Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia trådlöst 3G/4G


UEP

Rekommendera Poster

Jag har köpt Telia Mobilt bredband Kontant för att prova om det kunde vara en möjlighet att få bra mobilt bredband i sommarstugan.

Modemet heter Huawei E392 och klarar 4G. I stan får jag finfin hastighet på både 3G (in 10 Mbit/s) och 4G (in 20 Mbit/s). Surfprogrammet visar då alla fem staplarna fyllda vilket borde betyda mycket bra signalstyrka.

Det märkliga är att vid stugan visar 3G-anslutningen (4G saknas) även där full signalstyrka (fem staplar) trots att nedhastigheten är mycket låg.

Typiskt värde 0,1 - 0,2 Mbit/s. Samtidigt kan upphastigheten vara 0,5 - 1,0 Mbit/s. Vid enstaka tillfällen kan nedhastigheten komma upp i 0,5 Mbit/s. Upphastigheten överskrider sällan 1,0 Mbit vid dessa tillfällen.

Varför är hastigheten låg fast signalstyrkan är hög? Varför är upphastigheten högre än nedhastigheten? Vid normala förhållanden är det ju tvärs om! Är det för hög belastning på 3G-masten? Skulle det hjälpa med en yttre antenn? Kan det vara så att Telia medvetet har ställt ned hastigheten för att det ska rymmas flera surfare på samma mast?

Mycket frågor. Skulle vara tacksam om någon ville hjälpa mig att reda ut frågetecknen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det finns flera oilka 3G-tekniker, som har olika hastigheter.

 

Tex UMTS som är basen i 3G går bara upp till ca 2 Mb/s. En annan är HSDPA som kan ge upp till 14 Mb/s (och kanske ännu mer).

 

Mobiloperatörerna tycker kanske det är för dyrt att bygga ut HSDPA överallt så de har kvar UMTS på en del platser.

 

Sen kan även avståndet till basstationen och geografin påverka hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mr Andersson säger, både avståndet till närmaste mobilmast/basstationen, och geografin, inte bara kan påverka, det påverkar ibland ganska mycket, eftersom det fortfarande alltid är hastigheter upp till som gäller, och det är speciellt viktigt vid mobilt bredband.

 

Så troligen får du stå ut med vad du idag har, tills den dag du även har tur och får 4G vid din sommarstuga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om masten är högt utnyttjad vid en viss tidpunkt så sjunker hastigheten för alla vid just den tidpunkten, så pröva vid klockslag då det troligen är få som använder mobilt bredband. Sedan kan du förstås fråga Telia varför det är som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med en annan operatör de har olika bra täckning i olika områden.... Prata med operatörerna för att få reda på just hur däras täckning ser ut i området. Låter som att du har fått EDGE dvs 2G och det suger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får automatiskt omkoppling ner till edge om inte signalen räcker för 3G, och har inte så mycket med operatören att göra.

Men sen är det också lite svagare uppkoppling med Telias mobila bredband kontant, än med något av deras andra mobila bredband med abonnemang.

Så som vanligt, man får tyvärr vad man betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar och synpunkter!

Återstår dock flera frågetecken beträffande tekniken och egenskaperna hos 3G.

T.ex.

Om signalstyrkan är god och upphastigheten från mitt modem är 10 gånger bättre än nedhastigheten från basstationen. Kan det verkligen bero på avstånd till masten (terräng mm) eller är det andra orsaker?

När jag har provat i andra områden (troligen annan 3G- mast) så får jag bra fart ned (5-7 Mbit/s) men upphastigheten stannar omkring 1 Mbit/s. Detta verkar vara det normala förhållandet vid en bra uppkoppling. Hög hastighet ned till modemet och ett tak på ca 1 Mbit/s upp om man kör Telias kontantsurf.

En annan fråga är om det hjälper med en riktantenn. Kunde ju vara en lösning men verkar ändå tveksamt med tanke på att det kanske ändå inte hjälper. Man köper grisen i säcken på något vis och så är det en investering på ca 1 500 kr ytterligare utöver modemets pris på ca 1 000 kr. Om orsaken till den dåliga hastigheten står att finna i basstationen så får jag kanske ingen större del av kakan med en riktantenn. Finns det någon som har erfarenhet av effekten med och utan riktantenn?

 

Jag har provat med COMVIQ trådlöst bredband men täckningen är alltför dålig vid stugan.

Tele2 har jag inte provat. Kör ju i samma 3G-nät som Telia…

 

Sedan något år kör jag Telia mobilt bredband tillägg (abonnemang 99 kr/mån) med Huawei E173 modem kopplat till Dovado Tiny router som har fungerat mycket stabilt vad gäller uppkoppling. Dovado Tiny startar ju om modemet om det skulle tappa kontakten. En mycket bra sak när det gäller övervakning av stugan när den är obemannad. Enda problemet är uppkopplingshastigheten som är låg

Byter jag modem till det nya Huawei E392 som klarar mycket högre hastighet så hjälper det inte upp hastigheten. Märkligt! Jag hade hoppats att jag skulle få en förbättring med det nya modemet… Om jag kör modemet direkt kopplat till datorn ser jag att det ligger kvar på 3G och inte går ned på 2G. Men hastigheten är dålig nästan alltid.

