Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken skyldighet har programutvecklaren?


Sture888

Rekommendera Poster

För några år sen köpte jag en dator och i den medföljde Norman antivirus. Inga meddelanden alls från Norman antivirus, så det var väl att lita på att det ska fungera.

Efter en tid började datorn krångla allt mer och mer. Nu började jag till slut misstänka att något inte stod rätt till och installerade ett annat antivirusprogram, och vilken förvåning när datorn var fullproppad av datavirus. Varför har Norman antivirus inte reagerat kan man undra.

 

Jag mailade de ansvariga i Norge men de hänvisade mig till butiken där det kom ifrån. Hur kan butiken kunna ha ansvar som bara säljer produkter. Sen att produkten inte fungerat kan butiken inte göra så mycket åt.

 

Så jag har surfa på nätet som att inte haft nåt antivirus. Men de i Norge är så fega som inte tar på sig något ansvar.

 

Jag kräver rättvisa. Att huvudkontoret i Norge ska ge mig pengarna tillbaks och ersättning för vad deras värdelösa program åsamkat när jag förväntat att allt var frid och fröjd, men så var det inte. Många digitalbilder gick förlorade som inte kunde räddas och massa annat.

 

Men någon konsumentlag finns tydligtvis inte för säkerhetsprogram man betalat för. Maktlös är man och antiviruset som inte gjorde jobbet har åsamkat en massa förstörelse och förlorat en massa bilder och annat som inte gick att rädda.

 

Sen dess kör jag med gratis antivirus Avast. Den har aldrig ljugit för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

I den licenstext som visas när man installerar programmet, står allt om ansvar, rättigheter mm.

 

För att komma vidare i installationer måste du godkänna vilkoren, annars får du inte installera programmet.

 

Det finns säkert de som bara trycker OK utan att läsa, men det är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den licenstext som visas när man installerar programmet, står allt om ansvar, rättigheter mm.

 

För att komma vidare i installationer måste du godkänna vilkoren, annars får du inte installera programmet.

 

Det finns säkert de som bara trycker OK utan att läsa, men det är en helt annan sak.

 

Nu var antiviruset förinstallerad i datorn. Ett förteget antivirus är ju inte så precis informativt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett förinstallerat antivirusprogram brukar det dyka upp en licenstext första gången man startar det.

 

När det gäller antivirusprogram så behöver du normalt själv uppgradera det ca 1 gång/pr när det kommer ny version/årsmodell därför att den nya versionen innehåller nya funktioner som är till för att bekämpa de senaste typerna av skadliga program.

 

Det finns inget antivirusprogram som hittar allt. Det gäller även Avast.

 

Hur kan butiken kunna ha ansvar som bara säljer produkter.
Det är med butiken som du har ett avtal och det är dit man kan vända sig för att t ex reklamera en produkt. Sedan kan butiken i sin tur vända sig till sin leverantör när det gäller ärenden som de inte kan ta hand om själva.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett förinstallerat antivirusprogram brukar det dyka upp en licenstext första gången man startar det.

 

När det gäller antivirusprogram så behöver du normalt själv uppgradera det ca 1 gång/pr när det kommer ny version/årsmodell därför att den nya versionen innehåller nya funktioner som är till för att bekämpa de senaste typerna av skadliga program.

 

Det finns inget antivirusprogram som hittar allt. Det gäller även Avast.

 

Det är med butiken som du har ett avtal och det är dit man kan vända sig för att t ex reklamera en produkt. Sedan kan butiken i sin tur vända sig till sin leverantör när det gäller ärenden som de inte kan ta hand om själva.

 

Inget meddelande alls när jag startade datorn.

Men men. Nu kör jag Avast och med det vet man att den lever när det dyker upp uppdateringar och uppgraderingar. Diverse program misstänker den och kör i sandlåda. Oftast har vissa sajten blivit avbrutna för att det fanns datavirus. Nedladdningar har också blivit avbrutna för att det fanns datavirus.

Så jag känner mig så säker med Avast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...