Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firemin 0.3.6.369


pchb1knowfinder

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Hej. Finns det någon som har och förstår sig på vad inställningarna betyder på detta kanonprogram. Berätta gärna då. Det är de 4 jag menar. launching modes 3st och den ställbara skalan som skulle vara trevligt att fullständigt förstå sig på. Ingen info medföljer ju och på nätet är det tomt..Någon? Mvh. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är väl rätt så självförklarande?

 

1541c3d96ab30a0e79137fcc16843b5df603_1firemin_screen_257x245.jpg

 

Firemin's Options dialog has a slider for configuring how it optimizes Firefox for your system. To the red-tinted left end of the slider, Firemin shows a CPU; to the right of the bar, the spectrum shifts to green and the program displays a tiny stick of RAM. The bar graphically illustrates how Firemin optimizes Firefox: The more optimization you set, the faster Firefox runs, but it required more processing power. Sliding the control to the left puts the emphasis on RAM. Firemin also displays the amount of RAM allocated to Firefox numerically, from 100 to 1,000MB. By default, Firefox doesn't launch automatically with Firemin, but we could set the option to launch the browser normally or in safe mode when Firemin starts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Var hittade du den där citats infon? Berätta. Safety mode är fortfarande ett ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittade du den där citats infon? Berätta. Safety mode är fortfarande ett ? :)

 

 

Jag googlade på första meningen i citatet och första träffen var: http://download.cnet.com/Firemin/3000-18512_4-75454011.html

 

Stämmer bra de!

 

Safemode - det är ju att man startar Firefox i felsäkert läge, något du kan göra även utan Firemin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag väntar fortfarande på att någon som VERKLIGEN har LÄST frågan skall ge mig ett svar . Endera ett eget skrivet sådant eller en hänvisning till någon bra info sida. Någon som orkar anstränga sig ? Ytterligare ett ? när det gäller programmet är för mig filen `bin`, vad kan /skall man göra med den. För den som nu har läst mitt första inlägg och även detta borde det vara solklart att jag skulle vilja ha en klassisk förklaring/bruksanvisning för programmet .Jag har mina tankar om vad saker betyder men eftersom jag inte VET så är det bara förutfattade okunnighetens antaganden och jag vill slippa sysslar med sånt. Jag vill veta . Om nån kan hjälpa mig det så vore det fint . Safemode är fortfarande ett ? . Mvh . ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safe mode = felsäkert läge

När det gäller Firefox så innebär det att man startar Firefox utan tillägg.

 

Launch = Starta

 

Firemin har jag inte använt eller läst om tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Tack .Då vet jag det ,det hade jag ingen aning om . Säkert läge =inga tillägg. Bruksanvisningar till program är ju svårt att hitta så en del program förstår man sig inte på så lätt , och ibland motsäger sig infon på grund av , tja slarvigt språkbruk. Programmet funkar ju kanon och förbättrar ju verkligen firefox men jag fattar knappt ett skvatt. Det ska till exempel gå att starta firefox genom att starta firemin ,det funkar inte för mig ,och ja jag har gjort rätt på den punkten. Det finns fler ? om det . Så återigen om någon skulle springa på en brux någonstans så hör av er. Själv söker jag vidare efter en och om jag hittar nån så postar jag den här. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

