Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnaden mellan Nvidia Quadro och GeForce


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Här kommer nog årets dummaste men jag tar skammen och frågar ändå. Annars får jag aldrig veta. Jag har en dator som är ett år gammal och har prestanda därefter, den duger gott åt mig i alla fall. Jag har ett GeForce GTX 460 1GB grafikkort men har fått erbjudandet att köpa ett Quadro 4000 väldigt billigt av en kompis som har detta kort liggande till ingen nytta. Jag har nyligen bestämt mig för att lära mig främst 3DS Max Design 2011 och har gjort en del provrenderingar med Random Control Fryrender och Arion och tror att de kan vara något för mig. Jag kommer att arbeta främst med stillbilder gällande ganska komplexa arkitekturprojekt.

 

Jag har förstått att ett Quadro är mera avsett för CAD och 3D och Geforce för spel. Spelar gör jag aldrig och jag får kortet för en symbolisk summa som tack för annan hjälp. Om någon insatt person vill förklara för mig på vilket sätt jag som användare av 3DS Max Design kommer märka skillnaden om jag har ett Quadro 4000 kort i maskinen är jag mycket tacksam för jag har inte riktigt förstått det. Är det när jag arbetar med det grafiska gränssnittet i 3DS Max som grafikkortet gör att bilden "hänger med" bättre, eller vad? När jag byter vinkel med kameran och panorerar etc?

 

Och Arion, den renderaren drar nytta av både GPU:n och CPU:n, kan jag alltså ha nytta av ett Quadro-kort även vid rendringar? Om någon vill ta sig tiden att förklara på vilket sätt jag skulle märka att jag har ett Quadro-kort i datorn, om alls, är jag mycket tacksam. Jag ska alltså inte göra sagan om ringen på datorn utan modeller av relativt komplex arkitektur. Och som sagt, nästan bara stillbilder. Mycket tacksam för en förklaring. Och när jag ändå frågar, vilken drivrutin ska jag använda till Quadro-kortet. Bör jag välja "3ds-Max-Performance-driver" eller fungerar det lika bra med någon mera allmän drivrutin. Det är bara 3DS Max som jag kommer att använda för 3D. Kanske lite 3D i Autodesk AutoCAD också men det kräver inte alls lika mycket. Kommer dessutom bara att göra ritningar i AutoCAD men försöka göra så fotorealistiska renderingar som möjligt med 3DS Max.

 

Det är som sagt på gränsen till pinsamt att ställa denna frågan men det är ju å andra syftet med forumet. Och vågar jag inte fråga lär jag aldrig få veta. Och medlemmarna här på forumet är så otroligt hjälpsamma att jag känner mig säker på att jag kommer att få hjälp. Som så väldigt många gånger förr. Tack för det och tack på förhand!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mantra brukar dyka upp för mig då jag ”bråkar igång” en strulande dator: ”det ska fungera”. Orden upprepas ofta utan att jag ens är medveten om att jag säger dem... tills det fungerar.

 

Det är i alla fall den första anledning som dyker upp för mig nu angående varför du ska välja Quadro istället för GeForce: det ska fungera, utan tjafs! Det finns alls ingen anledning för dig att ha GeForce eftersom du aldrig spelar. Måhända att det jämförelsevis låga priset skulle vara anledningen... men ur min synvinkel är det inte så mycket grafikkortet man betalar för utan istället drivrutinen. GeForce och Quadro bygger på i princip samma arkitektur, men har helt olika drivrutiner. Medan drivrutinen för GeForce putsas och optimeras för att fungera optimalt för spel så finputsas Quadro:s dito för diverse CAD-program. Och drivrutinen bör man inte underskatta. I en del fall gör den tveklöst större skillnad än nog så mycket överklockning kan göra. Och då talar jag bara om prestandan. Ytterligare en aspekt är de bildfel som kan uppstå p g a fel med drivrutinen, till exempel flimrande texturer, kantutjämning funkar av någon anledning inte m m.

