Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord


pchb1knowfinder

Rekommendera Poster

pchb1knowfinder

Det lösenord man har på admin kontot på datorn vem är det man stänger ute med det , är det främst Hr hackare eller är det fysiska personer enbart. Vad jag som okunnig försöker förstå är varför lösenordet är viktigt? Mot vem använder man sig av det? :huh: Om du vill testa ditt lösenord så gå in på: grc.com - services - password haystacks. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det främst Hr hackare eller är det fysiska personer enbart
Du verkar anta att detta är två olika personer. Och det stämmer mycket sällan. Lösenordet används för att klura ut om personen som loggar in, oavsett om det är lokalt på datorn eller över nätverket, är den som bör logga in. Det är helt enkelt en mycket enkel form av legitimation.

 

Sen finns det ju naturligtvis andra former av legitimation. Allt ifrån kort man sätter i en kortläsare, till koddosor till mobiltelefoner. Alla har sina fördelar och nackdelar. Lösenordets största fördel är dess enkelhet. Det kostar inget att implementera eller använda. Men å andra sidan är det också dess största svaghet. Det har blivit väldigt enkelt att knäcka dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet så är det ju till för att stänga ute/hindra obehöriga att komma åt detta konto, eftersom ett adminkonto alltid är det konto som är känsligast i en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Jag borde väl ha varit tydligare med vad jag menade ,så här . Hur stor är sannolikheten att man råkar ut för att en extern hackare forcerar ens dator /lösenord . Det verkar mest vara så att folk får telefonsamtal eller att man har fått skit på sin dator genom surfande som ger någon obehörig tillgång till datorn , d.v.s alltså inte genom att någon rätt ut ur det blå `knäcker sig igenom brandväggar och lösenord . Så hur viktigt är egentligen ett lösenord relativt sett för Kalle karlsson jämfört med låt säga riksbanken , pentagon eller Zlatans bankkonto . Behöver jag , Kalle k verkligen 17 krummelurer för att var säker . Är inte sannolikheten för ett intrång i min dator av Hr hackare ungefär lika stor som en trissvinst eller komet i huvudet . :huh: Mvh .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en modern dator (Windows Vista eller högre, Mac eller vilken linux som nu kallas modern) och en modern router med brandvägg så är chansen ganska liten att någon kommer att ta sig in i din dator.

 

Om dom gör det så gör dom det via någon tjänst du har igång och som du släpper igenom dina brandväggar. Och det betyder i flera fall att dom inte behöver ditt lösenord för att komma åt datorn. Webbservrar och databaser körs förhoppningsvis som nedlåsta begränsade användare, men spelservrar körs antagligen i samma användarkonto som du normalt använder. Och då kommer man nog inte behöva komma åt ditt lösenord för majoriteten av spelare kör som administratörer på sina datorer ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

M.a.o så är följande rimligt om man ska lägga krut på det här med lösenord . Ha ett riktigt `starkt` sådant på routern så räcker det med om inte annat än av bekvämlighets skäl ett hyfsat d.o på datorn , och med bekvämlighet menar jag inte för svårt för att minnas . Om du har det på routern , ett starkt alltså, så kommer du troligen inte att vinna på triss på den vägen . Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...