Några tips?

Jag skall försöka kontakta Telia för att ev. få tips var deras master är belägna. Är inte helt säker på placeringen. Hoppas att dom kan/vill lämna upplysningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med COMVIQ trådlöst bredband men täckningen är alltför dålig vid stugan.

Tele2 har jag inte provat.

Tele2 och Comviq är ju samma företag så det är ju ingen skillnad mellan dem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej och tack för alla svar och synpunkter!

Återstår dock flera frågetecken beträffande tekniken och egenskaperna hos 3G.

T.ex.

Om signalstyrkan är god och upphastigheten från mitt modem är 10 gånger bättre än nedhastigheten från basstationen. Kan det verkligen bero på avstånd till masten (terräng mm) eller är det andra orsaker?

När jag har provat i andra områden (troligen annan 3G- mast) så får jag bra fart ned (5-7 Mbit/s) men upphastigheten stannar omkring 1 Mbit/s. Detta verkar vara det normala förhållandet vid en bra uppkoppling. Hög hastighet ned till modemet och ett tak på ca 1 Mbit/s upp om man kör Telias kontantsurf.

En annan fråga är om det hjälper med en riktantenn. Kunde ju vara en lösning men verkar ändå tveksamt med tanke på att det kanske ändå inte hjälper. Man köper grisen i säcken på något vis och så är det en investering på ca 1 500 kr ytterligare utöver modemets pris på ca 1 000 kr. Om orsaken till den dåliga hastigheten står att finna i basstationen så får jag kanske ingen större del av kakan med en riktantenn. Finns det någon som har erfarenhet av effekten med och utan riktantenn?

 

Jag har provat med COMVIQ trådlöst bredband men täckningen är alltför dålig vid stugan.

Tele2 har jag inte provat. Kör ju i samma 3G-nät som Telia…

 

Sedan något år kör jag Telia mobilt bredband tillägg (abonnemang 99 kr/mån) med Huawei E173 modem kopplat till Dovado Tiny router som har fungerat mycket stabilt vad gäller uppkoppling. Dovado Tiny startar ju om modemet om det skulle tappa kontakten. En mycket bra sak när det gäller övervakning av stugan när den är obemannad. Enda problemet är uppkopplingshastigheten som är låg

Byter jag modem till det nya Huawei E392 som klarar mycket högre hastighet så hjälper det inte upp hastigheten. Märkligt! Jag hade hoppats att jag skulle få en förbättring med det nya modemet… Om jag kör modemet direkt kopplat till datorn ser jag att det ligger kvar på 3G och inte går ned på 2G. Men hastigheten är dålig nästan alltid.

Några tips?

Jag skall försöka kontakta Telia för att ev. få tips var deras master är belägna. Är inte helt säker på placeringen. Hoppas att dom kan/vill lämna upplysningar.

 

 

 

 

Felet är inte i din utrustning eller siganalstyrrkan (har du bra signalstyrka hjälper förstås inte en riktantenn). Felet ligger helt hos Telia som sålt alldeles för många abbonnemang och när sommargästerna flyttar ut till sina stugor under semestern eller helger och belastar nätet så uppstår problemen. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med nedkapacitet i nätet. Att uppkapaciteten är bra är inget konstigt, den används ju förhållandevis lite. Om du vill testa att detta stämmer så koppla upp dig en mörk natt efter kl 24 (ju senare desto bättre) så ska du se att det blir fart på uppkopplingen. Ring Telia och begär återbetalning av pengarna för abbonnemanget, går dom inte med på en acceptabel uppgörelse så anmäl dom till ARN, då får du kompensation direkt, dom (Telia) vill förstås ine bli fällda för ett problem som en stor del av abbonnenterna lider av.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag har köpt Telia Mobilt bredband Kontant för att prova om det kunde vara en möjlighet att få bra mobilt bredband i sommarstugan.

Modemet heter Huawei E392 och klarar 4G. I stan får jag finfin hastighet på både 3G (in 10 Mbit/s) och 4G (in 20 Mbit/s). Surfprogrammet visar då alla fem staplarna fyllda vilket borde betyda mycket bra signalstyrka.

Det märkliga är att vid stugan visar 3G-anslutningen (4G saknas) även där full signalstyrka (fem staplar) trots att nedhastigheten är mycket låg.

Typiskt värde 0,1 - 0,2 Mbit/s. Samtidigt kan upphastigheten vara 0,5 - 1,0 Mbit/s. Vid enstaka tillfällen kan nedhastigheten komma upp i 0,5 Mbit/s. Upphastigheten överskrider sällan 1,0 Mbit vid dessa tillfällen.

Varför är hastigheten låg fast signalstyrkan är hög? Varför är upphastigheten högre än nedhastigheten? Vid normala förhållanden är det ju tvärs om! Är det för hög belastning på 3G-masten? Skulle det hjälpa med en yttre antenn? Kan det vara så att Telia medvetet har ställt ned hastigheten för att det ska rymmas flera surfare på samma mast?

Mycket frågor. Skulle vara tacksam om någon ville hjälpa mig att reda ut frågetecknen!

 

Kanske behöver du två extern antenn till Huawei E392

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...