Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låtarna dupliceras i mängder!?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Denna gång skriver jag för en väns räkning. Han använder sig av Windows Media Player. Då och då när han öppnar WMP, så "upptäcker" han att en låt ligger där 4-5 gånger, dvs. samma låt har blivit duplicerat x-antal gånger. Han undrar vad detta beror på och hur man med en lätt manöver kan rensa hela WMP och datorn så att det enbart finns 1 låt av varje i bibliotek och dator. Hur gör man och vad beror det på att det blivit så och hur undviker man det framtidsvys?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återställa Windows Media Players bibliotek så går man till sökvägen %APPDATA%. Om man hamnar i en katalog som heter Roaming så måste man gå upp ett steg har jag för mig. Och sen in i katalogen Local. Jag är dock osäker på den punkten.

 

Sen bläddrar man fram Microsoft och Windows Media Player. Om man sedan tömmer katalogen så kommer Media Player återställas helt och hållet. Och de flesta problem brukar fixa sig då.

 

Om man är lite osäker på vad man gör så går det bra att flytta filerna i katalogen någon annan stans. Då blir det enkelt att återställa om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

För att återställa Windows Media Players bibliotek så går man till sökvägen %APPDATA%. Om man hamnar i en katalog som heter Roaming så måste man gå upp ett steg har jag för mig. Och sen in i katalogen Local. Jag är dock osäker på den punkten.

 

Sen bläddrar man fram Microsoft och Windows Media Player. Om man sedan tömmer katalogen så kommer Media Player återställas helt och hållet. Och de flesta problem brukar fixa sig då.

 

Om man är lite osäker på vad man gör så går det bra att flytta filerna i katalogen någon annan stans. Då blir det enkelt att återställa om man vill.

 

Hej igen,

 

Det fungerar inte :mellow: Jag beskriver vad som händer, jag skriver in %APPDATA% i "Start" hamnar mycket riktigt då på Roaming, men nu börjar problemmen... Du skriver "gå upp ett steg" Förstår inte hur du menar. Vidare så hittar jag visserligen, om jag slår in "Local" även "Microsoft" men ingen katalog som heter Windows Media Player... Kan man inte lösa detta "inifrån" själva Windows Media Player biblioteket? Vi är amatörer så därav kanske "dumma frågor". Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna utforskaren. Knappa in %appdata% i adressfältet. Då kommer du som du säger hamna i en mapp som heter Roaming. Knappa upp ett steg genom att klicka på appdata bland brödsmulorna i adressfältet. Eller om det är XP, knappa på en grön pil som pekar uppåt.

post-40189-0-42406300-1342876764_thumb.png¨

Klicka in i mappen Local

post-40189-0-51496400-1342876785_thumb.png

Leta upp mappen Microsoft och sen Media Player (den hette tydligen media player och inte windows media player). Töm mappen på innehåll.

post-40189-0-36360500-1342876820_thumb.png

Sen borde det vara klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack så oerhört mycket. MEN.... Filerna togs bort 1 för 1, men 1 fil är kvar?

 

CurrentDatabase_372.wmdb går ej att slutföra åtgärden då den är öppen i ett annat program, ser ett ut som en fil i biblioteket.... Vad är det och hur får man bort den? Vi fick bort den tillfälligt, verkade som om han hade ett "guest-account" som nu raderades. Men vid omstart återkom ”den” och 6 ”nya filer” i mappen.... Som tömdes.... Mycket märkligt... Kan man besvära om lite mer hjälp? P.s nu kom detta upp: Det går inte att slutföra åtgärden eftersom filen är öppen i Media Player Network Sharing Service

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Media Player sharing service är en tjänst för att få Media Player att prata med xbox eller andra windowsdatorer på nätverket. Om man inte har en xbox eller en annan dator så borde man kunna stänga av den.

 

För att hitta tjänsterna så kan man trycka Windowsflagga+R på tangentbordet och sen knappa services.msc. Dock när jag sneglar bland mina tjänster på den här datorn jag sitter vid så hittar jag den inte. Men det kan bero på att jag inte installerat senaste Media Player än.

 

Men om du hittar den, markera den och tryck sedan på stopknappen högst upp i verktygsraden. Eller högerklicka och välj Stop.

 

Jag är osäker på om man kan ta bort Media Player hur som helst. Det finns ju någon windowsversion där den inte kommer förinstallerad, men om man har den vanliga så vet jag inte om man kan ta bort den. Det hade ju annars varit ett praktiskt sätt att fixa problemet på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...