Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med HDMI - Dolby Digital - iTunes i Windows 7


bitcrusher

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett problem med iTunes. När jag hyr film från iTunes store (US) i HD så får man möjligheten att välja mellan två olika ljudspår vid uppspelning. Alternativ 1 är vanlig stereo, emedan alternativ 2 innehåller Dolby Digital-mixen i 5.1.

 

I min förra Windows 7-installation fungerade det utmärkt att dra en HDMI-kabel från mitt grafikkort till min receiver (Yamaha RX-V667) för att få 1080p samt Dolby Digital direkt utan krångel. Men - efter att ha installerat om Windows 7 på ny hårddisk så fungerar endast stereo-signalen. Väljer jag Dolby Digital-alternativet så skickas ingen ljudström över till receivern, det blir tyst. Jag har installerat de senaste drivrutinerna för mina enheter.

 

Jag har testat med annan mediaspelare (Windows Media Player 9) och får Dolby Digital 5.1 utan problem när jag testar en DVD med surround-spår.

 

Jag har också försäkrat mig om att källan (filmen/serien) i iTunes har 5.1 ljud, då jag har kvar avsnitt från min gamla installation i 1080p/5.1 Dolby Digital som nu endast går att spela upp i stereo. Jag kunde tidigare spela upp 5.1-mixen från dessa filer utan problem med samma setup.

 

Är det någon annan som har liknande problem? Jag har googlat runt och flera andra verkar ha samma problem, men alla diskussioner på Apples forum slutar i en lång diskussion om vad Dolby Digital egentligen är för någonting och vi kan bespara den diskussionen här. Jag är fullt medveten om vad DD, Dolby True HD, DTS, DTS MA och alla andra format är för någonting. Jag har kollat på film med surround-ljud i snart 10 år hehe.

 

Är det nån inställning nånstans i iTunes som jävlas? Hur kan det komma sig att Windows Media Player fungerar utan problem i native Dolby Digital-läge men inte iTunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...