Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustrator CS5 - Förhandsvisning av fonter


jbo

Rekommendera Poster

Förhandsvisning av fonter i Illustrator CS5

 

Mitt OS: Windows 7, 64-bit

 

Jag vill kunna se en förhandsvisning av teckensnitten (fonterna) från menyerna i panelen ”Tecken (vare sig jag väljer den från någon av penelerna högst upp eller öppnar den på annat sätt) och har därför till och med valt att få dem i stort format.

Detta sker dock inte. Varken i medium, liten eller stor. Och oavsett hur jag väljer att öppna menyn "Tecken", eller om jag använder drop-down-menyn för fonter från snabb-panelen högst upp (den heter säkert något annat men jag tror ni förstår vilken jag menar).

 

Istället visas fonterna bara i den lilla drop-down-menyn som vanlig text och utan all övrig information som t.ex. fontens vikt och vilken sorts det är fråga om (öppen, stängd, etc.).

 

(Jag kan tillägga att när jag gör samma sak i Photoshop fungerar det precis som det skall.)

 

Bifogar en bild där det på vänstra sidan framgår vilka inställningar jag gjort och hur det ser ut i min dator.

I bildens högra del kan man se hur det skall se ut när Illustrator fungerar som det är tänkt (varje font har en illustration av hur fonten ser ut i tryck och den övriga informationen finns på en (eller bägge) sida om fonten).

 

(Däremot kan jag i Illustrator nå förhandsvisning för fonter genom tre andra, men mindre önskvärda, metoder som också finns som alternativ i Illustrator:

1. Via Menyn högst upp: Text > Teckensnitt. Nackdelen med detta är att man måste lämna panelen "Tecken", vilket blir lite hattigt.

2. Högerklicka den aktuella texten och välja "Teckensnitt" i pop-up-fönstret. Nackdelen är den samma som ovan.

3. Markera aktuell text ("high-lighta") och i någon av font-menyerna till "Text" förlytta mig med piltangenterna upp eller ned - vilket omedelbart ändrar den high-lightade texten direkt i dokumentet vartefter man tar sig igenom fontmenyn. Det ger en tydligare bild av fonterna men man saknar överskådligheten (det blir ju endast en font i taget - och det är inte få fonter man skall ta sig igenom). Och dessutom måste man även här lämna panelen "Tecken".)

 

Hur gör jag i Illustrator för att få det att fungera som på högersidan?

Tacksam för alla tips och råd.

 

EDIT:

Om den här tråden på Adobe forums har rätt så ser det nog rätt mörkt ut för Illustrator CS5 i detta hänseende, och där ges också en tänkbar förklaring till varför det skiljer i denna funktion mellan PS och Illustrator i CS5 (för PC, möjligen också för Mac).

Bilden i exemplet ovan är från en Mac, vilket också indikerar att det finns belägg för vad som framkommer i länken ovan.

post-44543-0-11013400-1342552042_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...