Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk fel


pinturicchio_

Rekommendera Poster

pinturicchio_

är det en märkesdator kan ofta garantin vara utfärdad av dem. ta kontakt med HP (det var väl en HP-dator) och se vad de säger.

 

men samtidigt, det låter som om skadan kan vara orsakad av ditt användande för JA hårddiskar kan skadad av fall.

Dvs det kanske inte är ett garantifel vi talar om.

Det finns ofta en G-sensor i 2,5" diskar, dvs det går att avläsa om den råkat ut för smällar kraftigare än de normalt ska tåla.

 

Flyttar på sig för inte diskar i en bärbar, de sitter där de sitter. Däremot kan de som sagt ta skada internt av smällar.

 

Jag har kollat på HP:s hemsida efter tips här. Men garantin hade då gått ut. Den gick ut i maj.

 

Det ska sägas att jag brukar låna ut datorn till familjemedlemmar. Jag har själv aldrig tappat den eller gjort något som skulle orsaka skada. Min lillasyster har tappat den en gång men det var ett tag sen. Jag vet inte om det har hänt igen den senaste tiden och om hon inte vill berätta det för mig för att hon kanske tror jag kommer blir arg eller något sånt.

 

 

Vad har det varit för problem med fläkten? För om fläkten inte fungerar som den ska kan det ju bli någon överhettning i datorn och annat kan ta skada.

 

Den ger ifrån sig ljud. Dock har det bara pågått under en kortare tid och bara ibland. Inte hela tiden alltså. Om man bara slår lite lätt med pekfingret på tangentbordet går ljudet bort. Men den fungerar, alltså snurrar. Dock har det ljudet blivit permanent den senaste veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa en Windows-skiva innebär att man köper en licens och då blir väl kostnaden ungefär 1000 kr, och då är det ju inte så stor skillnad mot att lämna in datorn. Vill du försöka byta ut hårddisken och installera Windows själv eller har du bestämt dig för att lämna in datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Att köpa en Windows-skiva innebär att man köper en licens och då blir väl kostnaden ungefär 1000 kr, och då är det ju inte så stor skillnad mot att lämna in datorn. Vill du försöka byta ut hårddisken och installera Windows själv eller har du bestämt dig för att lämna in datorn?

 

Det lutar nog åt att jag ämnar in den. Funderar fortfarande på om det är värt. Jag gillar datorn och den funkar bra annars. Men 1800 (2000 för att också rensa fläkten) är ju en bra slant att betala bara för att reparera en dator. Sen är jag ganska säker på att det kommer tillkomma andra avgifter.

 

Om jag lämnar in den, behöver jag då oroa mig över licens och Windows-skivor osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass illa är det med disken i datorn? Går den än att läsa utan större problem eller har den havererat/förlorat data.

 

Ett alternativ är ju annars att köpa en ny hårddisk, minst lika stor som den du har, och försöka klona över den som nu sitter i. Det kan fungera men om hårddisken är skadad kan det blir problem.

Du skulle då få över alla dina data på disken, förhoppningsvis, samt den återställningspartition som ska finnas på disken.

 

Om nu det skulle fallera är det enda du satsat tid. Det finns gratisprogram, som Clonezilla, som kan klona och disken du köpt, om du lämnar in, kan firman använda vid sin återställning/reparation av datorn.

 

Andra alternativt, om kloning inte fungerar, är att beställa motsvarande återställningsskivor från HP.

https://www.best2serve.com/page/rcd_landing

 

Ett tredje alternativ, går datorn att starta? Då kanske det går att köra programmet "skapa återställningsskivor" som finns i Windows-menyerna. Denna funktion kräver några CD-skivor (eller kanske DVD?) och när den är klar, om den fungerar, har du en skiva du kan starta upp datorn från och återställa den med om återställningspartitionen på datorn gått förlorad, exempelvis via diskbyte.

 

I alla tre fallen, ja även om du lämnar in datorn, kommer datorn behöva en ny hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske det går att köra programmet "skapa återställningsskivor" som finns i Windows-menyerna. Denna funktion kräver några CD-skivor (eller kanske DVD?)
Två HP-datorer i släkten har skapat 3 DVD-skivor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om denna tråd nu är intressant för någon så ska det sägas att datorn nu är fixad efter att jag (eller rättare sagt en kusin till mig) bytt ut hårddisken mot en ny. Han sa att det nog inte berodde på värmen utan snarare att den har tappats eller utsätts för något liknande.

 

Hårddisken är fine men fortfarande är det fläkten som låter och datorn är blir fortfarande het rätt så snabbt. Jag ska testa högtryckspray och se om det funkar annars så kanske det blir att byta ut också.

 

Men tack till alla som bidrog med tips och liknande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...