MIKAEL63 . Info`n med tabellen har jag givetvis redan (se mitt 1:a inlägg) så om det vore självförklarande skulle jag inte fråga om denna funktion. För mig finns inget med den tabellen som är självklart eftersom jag inget kan om det som sägs, för dig som kan en del och därför kan TOLKA info`n blir det ju `självklart . ` Detta är vad jag TROR om det. Jag har läst att firefox förlorar en massa minne och därför kan komma upp till att använda 700-800 ibland upp till 1100 enheter ram minne , vilket enligt skriftställaren var löjligt mycket (detta är all ÖVRIG info jag har ) och detta skulle hanteras av firemin för att optimera d.o. Detta betyder för mig att grönt är dåligt eftersom de höga värdena finns i mer grönt , då tolkar jag det som att det röda är bra eftersom det tvingar f.f att hålla sig nere i de röda värdet vilket var underförstått i artikeln såsom önskvärt . Programmet är också förinställt nere på rött . Det verkar ju såklart vara bakvända världen och därför blir jag osäker , grönt är dåligt och rött är bra , hmm. Det är på dessa grunder jag postar min fråga , jag vet inte mer än så , jag kan inte TOLKA info eftersom jag inte har något att använda för att tolka den med . Jag vet inte ens vad ram minne eller cpu är eller om det är bra eller dåligt . Så om du läser detta nu så undrar jag följande . Kan du förklara det för mig ? Du ansträngde dig ganska mycket för att posta ditt inlägg så om du denna gång gör detsamma för att lösa min gåta och SVARA PÅ FRÅGAN (se ovan igen ) så skulle saken vara biff. Vad sägs , vill du ? Det är ju såklart inget tvång , du har ett fritt val att inte göra det , men du skulle glädja den här människan . Det är väl en god belöning ! Jag lovar att du ska få många tummar upp . Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man inte känner till vad CPU och RAM står för så kan det ju bli svårt.

 

Lite enkelt så kan man säga att CPU är hjärnan, RAM är minnet.

 

Om vi nu fortsätter i den tankegången så låter vi fortfarande CPU vara hjärna men NU säger vi att RAM står för muskler. Alltså i just detta specifika fall med Firemin.

 

Firefox kräver (om man ska tro utvecklarna av Firemin) mycket muskler för att fungera bra.

 

Om vi nu inte har mycket muskler så får vi använda hjärnan i stället.

(Kan man inte tävla i tyngdlyftning kanske man kan tävla i schack)

Det kräver ju att det då finns en smart hjärna.

 

Firemin "konverterar" muskler till hjärna.

Optimalt vore kanske om all muskelkapacitet kunde "konverteras" men då kommer ju hjärnan att få arbeta oerhört mycket. Då finns kanske inte hjärnkapacitet kvar att andas osv. (=köra operativsystemet mm.)

 

Därför finns den här "slidern" så att man själv får hitta en lämplig mix mellan muskler & hjärna.

 

Färgerna då?

Mycket muskler, eller RAM om vi kan återgå till det, var ju det man ville undvika.

Man kan säga att det är fel.

Därför är mycket rött = mycket RAM = mycket fel.

 

Grönt blir då = lite RAM = Rätt!

MEN! på bekostnad av CPU-kraft!

Kraft som kanske behövs till annat.

 

Klarnat något?

 

OBS! Har själv inte använt Firemin. Inte ens min gamla Acer har bekymmer med att köra Firefox...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Klarnat något ? Näej , inte alls . Om alltför mycket ram är dåligt så kan ju inte grönt vara bra , desto mer man går åt RAM stickan (till höger ) desto mer ram . Det var ju frågan om att få ner ram`et . Firefox minnes läckage drar upp det . Artikelförfattaren på PcWorld ( kunde jag `klistra in ` så skulle jag ) skrev att andra webbläsare låg på 200,250,300 ram men firefox läckage gör att den ligger på 700 , 800 ibland 1100 , 1200 . Så firemin skall ju stoppa/hantera läckaget . Kan du se vad det är jag inte fattar , nyckeln till hjälp ligger i det . För mig är hela tabellen en överraskning den borde baserat på ovanstående börja på 100/grönt och gå till , tja , 400/rött och mjukvaran man tankar ner skall stabilisera f.f så den stannar där nere där det tydligen skall vara . För mig baserat på mina uppgifter blir alltså GRÖNT =mycket RAM =dåligt . RÖTT =lite RAM=bra . Denna ide bekräftas för mig (rätt eller fel ) när man drar upp , till höger , mer RAM =700,750,800 o.s.v . Dåligt . Dra ner , till vänster , mindre RAM = 300,250,200 o.s.v . Bra . För det är vad som sker när man flyttar markören , åt höger så räknar den upp ,åt vänster så räknar den ner . Där man ställer markören ska ju vara en fixerad plats då kan ju inte den platsen vara en plats som omnämns som dåligt . Ja jag kan inte vara tydligare i hur jag uppfattar det baserat på mina fakta . Tänk om program beskrivningar kunde skrivas ingående ,utförligt och även för personer som inte kan någonting och som måste lära sig från grunden . Du får 2 tummar för ansträngning så här långt . Vill du ha fler ? Mvh.:thumbsup: .:thumbsup: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med. Det verkar ju aningen rörigt detta..

