Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker RoR programmerare till ett originellt webbaserat MMO


elghag

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt namn är Marcus, jag och en person till har haft ett hobbyprojekt under ca 1½ år. Vi håller på och utvecklar ett nytt webbaserat massive multiplayer spel och är nu ungefär halvvägs och är därför också i behov av att utöka vårt team. Vi söker därför dig som är kunnig i ruby on rails och har både erfarenhet och intresse av webbaserade strategispel.

 

 

Lite om spelet:

 

Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att det är ett originellt spel med många unika idéer som det inte finns någon motsvarighet till på marknaden idag. Det är ett lagspel som kombinerar rollspel med realtidsstrategispel.

 

När man går med i ett spel får man skapa några karaktärer. Dessa karaktärer får en klantillhörighet. Klanen utgör ditt lag. Klanen har t.ex. en gemensam by, till skillnad från många andra webbaserade strategispel där oftast en ensam spelare kontrollerar en by/stad/land.

Det finns inga t.ex. arbetare eller trupper som kan byggas, det enda som finns är karaktärerna som skapas av spelarna. Karaktärerna har olika färdigheter som de blir bättre på när de används. Karaktärerna kan utföra saker som jakt för mat, matlagning, äta (även om det inte är en färdighet), samla resurser, tillverka saker med hjälp av resurser såsom byggnader, verktyg, vapen, rustningar etc. De kan rida, strida, utföra spionuppdrag, föra befäl etc. Det finns 14 basfärdigheter som sedan kan mynna ut i flera specialiseringar.

 

Du som "äger" en karaktär beordrar vad som ska göras, när det ska göra och hur länge det ska göras. Du bygger upp en lista med handlingar för varje karaktär. De olika handlingarna utförs sedan vid de givna tiderna oavsett om du är online eller inte.

 

Tillbaka till strategidelen. Det gäller att hitta en bra kombination/balans av vilka typer av karaktärer man vill ha i klanen. Hur många smeder, byggare, resursinsamlare, krigare etc ska man ha? Eller kanske låta alla karaktärer vara allt-i-allo? Klanen blir starkare och effektivare när karaktärerna utvecklas, när föremål tillverkas, forskning bedrivs och då byn expanderar (både med byggnader och med fler karaktärer). Klanen kan alliera sig med andra klaner, både för handel och av militära anledningar, men även kriga mot andra klaner - anledningar till krig kan vara allt från räder till att kontrollera viktiga resurser. De olika strategiska aspekterna för klanen kommer vara uppdelade i ansvarsområden som kommer vara fördelade på spelarna i klanen.

 

Spelet kommer med andra ord ha en väldig bredd, helt olikt något annat spel som finns där ute idag. Allt från vad karaktärerna ska äta till lunch, till vilka vapen de ska bära i strid, vilka föremål som ska tillverkas, byggnader som ska byggas, handelsavtal, forskning, strategier i krig och taktik i slag (formeringar, krigsmaskiner, trupprörelser etc).

 

En spelomgång kommer hålla på i 2-3 månader och avslutas i några finalveckor där de bästa klanerna och allianserna utses.

 

Vi har tänkt oss att spelet skall vara gratis att spela men att spelarna ska kunna köpa olika VIP funktioner som gör spelet roligare på olika sätt. T.ex. möjlighet att välja själv vilka man vill ha med i klanen så att man kan spela med kompisar från det verkliga livet, och många andra saker.

 

Det finns mycket mycket mycket MYCKET mer strategiska aspekter än det som jag nämner, massvis med olika sätt som karaktärerna kan utvecklas på och olika saker att tänka på vid skötseln av klanen. Men jag vill ju inte avslöja allt här.

 

 

Alltså, du som tycker idén verkar kul och vill vara endel av projektet, maila mig på m_elghag@hotmail.com. Återigen, det är Ruby on Rails vi använder. Du behöver inte vara jätteduktig på det då vi redan har en huvudprogrammerare, men du måste behärska språket hyffsat i alla fall.

 

 

Med vänlig hälsning

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte tillägga det att vi självklart erbjuder ett partnerskap som innebär att du som hjälper oss kommer få en viss del av vinsten som spelet gör i framtiden. Så även om vi helst ser att du vill vara med på grund av intresse så finns det pengar att tjäna längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...