Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ram minne


lbjonzon

Rekommendera Poster

Fast det beror ju på hur mycket RAM-minne man redan har. Att gå från 512 MB till 1 GB ger ju mycket, men att gå från 4 GB till 8 GB märker nog inte de flesta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du 32 bitars Windows kan detta OS bara tillgodogöra sig maximalt c:a 3,3 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det beror ju på hur mycket RAM-minne man redan har. Att gå från 512 MB till 1 GB ger ju mycket, men att gå från 4 GB till 8 GB märker nog inte de flesta av.

 

Dubbelt upp bör man märka lite av, men kanske mer att datorn kan kännas lugnare, stabilare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Prestandaklassifiseringen visar ingen skillnad på 4 till 8 gb, men man slipper felmeddelandet Out of memory i alla fall, men jag tycker inte att den blev snabbare, kanske kan man inbilla sig att den blev lite stabilare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade en gammal dator med windows xp sp3 och den hade 512 ram tidigare men la in 2 GB, vilken skillnad och vilken prestanda jag fick på maskinen.

så ja desto mer minne du har desto bättre går datorn (sen måste man ju kolla upp hur mycket maskinen klarar av, för den har ju sin max gräns.

 

jag försökte lägga in 4 gb men maskinen hade sin max gräns på 2, vonVettet har rätt om att man kan ha lite över 3 GB när det gäller 32-bitars men jag har för mig att det bara gäller windows xp och bakåt (men kan ha fel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maximum internminne (RAM + ROM och grafikminne) som operativsystemet klarar beror på arkitektur, processor (PAE stöd). Av 32 bit Windows har endast Server (inte Home) versionerna stöd för PAE. Med PAE är gränsen. 64 Gib annars 4 GiB. Starter har stöd för 512 MiB (XP), 1 GiB (Vista) och 2 GiB (7).

64-bit Windows:

XP 128 GiB. Vista och 7: Home Basic 8 GiB och Home Premium 16 GiB. Professional, Enterprise och Ultimate: Vista 128 GiB och 7 192 GiB.

Min lhttp://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778%28v=vs.85%29.aspx

 

Linux: 32 bit 4 GiB utan PAE och 64 GiB med PAE. Linux 64 bit IA64 256 GiB.

 

För 64 bit system är det vanligtvis moderkortet som begränsar mängden RAM. I ett 32 bit system kan ett enskilt program inte använda mer än c:a 3 GiB RAM. PAE delar upp minnet i bitar på 4 GiB, varav 1 GiB är reserverat för systemet och 3 GiB för applikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...