Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluten till router men ingen internetåtkomst i Windows XP


Oseye

Rekommendera Poster

Jag har en gammal HP till dator med operativsystemet Windows XP. Den har inte varit i bruk på några år för ända sen min lillebror fick härja loss på den har det varit omöjligt att få någon internetåtkomst. Försökte för ungefär ett år sedan att laga till den men utan större framgång. Så jag tänkte väl ta tag i problemet nu. Datorn kan hitta det trådlösa nätverket och ansluta till routern, men oavsett webbläsare går det inte att få någon internetåtkomst. När jag tidigare försökte åtgärda problemet provade jag massa saker för att laga till det, men nu minns jag inte vilka åtgärningsmetoder jag försökte så vi börjar om från början! Någon som har något förslag på var problemet kan sitta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag förstår dig så kör du med ett trådlöst nätverkskort i datorn, är det en bärbar?

 

vad får du för ip nummer? (öppna kör, skriv cmd och i cmd skriver du ipconfig /all )

 

 

för att öppna cmd kan du trycka ner winlogan på tangentbordet + R

 

 

har du testat att koppla in en annan dator och sett att du kan surfa med den?

 

du ska inte få ett ipnummer som börjar på 169 för det är internt ip nummer och har du internt ip så kan du inte heller surfa

 

 

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Kollade i cmd med ipconfig/all och ip börjar på 192 så det verkar vara i sin ordning.

 

Datorn är stationär.

 

Koppla in hur menar du då? Routern är i sin ordning och i övrigt är internetåtkomsten helt fungerande när vi kör på andra datorer.

 

Även fast jag provat köra med andra webbläsare som chrome och firefox så vill det inte funka. Den påstås vara ansluten till router utan problem, brukar ju annars meddela om internetåtkomst saknas. För det går skicka och ta emot paket utan problem. Har kollat internetinställningarna och återställt de till standardinställningarna. Även brandväggen är återställd till standardinställningarna ifall den skulle ha blockerat något. Har du något mer förslag på var problemet kan sitta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det samma DNS-servrar i resultatet från ipconfig/all på den felande datorn som på de andra datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En gammal HP" skriver du. Använder du WPA2 kryptering? Det kan vara så att det trådlösa kortet på datorn inte klarar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det står samma DNS-servar på alla datorerna

 

Får be om ursäkt, det är en Fujistu Siemens men den är fortfarande gammal och det skulle ändå kunna vara. Kunde det ha varit i sambandet med byte av router som felet uppstod? Hur kan jag kolla om om jag använder WPA2-kryptering?

 

En till detalj. Datorn hade inte kvar något antivirusprogram så jag slängde över Malwarebytes på datorn och hittade bara en infekterad fil som nu är åtgärdad. Problemet kan nog inte vara det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kan hitta det trådlösa nätverket och ansluta till routern
Menar du att det går att komma in på routerns inställningssidor?

 

Fungerar det om du ansluter datorn med nätverkskabel till routern?

 

Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) är inte ett antivirusprogram utan en komplettering till ett antivirusprogram. Öppna programmet och på fliken Loggar hittar du resultatet från genomsökningarna av datorn. Öppna den logg som är från tillfället att den infekterade filen hittades, kopiera hela innehållet och klistra in det i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det står samma DNS-servar på alla datorerna

 

Får be om ursäkt, det är en Fujistu Siemens men den är fortfarande gammal och det skulle ändå kunna vara. Kunde det ha varit i sambandet med byte av router som felet uppstod? Hur kan jag kolla om om jag använder WPA2-kryptering?

Det var ett tag sedan jag använde XP. Jag minns inte var man kan se vilken kryptering som används. I win 7 är det bara att öppna trådlösa anslutningar så står det där.

 

Vad har du för router? Vad har du för nätverkskort? Har du gjort några inställningar i routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan komma in på routerns inställningssidor.

 

Routern är väldigt otillgänglig i förhållande till datorn så jag kan tyvärr inte undersöka saken.

 

Jo, jag är medveten om det men i brist på annat är MBAM bättre än ingenting.

Här är loggfilen.

 

 

 

Malwarebytes Anti-Malware 1.62.0.1300

www.malwarebytes.org

 

Databasversion: v2012.07.03.05

 

Windows XP Service Pack 3 x86 NTFS

Internet Explorer 7.0.5730.13

Malin Nygren :: KÖKSMASKINEN [administratör]

 

2012-07-27 16:59:30

mbam-log-2012-07-27 (16-59-30).txt

 

Skanningstyp: Fullständig skanning (C:\|D:\|)

Aktiverade skanningsalternativ: Minne | Start | Register | Filsystem | Heuristik/Extra | Heuristik/Shuriken | PUP | PUM

Inaktiverade skanningsalternativ: P2P

Antal skannade objekt: 337051

Förfluten tid: 52 minut(er), 19 sekund(er)

 

Upptäckta minnesprocesser: 0

(Inga skadliga poster hittades)

 

Upptäckta minnesmoduler: 0

(Inga skadliga poster hittades)

 

Upptäckta registernycklar: 0

(Inga skadliga poster hittades)

 

Upptäckta registervärden: 0

(Inga skadliga poster hittades)

 

Upptäckta registerdataposter: 0

(Inga skadliga poster hittades)

 

Upptäckta mappar: 0

(Inga skadliga poster hittades)

 

Upptäckta filer: 1

D:\Program\NoAdware4\noadwareutils.dll (Rogue.Agent) -> Sattes i karantän och togs bort.

 

(klar)

 

Kan inte hitta något om en WPA2-kryptering.

 

Nätverkskortet ska vara en D-Link AirPlus XtremeG+ DWL-G520+ Wireless PCI Adapter.

Routern är en D-Link AirPlus Xtreme G Wireless Router.

Jag har inte gjort några inställningar i routern som jag vet med mig om.

 

Förövrigt när jag öppnar Internet Explorer kommer det upp en ruta om anslutning till fjärrnätverk via T3. Har aldrig sett det på denna dator förut och inte på någon av våra andra datorer i huset. Dock går det inte ansluta till fjärrnätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta något om en WPA2-kryptering.

 

Nätverkskortet ska vara en D-Link AirPlus XtremeG+ DWL-G520+ Wireless PCI Adapter.

Routern är en D-Link AirPlus Xtreme G Wireless Router.

Jag har inte gjort några inställningar i routern som jag vet med mig om.

D-Link AirPlus har inte WPA2, så då ligger inte problemet där. Prova att tillfälligt stänga av den brandvägg du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckta filer: 1

D:\Program\NoAdware4\noadwareutils.dll (Rogue.Agent) -> Sattes i karantän och togs bort.

Om du har NoAdware i Kontrollpanelen - "Lägg till och ta bort program" så avinstallera det. Ta bort mappen D:\Program\NoAdware4. Visserligen inte bra, men troligen inget som påverkar internetanslutningen.

 

Ska ju inte vara något krypteringsproblem heller när det går att komma till routerns inställningssidor.

 

Internet Explorer - Verktyg (tror jag det var) - Internet-alternativ - Anslutningar

Se till att "Ring aldrig upp ..." är valt.

Klicka på LAN-inställningar och se till att "Automatisk identifiering ..." är vald och att "Använd en proxyserver ..." inte är vald.

 

Vad är det för DNS-servrar som kom upp i ipconfig /all?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...