Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Önskar råd om struktur för statistikdatabas


Botticelli

Rekommendera Poster

Hej

 

Som Access-nybörjare behöver jag råd om följande:

 

Jag gör en statistik-databas där man skall lägga in viss information en gång i månaden, viss information en gång per dag, viss info en gång per kvartal m m.

 

 

Bör jag ha en separat tabell för dagar (datum), en för månader, en för kvartal m m med relationer till tabellerna med datan? Eller är det bättre att lagra tidpunkterna i samma tabeller som deras respektive data?

 

Jag hoppas att det framgår vad jag menar och att någon kunnig vill svara. Tacksam för råd.

 

/Botticelli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser datat lika dant ut? Dvs får allt plats snyggt och prydligt i en tabell? Då borde du kunna använda en tabell nämligen. Man brukar ha ganska stora möjligheter på att gruppera och sortera på datumfält i sql. Med viss reservation för access, då den inte har lika kraftiga möjligheter som till exempel sql-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för att du tar dig tid!

 

Vissa av perioderna kommer jag att behöva ha flera tabeller för (jag använder ID-räknaren som datumframräknare så att användaren bara behöver trycka fram en ny post för att få nästa statistikdag och då kan man ju inte ha samma datum för olika poster om man inte vill lägga dem i sina egna fält-vilket jag inte vill låsa upp mig för av underhållsskäl, om man skulle byta statistikmått.)

 

 

Sen kör jag en union på dessa tabeller för att få alla fält i samma rad.

 

Så vad är bäst för att kunna gå in på ett visst datum och se alla poster från alla tabeller för det datumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har gjort en union och det finns en datumkolumn så använd datumkolumnen i din where sats. Då får du bara raderna som matchar det datumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...