalade fakturan. Skriv ut den och häfta ihop med fakturan.

 

Bokföringskonsulter älskar papper, att skicka ett gäng Excelfiler där de själv ska printa, ja, det kommer dom att ta betalt för. Så enklast är om du printar allt och tydligt skriver vad det är och hur det ska bokföras.

 

Själva bokföringen är faktiskt inget svårt att göra själv. Det är när det kommer till redovisningen det kan bli lite krångel, alltså hur mycket moms och skatt man ska betala.

 

När jag anlitade bokföringsfirma så konterade jag allting själv.

 

OCR-nummer behöver du inte om du har ett fåtal fakturor. När du har tusentals fakturor per månad, då kan det finnas en vits med det. Då behövs också ett speciellt OCR-bankgiro.

 

Det finns, enligt mig, ingen som helst anledning att ha (och betala för) avisering. Du har allt i din internetbank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...