 

Jag har tagit fasta på den här delen:

 

"Sliding the control to the left puts the emphasis on RAM."

vilket översatt borde bli:

"Kontrollen till vänster lägger tonvikten på RAM."

 

Eftersom stapeln är röd till vänster så drog jag den slutsats jag skrev i #10.

 

Det som motsäger detta är symbolerna av en CPU och en minnessticka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag själv testat lite..

FF 14 tar ungefär 244 Mb minne och 0 % CPU vid nio flikar.

Testat detta tre gånger.

 

Med Firemin igång ligger det med samma flikar på max 25 Mb. CPU bara när sidorna laddas.

 

Jag märker ingen större skillnad på minnessidan med slidern längst till höger jämfört med längst till vänster. Däremot noterar jag en topp på 60 % CPU med slidern längst till höger och 50 % som mest med slidern längst till vänster.

Det "vänstraste" läget är ju inte heller "0" utan "100".

 

Ovanstående iakttagelser stämmer då med mitt tidigare inlägg.

 

Alltså minskar Firemin minnesmängden markant oavsett inställning!

Dock till kostnad av CPU.

 

Jag antar att så länge man har minne så man klarar sig så spelar det ingen roll.

Ska skriva till supporten för att fråga hur de tänkt sig med symbolerna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikelförfattaren på PcWorld ( kunde jag `klistra in ` så skulle jag )
När du vill klistra in en länk så ställer du pekaren i Firefox adressfält (när Firefox visar sidan du vill länka till), trycker Ctrl+A, trycker Ctrl+C. I ditt svar här i Eforum klickar du där länken ska vara och trycker Ctrl+V.

 

Lite om hur jag har uppfattat Firefox och åtgång på minne (RAM). Firefox använder minne för att snabba upp surfandet. Till exempel för att det ska gå fort att backa till tidigare visade sidor, så ligger de sidorna kvar i minnet. När man har surfat ett tag och besökt många sidor så har användningen av minne därmed ökat. Min gissning är att Firemin, på något sätt talar om för Firefox att det inte får använda så mycket minne och det innebär i sin tur att processorn (CPU) får jobba med att hämta webbsidor på nytt och beräkna hur sidorna ska se ut på nytt i stället för att det ligger klart i minnet.

 

Jag antar att så länge man har minne så man klarar sig så spelar det ingen roll.
Instämmer, jag tycker att man bara behöver Firemin om datorn har ont om minne.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Heureka, äntligen bekräftad och förstådd . Jag tror mig förstå , eller vad faan jag förstår hur konstruktören har tänkt men sen när han har framställt det hela så har han missat grovt . Ett bättre sätt att framställa det hela på finns ju . Skriva till supporten säger du . Intressant . Postar du resultatet här sen? Intressant test , jag själv har bara märkt av en jämnare gång på burken med firemin igång ( ställd på mitten ) vilket jag inbillar mig är lika med bättre allmän stabilitet . Jag har inga direkta minnesproblem , på datorn alltså , men ibland `släpper ` den lite så med f.min så upplever jag ett jämnare flöde . Avslutningsvis , jag såg nyss din post Cecilia , skall kolla den och återkommer . Förutsätter att den är rätt och tackar därför på förhand . En sak till , bara om man har minnes problem säger ni . Men detta med minnesläckor hos firefox skall ju vara ett känt problem vilket skall vara ett av problemen man stoltserar med att ha löst i den nu kommande uppdaterade versionen . Planerad till augusti slut , ca: . Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Så här menar du .

