Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bredbandserbjudande

corado

Recommended Posts

Hej

Mina föräldrar bor i ett villaområde i Karlstad och har fått ett erbjudande från

Karlstads stadsnät om att få dra in en fiberkabel i huset. Det kommaer att kosta 9900kr i

engångsavgift och sedan 60 kr/mån i näthyra. Sedan tillkommer tjänster för internet, tv, telefoni.

Det är ett öppet nät.

Till saken hör att mina föräldrar sällan använder internet, utan det blir bara när vi

barn kommer på besök några gånger per år.

Däremot säger förespråkarna för fiber att det höjer värdet på huset.

Är detta ett bra erbjudande eller kommer fiber bli gammalmodigt och

man går över till trådlösa grejer i framtiden?

Tacksam för snabbt svar.

Anjuna Moon

Trådlöst internet som baseras utanför lokala (läs: i fastigheten) stationer ligger för långt i framtiden för att de ska nå samma hastigheter till samma pris. Självklart är det en väl värd investering, om framtida husintressenter värderar uppkoppling hemma.

10.000 tycker jag är en väldigt rimlig engångskostnad för en villa. Huruvida 60kr/månaden är rimligt eller ej beror på vilken hastighet de får, men med en fast internetuppkoppling kan de exempelvis göra sig av med sitt traditionella fasta telefonabbonemang och skaffa ett fast nummer via internettelefoni, och spara mycket pengar.

För den låga kostnaden rekommenderar jag att de går igenom med beställningen. 10.000, herregud, det är väl typ 1,5 månaders elkostnad för en normalvilla ändå, så det är i sammanhanget en väl värd investering.

Visst ökar värdet på huset, men som alltid måste man ändå ställa kostnader emot varandra.

Visst kan 10000:- tyckas rimligt som en engångskostnad.

Månadskostnad idag 60:-, kan ju komma att ändras, upp eller ner framöver?

Hur snabbt blir det, 100/100, 100/10, eller 10/10, eller annat?

Att göra sig av med fasta telefon, beror ju lite på hur den används idag av dom, och hur viktigt det är att en sådan alltid ska fungera.

Ringer dom lite, kanske använder en mobil lite mer?

Många äldre, vill gärna ha en fast telefon, som en trygghet.

Allt beror på hur man tänker och räknar.

Handlar det enbart om erbjudande om snabbt bredband nu, och att man senare kan koppla på tv och telefon om så önskas, och dom kan stå ut med att betala engångsavgiften, och kommande månadsavgift i x antal år framöver, fast dom själva kanske inte kommer att nyttja det så mycket, visst då är det nog helt okej.

Men det gäller ju att läsa på hur abonnemanget är skrivet, så det verkligen blir rätt, många äldre förstår inte vad som skrivs, och känner sig lurade efteråt, när dom ändå får något som dom trodde inte skulle vara med.

Beroende på hur gamla föräldrarna är ska man tänka på att larm, som t ex används när en äldre person ramlar och inte kommer upp, inte bör kopplas via internet eftersom det då inte kommer att fungera vid ett strömavbrott.

Det går t.om. att avsäga sig användandet av kabeln och därmed slippa betala 60:-/mån.

Men då får man betala 800:- i inkopplingskostnad den gång man vill börja använda anslutningen igen.

Jag har Karlstad Stadsnät sedan 6 månader tillbaka och jag nappade på erbjudandet, 9900:- i inkopplingsavgift.Det är definitivt inget jag ångrar eftersom min uppkoppling har blivit väldigt mycket stabilare jämfört med ADSL.Jag lade även över telefon till fibern.Det kostar 60:-/mån. till Karlstad Stadsnät men sedan måste du välja en leverantör utöver det.Dom är alltså inte leverantörer utan det är kostnaden för att hålla igång nätet.Jag betalar idag 285:-/mån+60:-/mån. för 30/30 Mbit och telefon där samtalskostnaden ingår så mina kostnader har sjunkit samtidigt som kvaliteten har höjts, och nej jag jobbar inte på Karlstad Stadsnät:) /Hälsningar Claes

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...