Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator


Martassen

Rekommendera Poster

Sitter och klurar på att köpa ny dator. Funderar på bärbar då jag troligtvis behöver ta med mig den då och då. Jobbar med adobe och office och min pojk kollar typ film. Ska man kolla net on net? Nåt märke jag bör hålla mig till?

 

Tänkte tips hur mkt ram man bör ha och lite almänt. Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumregel när det gäller bärbara datorer som kan vara bra att ha i åtanke tex batteritiden sämre ju lättare datorn är - så du måste bestämma först om det ska vara en ca 1, 2 eller 3kg (ca) bärbar... 1kg bärbar kan ju inte vara lika kraftig eller ha lika stor skärm som 3kg men den är ju avsevärt "mer" bärbar sas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog det blir en bärbar. Kolla lite på siba idag för kolla storlekar och jag tror 17,3 tum (Om jag nu fattat rätt) är ganska bra i storlek. Vill nästan ha större faktiskt. Har en stationär nu men det kommer troligtvis bli att jag kommer va tvungen ta med mig den och då passar bärbar. Den får inte vara för liten bara. 17,3 inte mindre iallafall.

Man kan väl få en bra dator idag för ganska bra pris!?

 

Kanske avvakta lite så kanske man får Windows 8 i datorn!?

Får väl kolla net on net. Har köpa ny dator i tankarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe är ett företag som tar fram många program. Vilket menar du?

Menar att jag använder adobeprogrammen en del och office. Är inge spelnörd men det är ju bra om det är lite krut i burken ändå :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller du på med redigering av filmer? Det kräver mycket av datorn. Office och filmtittande går ju bra i vilken datorn som helst däremot.

 

Det är en stor bärbar det, inget man vill ta med sig ofta. Tänk på att det går bra att ansluta en extern skärm till en bärbar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske avvakta lite så kanske man får Windows 8 i datorn!?

 

Vänta inte i onödan!

Köp en dator med Windows 7 och få Windows 8 Pro för 139,00 kr.

Se nedan för mer information om erbjudandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag redigerar ej filmer. Office och adobepaketet är väl det jag ska ha. Sen som sagt bra om snabb dator.

Om jag nu ska köpa ny så är det väl lika bra det är windows 8 på den. Såg på Siba att dom har erbjudande om köpa med windows 8 för hundralapp.

Den kommer mestadels stå hemma men det kommer hända jag kommer behöva ta med den och därför bra om den är bärbar. Tänkte på 17 tum så det känns bekvämt sitta vid den. Eller är det för tok för stort ? :-). Det är säkert så att dom bärbara känns mindre i affären men känns ok när man har den hemma.

Vet ej vad jag har för skärm på min stationära..hittar inte vart man ser hur många tum den är på!?.

Det är en samsungskärm Sync master 940 BW.

 

Kolla lite på net on net nu och här är en dator:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/asus-a55a-sx069v/170339.3003/

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitel855-10u/170460.3003/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syncmaster 940 BW är 19".

 

När det gäller skärmstorlek kanske du har några vänner med bärbara datorer som du kan titta på i hemmiljö.

 

Den datorn du länkar till har en riktigt snabb processor i7, en sådan som är lämplig för filmredigering och annat processorkrävande. Jag köpte för en månad sedan en ny stationär och den har en i3-processor. Det fungerar utmärkt för att använda webbläsare, Office-paket, filmtittade och liknande.

 

Datorn du länkar till har en 15"-skärm.

 

Vad använder du det du kallar för Adobe-paketet till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syncmaster 940 BW är 19".

 

När det gäller skärmstorlek kanske du har några vänner med bärbara datorer som du kan titta på i hemmiljö.

 

Den datorn du länkar till har en riktigt snabb processor i7, en sådan som är lämplig för filmredigering och annat processorkrävande. Jag köpte för en månad sedan en ny stationär och den har en i3-processor. Det fungerar utmärkt för att använda webbläsare, Office-paket, filmtittade och liknande.

 

Datorn du länkar till har en 15"-skärm.

 

Vad använder du det du kallar för Adobe-paketet till?

 

Använder adobe till bilder ,webb. (Photoshop, indesign, Dreamweaver, Illustrator)

Kan min nuvarande skärm verkligen vara 19!? Då kommer säkert 15 tum kännas jättelitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt din bild så har du idag en hårddisk som är ca 600 GB stor, varav du använder knappt 200 GB. Jag antar att det betyder att du inte behöver någon stor hårddisk. Eller har du tänkt att använda den nya hårddisken på något annat sätt?

 

Den första datorn du länkar till i senaste inlägget har en bredd på 41 cm och ett djup på 27 cm så du kan ju mäta hur stor din nuvarande bildskärm är.

 

Fundera på om du vill bära omkring på något som är 41 cm långt och 27 cm brett samt väger 3 kg, kolla hur stor väska du behöver för att den ska rymmas. Om du bestämmer dig för en dator med mindre skärm kan du ju alltid ansluta din nuvarande skärm till datorn när du är hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min skärm till min stationära är 44 cm i bredd (Från skärmens ytterkant till ytterkant).