 

The Windows Club

Make Windows computer check for Windows Updates more frequently

July 29, 2012 Author: AnandK@TWC Category: Windows Tags: Windows Updates Group Policy up-freq-1.png&w=75&h=75&zc=1 The Windows operating system is set to check if Windows Updates are available periodically. By default, such checks are set at every 22 hours. In practice however, the checks may …more >>>

 

 

TCC/LE : A free replacement for Windows Command Prompt

July 28, 2012 Author: LavishT@TWC Category: Downloads Tags: CMD, Command Line, Freeware take-command-online-help-400x260.jpg&w=75&h=75&zc=1 TCC/LE is free and powerful software designed to completely replace the traditional Command Prompt Utility in Windows. TCC/LE is basically a command prompt only – but it comes along with …more >>>

 

RECOMMENDED: Click here to scan for Invalid Registry Entries & Make Windows Run Faster

Free Bandwidth Monitoring Tools for Windows

July 28, 2012 Author: AnandK@TWC Category: Downloads Tags: Freeware, Internet, Network ISP-Monitor.png&w=75&h=75&zc=1 It is best to use bandwidth and Internet usage monitoring tools when your Internet Service Provider (ISP) offers a limited quota for downloading and uploading. These tools not only monitor …more >>>

 

 

Essential File Management Tips For Windows 7

July 27, 2012 Author: ArunKumar@TWC Category: Windows Tags: Explorer, Files, Folder, Tips File-Management-In-Windows-7-Fig-1-600x376.png&w=75&h=75&zc=1 Windows 7 has a beautiful way to organize things. While the tradition of having default folders for documents, music, video and pictures continues in Windows 7, it also allows you …more >>>

 

 

Best Free Internet Security Suites for Windows

July 27, 2012 Author: AnandK@TWC Category: Security Tags: Freeware, Security Suites comodo-internet-security-400x298.png&w=75&h=75&zc=1 We have already had a look at some free antivirus software and some free stand-alone firewall software for Windows. But if it is an integrated, multi-layered protection software you are looking …more >>>

 

 

CMD Tricks for Windows

July 26, 2012 Author: AnandK@TWC Category: Windows Tags: CMD, Tips, Tricks cmd-1.jpg&w=75&h=75&zc=1 If you have been a Windows user for long time, I am sure you must have used Command Prompt. Even today, the CMD helps in performing many advanced administrative functions, and …more >>>

 

 

5 Free Wireless Networking Tools For Windows 7

July 26, 2012 Author: ArunKumar@TWC Category: Downloads Tags: Freeware, Network, Wireless Zamzom-wireless-networking-tool.png&w=75&h=75&zc=1 The other day we were talking about how to set up wireless networks in Windows 7. There are some real good tools available in the market to help you optimize …more >>>

 

 

SRWare Iron Browser: A Secure, Privacy conscious, Chrome based web browser

July 26, 2012 Author: HemantS@TWC Category: Downloads Tags: Browsers, Chrome, Privacy SRWare-Iron-Browser-logo.png&w=75&h=75&zc=1 There is really no dearth of alternative browsers available for Windows. Just yesterday we read about Sleipner browser. Today we will have a look at another browser for Windows. Users …more >>>

 

 

Apple kills support for Safari 6 on Windows

July 26, 2012 Author: AnandK@TWC Category: News Tags: Apple, Safari safari-logo.jpg&w=75&h=75&zc=1 Not many Windows users may have used the Safari browser, but if you are one of them, you might be disappointed to know that Apple may not be supporting Safari v6 on …more >>>

 

 

