Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS Recovery vägrar plötsligt läsa från USB-floppy


Lemorz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har nyligen flashat om BIOS på en HP DV9812eo till den senaste BIOS versionen och sedan på grund av detta varit tvungen att genomföra en BIOS Recovery med Phoenix Crisis Disk vilket lyckades (laptopen vägrade starta upp och skärmen var helt svart)

 

Glad i hågen över att ha hittat ett sätt att återställa BIOS när flashning misslyckats gick jag i tur och ordning genom alla tillgängliga BIOS uppdateringar för just den här laptopen (för att hitta den nyaste uppdatering som fungerar). Något jag inte skulle ha gjort.

 

Provade flera olika uppdateringar med samma resultat och var vid varje tillfälle tvungen att återställa BIOS, vilket gick utan några som helst problem, fram till den näst nyaste BIOS-versionen. Nu har helt plötsligt laptopen fått för sig att den ska vägra läsa från den USB-floppydrive med den diskett i som fungerat klockrent fram tills nu.

 

Startar jag datorn med win+b intryckt (vilket krävs för BIOS recovery mode) utan att koppla in usb-floppyn så börjar datorn pipa och ha sig precis som tidigare. Men har jag floppyn ikopplad piper datorn en gång och sedan händer ingenting, tidigare har datorn pipit i takt med läsningen av disketten i usb-floppyn.

 

Står helt ställd just nu och hoppas att någon där ute förstår det jag tagit upp tidigare och kan hjälpa mig lösa detta irriterande lilla problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misslyckades sista uppdateringen måhända? Det finns alltid en risk att detta sker. Om en uppdatering inte slutförs helt kan datorn stå helt utan BIOS och därmed vara helt obrukbar.

 

Du kan inte starta datorn, inte komma in i BIOS alls?

Eller?

Om BIOS är rökt, om en skrivning dit misslyckats, är det nog en service som krävs.

 

Helt enkelt någon som kan ta ur BIOS-kretsen ur datorn och skickar in ett korrekt BIOS i den via extern utrustning. Eller helt enkelt ersätter kretsen med en ny. Om nu inte BIOS är fastlött i den bärbara, det kan tänkas vilket då ger lite extra problem kan jag tro.

 

En sista fråga, vad föranledde denna jakt på BIOS? Har du haft problem med datorn som, du genom denna metod, försökt lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har jag floppyn ikopplad piper datorn en gång och sedan händer ingenting, tidigare har datorn pipit i takt med läsningen av disketten i usb-floppyn.
Har du prövat med flera disketter så att det inte är disketten som gått sönder?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misslyckades sista uppdateringen måhända? Det finns alltid en risk att detta sker. Om en uppdatering inte slutförs helt kan datorn stå helt utan BIOS och därmed vara helt obrukbar.

 

Du kan inte starta datorn, inte komma in i BIOS alls?

Eller?

Om BIOS är rökt, om en skrivning dit misslyckats, är det nog en service som krävs.

 

Helt enkelt någon som kan ta ur BIOS-kretsen ur datorn och skickar in ett korrekt BIOS i den via extern utrustning. Eller helt enkelt ersätter kretsen med en ny. Om nu inte BIOS är fastlött i den bärbara, det kan tänkas vilket då ger lite extra problem kan jag tro.

 

En sista fråga, vad föranledde denna jakt på BIOS? Har du haft problem med datorn som, du genom denna metod, försökt lösa?

 

BIOS uppdateringen har i alla olika fall lyckats, det är bara denna uppdatering som fått till följd att det inte går att få kontakt med någon form av media i recovery mode.

 

 

 

Själva anledningen till att jag påbörjade min jakt på fungerande uppdateringar är helt enkelt att den BIOS som fanns tidigare var extremt utdaterad, jag började med att flasha med den allra senaste versionen och lyckades återställa datorn när denna inte fungerade. Sen tänkte jag väl helt enkelt att vilken skada kan det egentligen göra att testa igenom alla tillgängliga updates till den senaste som fungerar, när jag nu hittat ett sätt att återställa när datorn inte bootar upp efter flashning. Jo då, rejäl skada visade det sig tydligen.