Höjden är 29 cm kant till kant.

 

Är väl inte så att jag ska ta långa promenader med datorn direkt. Tänker mest på bekvämligheten sitta vid 17 tum än 15 tum. Jo det är klart...jag kan ju koppla min nuvarande skärm. Nu kan jag inte bestämma mig om jag ska ha 15 tum eller 17 tum.

 

Angående hårddisk så kommer det nog vara ungefär samma uttrymme fast lite mer kanske. Dock säger min inre känsla att det känns bra köpa en dator med mer i hårddisk än den jag har.

 

Om man kollar dom två nedersta länkarna. Om jag nu kanske ska fokusera på nån av dom. Är dom ok? Det är ingen som satt betyg eller kommenterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju ett par cm större i båda riktningarna så det kan nog motsvara ungefär 2" (5 cm) på diagonalen, beror ju lite på hur tjock ramen runt själva skärmen är förstås.

 

Angående hårddisk så kommer det nog vara ungefär samma uttrymme fast lite mer kanske. Dock säger min inre känsla att det känns bra köpa en dator med mer i hårddisk än den jag har.
Fast även dubbelt upp mot de 100 GB du använder idag är ju fortfarande inte mycket ;)

 

Jag har för lite kunskap om AMD-processorer för att egentligen kunna uttala mig om datorerna.

Vad för problem upplever du idag när du kör programmen Photoshop, Indesign, Dreamweaver och Illustrator? Är det långsamt och segt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2012-08-07 på 00:02, skrev Cecilia:

Ja, det var ju ett par cm större i båda riktningarna så det kan nog motsvara ungefär 2" (5 cm) på diagonalen, beror ju lite på hur tjock ramen runt själva skärmen är förstås.

 

Fast även dubbelt upp mot de 100 GB du använder idag är ju fortfarande inte mycket ;)

 

Jag har för lite kunskap om AMD-processorer för att egentligen kunna uttala mig om datorerna.

Vad för problem upplever du idag när du kör programmen Photoshop, Indesign, Dreamweaver och Illustrator? Är det långsamt och segt?

 

Överlag är min stationära dator seg i perioder och det gör att jag inte litar riktigt på den. Nu på kvällen är den ok men det sker ofta när jag öppnar outlook eller andra program och den säger ofta "Svarar inte". Är jag ute på youtube eller svtplay eller liknande så upplever jag den seg efter och det tar ibland tid stänga program och norton hojtar mkt resurser används när jag bara har 2 program öppet. Min 4 åriga pojk vill ibland kolla lite film och jag tycker inte det känns så bekvämt ha han vid datorn då den blir seg. Pipet är ju dock borta. Nu är den dock snabb när jag surfar eller öppnar program. Ibland seg ibland ganska snabb.

Vet inte riktigt vad segheten beror på. Min nuvarande dator är väl runt 5 år gammal. Se bifogad bild

Det är väl därför jag har ny dator i tankarna och bärbar som bra alternativ om jag behöver ta med mig den.

Det är väl inte så att jag måste köpa ny imorgon men det finns i tankarna. Kan ibland bli segt med adobe men inte så mkt mer än andra program faktiskt. Photoshop kan ju ta tid starta upp och komma igång men det tycker jag dom gör oavsett dator :-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst kan det vara bra att byta dator efter 5 år.

 

Min man köpte en bärbar 13" eller 15" med en i3-processor i våras och det har inte varit något problem med att titta på Play-kanaler och YouTube med den i alla fall. Det är en Fujitsu och kostade nog kring 4000 kr.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91337156&o=tillv_pop&cols=#prodlista

 

Om du gör mer avancerade saker med Photoshop än enklare redigering kan du nog behöva en något bättre dator än den dock. Vad säger ni andra?

 

Tillägg: Vad har du för sorts internet-anslutning? För mobilt bredband kan ju bli segt vid tider när många är anslutna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gör inga avancerade grejer i photoshop.

 

Som jag sa så lurar jag på dessa:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-tum/hp-paviliong7-2138so/174827.3004/

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-tum/hp-paviliong7-1310so/170428.3004/

 

E ju bara det att jag fattar noll kring processorer.

Är amd-processorer långsamnare än i3, i5 processor?

 

Andra länken är ju rätt hyggligt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD är ett företag och de gör ju alla typer av processorer, precis som Intel har en mängd olika processorer t ex i3, i5 och i7. Men jag är inte insatt i exakt hur de motsvarar varandra. Om du kollar andra trådar i //eforum.idg.se/forum/80-kopabygga-dator/ kan du troligen hitta mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn i första länken har USB 3.0

8GB RAM mot 6 (ju mer desto bättre vid bildredigering, t ex med Photoshop)

CPU-hastighet 2,1GHz mot 1,6, se prestandajämförelse

drifttid max 5,5 timmar mot 5

grafikkortsprestanda hittar du här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...