Download Sleipnir Browser, a modern, social and a fast browser for Windows

July 25, 2012 Author: LavishT@TWC Category: Downloads Tags: Browsers, Freeware sleipner-logo.png&w=75&h=75&zc=1 Sleipnir Browser is a stylish, fast and a free alternative Browser for Windows. Based on HTML5 and the engine of Internet Explorer 9 (Trident), this browser can just load any type of webpage for you. …more >>>

 

 

Force Windows 8 To Have Hybrid Boot, Always On

July 24, 2012 Author: KapilA@TWC Category: Windows Tags: Boot, Group Policy, Registry, Tips Force-Hybrid-Boot-In-Windows-8.png&w=75&h=75&zc=1 One of the thousand new features of Windows 8 is “Fast Startup” that is also known as Hybrid Boot. We had a look at it a few days back. The …more >>>

 

 

Top 5 Free Firewall software for Windows 7

July 24, 2012 Author: AnandK@TWC Category: Downloads Tags: Firewall, Freeware comodo-free-firewall-400x294.jpg&w=75&h=75&zc=1 The importance of a firewall cannot be over-emphasized. A Firewall can block threats that your antivirus may miss. Not only that, it can prevent hackers from breaking into your computer! The …more >>>

 

 

Optimize Your Internet Connection For Speed With DNS Benchmark

July 24, 2012 Author: ArunKumar@TWC Category: Downloads Tags: DNS, Freeware, Internet Main-Page-DNS-Bench-Increase-Internet-Speed-600x466.png&w=75&h=75&zc=1 In our quest to find better ways to speed up your Internet and to enhance your browsing experience, this article talks about optimizing your computer DNS services so that you …more >>>

 

 

Free Partition Manager Software For Windows

July 23, 2012 Author: AnandK@TWC Category: Downloads Tags: Disk, Freeware, Partition EaseUs-Partition-Home-Master.gif&w=75&h=75&zc=1 Planning to shrink a 120 GB Windows OS partition to 80 GB, but find it hard to remember any good, reliable Partition Managers names? Do not worry, we have, in this …more >>>

 

 

How To set up Wireless Network Connection In Windows 7

July 23, 2012 Author: ArunKumar@TWC Category: Windows Tags: Network, Tutorials, Wireless Fig-1-How-to-know-if-Wireless-Network-Adaptor-is-present1-600x229.png&w=75&h=75&zc=1 Wireless networks allow you to work independently – without the tension of plugging in long wires that not only look bad in the house, but also are a safety hazard. …more >>>

 

 

Difference Between Hardware Firewall & Software Firewall

July 23, 2012 Author: ShyamS@TWC Category: Security Tags: Firewall, Hardware computer-security_thumb.jpg&w=75&h=75&zc=1 Most of the computer users are familiar with the term Firewall. Firewalls are Hardware or Software programs that monitor incoming and outgoing connections analyzing the packet data for malicious behavior. Like …more >>>

 

 

Comodo IceDragon Browser: Secure and Social browser built on the Firefox Core

July 22, 2012 Author: HemantS@TWC Category: Downloads Tags: Browsers, Firefox, Security IceDragon-DNS-configuration-600x467.png&w=75&h=75&zc=1 Yesterday, we covered Comodo Dragon Internet Browser, which is based on Google’s Chrome browser technology. Today we will review Comodo IceDragon Browser, a new release from Comodo. Comodo IceDragon is a secure browser …more >>>

 

 

Fast Startup mode makes Windows 8 boot faster

July 22, 2012 Author: AnandK@TWC Category: Windows Tags: Boot, Features, Windows 8 startups-compared.png&w=75&h=75&zc=1 In Windows 8, Microsoft has introduced a way to start your computer. This feature is called as Fast Startup. Currently, in Windows 7, users could either shut down their computers, …more >>>

 

 