 

Att inte rekommendera Quadro framför GeForce för dig nu skulle vara som att gå emot mitt eget mantra ”det ska fungera”. ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret! Dock förstår jag inte riktigt hur jag som användare märker skillnaden på om jag har ett Geforce eller Quadro-kort i datorn? Är det när jag arbetar med de olika viewportsen eller när jag rendrar, eller kanske både och? Går det snabbare när jag modellerar och lägger på texturer och byter bildvinkel, flyttar kameran, panorerar etc. Kort sagt när man använder grafikkortet för att rita upp en bild på bildskärmen. Vilket jag trodde var grafikkortets primära uppgift men allt detta är så nytt för mig så jag måste fråga. Och hur är det när man arbetar med måttligt komplexa arkitektoniska modeller, behövs GeForce-kort då, eller är det bara när man gör riktigt komplexa filmer, som sagan och ringen e.dyl?

 

När jag använder en renderare som använder både CPU:n och GPU:n antar jag att det också är en fördel att ha ett Quadrokort. Jag använder främst en renderare som heter Random Control Arion och med hjälp av MSI Afterburner ser jag att mitt GeForce-kort inte belastas alls när jag kör en rendering. Det går hyggligt snabbt ändå men om jag kan få det att gå dubbelt så snabbt är mycket vunnit.

 

När jag ändå skriver vill jag också passa på att skriva och fråga om det är OpenGL som gäller, eller är det något annat, tex, DirectX, med detta Quadro-kortet samt vilken drivrutin jag ska ladda ner och installera? Det finns en som heter Quadro Partner Certified Driver, en Quadro Performance Driver, en Quadro ODE Graphics Driver etc. Den förstnämnda där man sedan kan bläddra sig fram till 3D Studio Max tycker jag verkar mest logiskt. Men så finns det något som heter 3ds-Max-Performance-driver-13.00.04-64 och som är på drygt 5,6GB jämfört med de runt 173GB som de andra drivrutinerna tar upp. Vilken/vilka av alla dessa ska jag använda?

 

Ja, som ni märker är det inte mycket jag snappat upp. Förr minns jag att det var OpenGL som gällde men det kanske har ändrat sig. Tänkte montera kortet idag och testa det ordentligt. Därför vill jag gärna veta om det är OpenGl jag ska använda samt om det är Partner Certified Drivers med 3DS Max valt som jag ska installera som drivrutin. Och vad tusan är 3ds-Max-Performance-driver-13.00.04-64 för något? Tacksam för alla svar och synpunkter, jag vet för lite för att kunna bestämma mig i dagsläget. Dock får jag kortet väldigt billigt så jag slår nog till i vilket fall.

 

Slutligen undrar jag om någon känner till ett program liknande MSI Afterburner fast avsett för Quadro-kort eller om det bara finns bättre och tillförlitligare program som gör samma sak? Samt om någon har några allmänna tips och råd att komma med? All kunskap är av största intresse.

 

Tusen tack för all hjälp!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såväl Arion som GTX460 ska kunna använda CUDA. Men eftersom du inte märker utav nån GPU-aktivitet torde något vara galet – kanske drivrutinen? GPU-Z kan avslöja om CUDA alls verkar användas av ditt GTX460:

 

24cfrkx.jpg

 

Om CUDA-rutan inte är förkryssad föreslår jag att testa med en uppdatering av drivrutinen för GTX460.

 

Upplevd skillnad Quadro vs GeForce torde främst vara skillnader i prestanda och (bild)kvalité. Korten är krasst uttryckt bara verktyg. Men som det är nu är din dator utrustad med ett verktyg främst ämnat för spel (även om det nu klarar andra saker också. Men en snickare slår inte in en spik med baksidan av en yxa, även om det naturligtvis går, utan använder främst en hammare istället ;)).

 

Angående drivrutinen anser jag att man nästan måste pröva sig fram. SEN vet du vilken som funkar bäst för Quadro 4000 tillsammans med ditt/dina program. I spelvärlden funkar olika drivrutiner olika bra för olika spel... och ett spel är ju bara ett program precis som alla andra program i datorn. Förutom dem du nämner finns ju även Quadro New Feature-driver vilken kanske är den som jag skulle ha testat i första hand(?)

http://www.nvidia.co.uk/Download/Find.aspx?lang=en-uk&QNF=1

 

 

P.S. Man tackar för poängen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv, och det är klart att du ska ha poäng! Det absolut minsta jag kan göra. Tycker att det är en väldigt upplyftande och vacker tanke att en människa är beredd att lägga både tid och energi på att hjälpa en för honom/henne helt okänd människa på ett anonymt forum utan att få någonting alls i gengäld. Bortsett från en poäng och ett tack då ;-) Ger en lite förnyat hopp om mänskligheten faktiskt vilket kan behövas ibland. Jag brukar alltid få hjälp här på e-forum och det är förstås väldigt trevligt.

