Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Samsung nätverksskrivare


EEkolog

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Samsung SCX-3400 nätverksskrivare som jag installerat och fått att fungera som skrivare i mitt trådlösa nätverk. Problemet är bara att efter någon vecka upphör den att fungera(!). Detta har hänt flera gånger efter ominstallation. Felmeddelandet på datorn blir "Porten inte ansluten. Kontrollera den." Precis som om den är ansluten via USB, trots att den är installerad - och precis innan fungerat - trådlöst.

 

Är det någon som har någon idé om vad felet kan vara? Datakompisen kunde inte hjälpa mig :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat den på rätt sätt?

 

Använt den medföljande cd-skivan och installerat den via den guide som finns, och som ser till så alla nödvändiga drivrutiner läggs in i alla datorer som ska använda denna skrivare, och som samtidigt ser till att optimera kommunikationen mellan enheterna.

Det går också att manuellt installera skrivaren till respektive dator, men kräver då att man bl.a. känner till datorns ipadress och eventuellt macadress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste drivrutiner, mer lättläst

 

http://www.samsung.com/se/support/model/SCX-3400/SEE-downloads

 

Men jag håller inte med om att man aldrig ska använda skivan som följer med, har man svårt att få en drivrutin att fungera, så är det bästa att just använda den skiva som följer med, för att sedan uppdatera till senaste.

 

Och på skivan så finns ju också installationsbiten för att på enklaste sättet koppla ihop skrivaren med sitt nätverk, om man får problem med detta, precis som grundfrågan handlar om i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt om det skulle vara fel drivrutiner som fungerar i en vecka för att sedan inte längre göra det samt att detta upprepas..

 

Jag har också gjort misstaget att köpa en skrivare med trådlös nätverksanslutning. Funkar precis lika bra som TS skriver..

 

Har skippat detta och kör via USB.

Det är mitt råd - skippa nätverket och kör via USB antingen till en dator eller till en printserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tråden är något gammal, så kanske du redan löst det.

 

Har en Canon Pixma MG 5250 med Wi-Fi: IEEE802.11 b/g/n (kör på 802.11 n).

Till stationära är den ansluten direkt via USB och till övriga datorer trådlöst via min D-Link Dir 655 Router.

 

Då har jag i routern sett till att den får en fast ip-adress, samma varje gång, liksom mina övriga datorer, eftersom skrivaren oftast är avstängd och jag brukar bara slå på den om jag behöver skriva ut eller skanna in något.

Skannar dock aldrig trådlöst - alltid trådat till stationära.

Fungerar klockrent.

 

Så jag undrar om det är något med din router som spökar, för du har väl kopplat upp den trådlöst via den, eller hur får dina datorer kontakt med skrivaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips! Ska kolla både drivrutiner och om ip-adressen ändras från gång till gång. Jag har inte heller på skrivaren hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns minneskortläsare på den skrivaren?

Funkar åtkomst, via trådlösa, till minneskortet bra?

 

Ett alternativ skulle ju då kunna vara att man tar för vana att skanna till minneskortet och sedan hämtar därifrån, alltså att man "avsätter" ett minneskort för detta ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns minneskortläsare på den skrivaren?

Funkar åtkomst, via trådlösa, till minneskortet bra?

 

Ett alternativ skulle ju då kunna vara att man tar för vana att skanna till minneskortet och sedan hämtar därifrån, alltså att man "avsätter" ett minneskort för detta ändamål.

 

Låter bra ska kolla det.

 

Kan också meddela att det verkar som att allt har löst sig genom att jag klickade i att routern ska tilldela skrivaren en fast adress. Nu funkar alla utskrifter klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det verkar löst sig.:thumbsup:

Ja det var bland det första jag gjorde i min router, att sätta fast IP, och inga problem sedan, som sagts tidigare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...