How To Disable Change Start Screen Background Option In Windows 8

July 22, 2012 Author: KapilA@TWC Category: Windows Tags: Group Policy, Registry, Start Screen Disable-Start-Screen-Change-In-Windows-8.png&w=75&h=75&zc=1 Start Screen is one of the new thousand features introduced in Windows 8. With the personalization options, you can change or customize the Windows 8 Start Screen. Now consider the …more >>>

 

 

Comodo Dragon: Chrome based browser with additional security & privacy features

July 21, 2012 Author: HemantS@TWC Category: General Tags: Browsers, Chrome, Privacy, Security 3-menus.png&w=75&h=75&zc=1 The Chrome web browser’s market share has been galloping in the recent past and has become a very popular browser in a short time. If, for some reason you haven’t liked …more >>>

 

 

Post navigation

Page 1 of 23312345...102030...»Last » msfc-twc2.png mvp_imgh.png Drivs av google_logo_41.pngÖversätt

  • linkedin_32.png
  • youtube.png
  • Pinterest-icon.png

© 2012 The Windows Club All Rights Reserved

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du kopierat hela sidan och inte adressfältet. Adressfältet innehåller t ex eforum.idg.se/topic/337136-firemin-036369/#entry1584395

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag vet . HA ha . Men vad gjorde jag för fel . Jag gjorde som du sa ju ,eller . Ah , nu kom jag på det . Försöker igen . Strax . Är du kvar ? Mvh . Rutan ovanför , eller hur .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Näe du det går inge bra för mig hur jag än gör gör så kommer hela sidan med . Nya direktiv tack , tänk på att jag bara har hållit på med datorer i 2 mån så du måste vara extra pedagogisk . He, he . Mvh . Pekaren i f.f `s adressfält skrev du men det går inte , den försvinner .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva i alla fall med tangentbordsnedtryckningarna efter att du har klickat i adressfältet och håller kvar pekaren ovanpå fältet. Men nu är det god natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder
http://www.thewindowsclub.com/ . Sisådärja . Tack för det Cecilia , det var ett välkommet inlägg i tråden och en bra instruktion , nåja , det är lite skillnad på att ställa den i adressfältet och att klicka i detsamma . Men det vart ju bra till slut och lite kortare , he he . Snart e man ett riktigt dator whizz kid . Se upp . Ha ha . Denna manöver underlättar på många sätt för en själv , för andra , e.t.c så den är smidig . Jag klistrade in länken till min favoritsida för tillfället . Som dator nybörjare så hittar man en fantastisk massa bra info på den sidan som hjälper en på så många vis . Alla dessa gratisprogram också , jag sitter bara och tänker att dom så klart ska ta betalt för dom . Jag hade ingen aning om att det fanns så mycket av bra gratis program i DENNA värld allmänt sett . Där finns nåt som heter windows 7 firewall control , bra grej , ett tips till den som känner sig manad , om flera läser denna tråd . Man kan få fullständig koll på vad som kommer in och ut ur datorn med det . Kontroll är bra ,kontroll är skönt . Tack igen madame . :) Mvh .
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

MIKAEL63 . Är du kvar . Cpu , räknas det i % och går det från 0 till 100 då eller ? Om firemin , så som jag tolkar det så gör väl programmet så att det spikar fast firefox på den nivån man ställer det på till ex. 300 så att f.f tvingas att använda cpu kraft =hjärna istället när det börjar läcka minne så att det inte använder mer och mer och mer minne och därför kommer upp i de förut nämnda löjligt höga värdena . Är det rätt uppfattat ? När du i framtiden får svar från `supporten ` , även om det tar en månad så posta det här under rubriken firemin så jag får en chans att uppmärksamma det . OK . Mvh Jo just ja , en tumme till kommer . Grattis . :thumbsup: Mvh .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak, pchb1knowfinder, bara trevligt att kunna hjälpa till :)

Men lite ovant med någon som är en riktig nybörjare ;)

 

Det här är väldigt grundläggande Windows-kunskap: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Windows-Basics-all-topics

Om du är senior, kan du se om SeniorNet finns i din närhet: http://www.seniornet.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...