 

Jag testade faktiskt med GPU-Z när jag hade mitt GTX 460 monterat men fick det inte att fungera hur jag än försökte. Skrev tom till Random Control och frågade och när de fick klart för sig vilket kort jag hade förklarade de att Arion inte stöder sådana "low end shit card" och rekommenderade mig att satsa på ett Quadro. Lite klumpigt uttryckt kan man kanske tycka. För grejen är ju att ett Quadro 4000 kostar en bra bit över 8000 kronor så det var helt enkelt inte aktuellt. Förrän nu då jag fick tag på ett kort väldigt billigt och slog till.

 

Kortet är nu installerat och jag valde Partner Certified Drivers /Autodesk 3DS Max. Men jag ska testa Quadro New Feature-driver som du föreslog.Inne i 3DS Max kan man välja Display Driver och för några år sedan var det Open GL som gällde men nu kan man även välja Direct3D samt som jag förstår det en dedikerad driver för 3DS Max som heter "3ds-Max-Performance-driver-13.00.04-64". Tror jag i alla fall. Efter att ha installerat denna står det under drivers,

Currentey Installed: "3ds max Performance Driver Direct3D 9.0 (NVIDIA Quadro 4000)". Dock sträcker sig denna bara till 3DS Max 2011 och jag installerade 3DS Max 2013 för ett tag sedan och där är "OpenGL (NVIDIA Corporation version 4.2.0) förvalt när man startar programmet. Det står dock att något som heter Nitrous är rekommenderat. Ska ta reda på vad det är. Har aldrig hört namnet förr.

 

Vilken driver ska jag använda i 3DS Max tror du/ni? Open GL, Direct3D eller den ovan nämnda förinstallerade? Och i 2013, ska jag satsa på Nitrous eller vad tror ni? Får också passa på och fråga vad dessa "drivers" (OpenGL, Driect3D etc) är för något och på vilket sätt de skiljer sig från den drivrutin man installerar för hela kortet, tex Quadro New Feature-driver. Det är väl drivrutiner båda två, men inte samma sak?

 

Jag lägger så otroligt mycket tid och energi på att lära mig alla dessa CAD och 3D-program, renderare och tillägg att jag bara inte orkar ägna så mycket tid åt hårdvaran. Att lära sig mjukvaran är jobbig nog och man blir väl i princip aldrig färdiglärd. Därför det är så underbart med sådana här foum och dess medlemmar som tex RN. Det är hel ovärderligt för mig.

 

Tack igen!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"low end shit card"

 

haha :lol: Jag brukar försöka uttrycka mig en smula mer diplomatiskt och kände i alla fall att det hade varit snett att rekommendera att fortsätta köra med GTX460 – jag misstänkte att här har vi att göra med ett proffs och då skulle en sådan rekommendation mest vara att göra bort sig. ;)

 

Nåväl, glömde nämna det om OpenGL att det är nåt som helt enkelt följer med drivrutinen till grafikkortet... inte så mycket att orda om egentligen. Vad du sen väljer att använda i/för CAD-programmet torde väl mera bero på vad för slags jobb du för tillfället har, inte sant? Jag tycker i alla fall fortfarande att du nog bör ge de olika drivrutinerna en chans att visa vad de går för – i/för dina program – och inte bara installera första bästa och sen nöja dig med det. De kan mycket väl visa sig ge märkbara skillnader...

 

Hoppas att du kommer vara nöjd med Quadro-kortet och att bytet visar sig vara värt insatsen! Och tack för komplimangen, men jag har ärligt talat faktiskt inte varit här så mycket sista åren då jag haft svårt att finna tid och ork för det... det är ändock roligt om man kan vara till nån nytta här emellanåt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...