 

 

Har du prövat med flera disketter så att det inte är disketten som gått sönder?

 

Har inte prövat med flera disketter då disketten samt USB floppyn funkar i min stationära dator. Däremot har jag prövat flera olika alternativ till usb floppy som tex usb-minne, cd-skiva, minneskort osv. Det enda som gett någon form av reaktion i recovery mode denna gång är med usb-minnet då lampan på minnet tänds och sedan lyser med fast sken. Har i alla olika tester med olika typer av medium använt mig av samma recovery filer som fungerat till alla andra BIOS versioner. Det som även är extremt märkligt är att jag från början testade med den version som kom ut efter denna jag nu har problem med, då utan några som helst problem att återställa. Har alltså testat alla tillgängliga versioner till just den här laptop-modellen och det är endast en version mitt i som är den som inte går att återställa på samma sätt som de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det låter ju inte bra. Jag undrar hur du har gått tillväga, när du har gjort uppdateringarna. Att det kan bli fel är ju möjligt, men varje gång verkar konstigt. Var har du hämtat bios uppdateringen?

 

Jag har tyvärr ingen direkt lösning på ditt problem, men prova att plocka ut hårddisken och försök igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det låter ju inte bra. Jag undrar hur du har gått tillväga, när du har gjort uppdateringarna. Att det kan bli fel är ju möjligt, men varje gång verkar konstigt. Var har du hämtat bios uppdateringen?

 

Jag har tyvärr ingen direkt lösning på ditt problem, men prova att plocka ut hårddisken och försök igen.

 

Har hämtat BIOS uppdateringen från HP:s hemsida (sökt upp laptopen med hjälp av produktetiketten på undersidan), så är 100 % säker på att uppdateringarna tillhör rätt produkt.

 

Har använt mig av HP:s egna BIOS Flash Tool, alla gånger har det stått "BIOS update flash successful", vilket ju indikerar att själva flashningen inte är problemet utan snarare att de uppdateringar som finns inte är kompatibla med laptopen konstigt nog. Än mer märkligt är ju att två av de äldre uppdateringar har fungerat och för de som inte fungerat har det gått att genomföra recovery från alla utom just denna (dvs. upd. F22 - F32 samt F34 har funkat med recovery). Den som ligger på laptopen nu är F33.

 

 

Ska ta och testa det du nämner med hårddisken, laptopen är ju ändå körd så mer skada kan jag ju egentligen inte orsaka. När jag tänker efter så tänds hårddisklampan vid normal start och slockar efter en kort stund. Är ganska säker på att den inte gjort detta vid alla andra BIOS-versioner, så kan ju ha något med felet att göra, jag återkommer när jag gjort detta.

 

Har även nu börjat kontrollera möjligheterna att ta ut själva bios-chippet och skicka in detta för flashning. Själva grejen med att plocka med små chip är dock helt ny för mig (har inte riktigt koll på vilket chip det gäller, sitter två stycken i nära anslutning till batteriet på moderkortet), kanske någon här som har mer koll på detta?

 

EksitData verkar tillhandahålla både omflashning av inskickade chip och även möjlighet att beställa helt nya. Kruxet blir ju då här att luska ut exakt vilket chip som behövs samt hur jag får bort det befintliga chippet från moderkortet utan att göra någon mer skada.

 

Kan detta vara en idé att gå vidare med, eller vet någon nåt bra ställe dit man kan skicka/lämna in hela laptopen och låta någon mer kunnig plocka ut och ersätta chippet? Helst då inte HP Support då det ligger utanför garantin och brukar vara extremt dyrt på märkesspecifika serviceställen.

 

Edit:

 

Har nu testat att ta bort både hårddisken och DVD-enheten, detta gör ingen som helst skillnad varken för vanlig uppstart eller BIOS Recovery. Testade även att plocka ut ram-minnen och testa dem ett och ett. Ingen skillnad där heller tyvärr. Verkar mer och mer som att den enda utvägen är att byta ut BIOS-chippet och där brister ju som sagt mina kunskaper gällande hårdvara, så behöver hitta någon som kan göra detta åt mig och helst då så billigt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...