Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk fel


pinturicchio_

Rekommendera Poster

pinturicchio_

Hej, jag får det här meddelandet varje gång jag startar datorn. Den fungerar bra annars, fläkten tror jag behöver bytas för den låter inte riktigt så som den ska men annars är det inga fel så vitt jag vet.

 

Jag undrar vad det är för fel helt enkelt och hur det kan åtgärdas?

 

Tack på förhand!

 

Såhär ser det ut:

post-65721-0-84688100-1342489755_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag får det här meddelandet varje gång jag startar datorn. Den fungerar bra annars, fläkten tror jag behöver bytas för den låter inte riktigt så som den ska men annars är det inga fel så vitt jag vet.

 

Jag undrar vad det är för fel helt enkelt och hur det kan åtgärdas?

 

Tack på förhand!

 

Såhär ser det ut:

Ta en backup på dina viktiga filer fort som attan, den håller på att packa ihop tror jag..ser inte bra ut..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när du har gjort det som Talisman skrev så trycker du på F2 och kör en test av hårddisken för att få reda på mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Ta en backup på dina viktiga filer fort som attan, den håller på att packa ihop tror jag..ser inte bra ut..

 

 

Och när du har gjort det som Talisman skrev så trycker du på F2 och kör en test av hårddisken för att få reda på mer information.

 

Tack för svaren!

 

Jag har gjort det nu. Det är ändå inte så mycket som jag är rädd om.

 

Den vägrar dock göra testet. Istället får jag upp det här:

post-65721-0-19768800-1342526198_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng :)

 

Det var ju inte mycket information men jag tolkar det som att hårddisken behöver bytas ut. Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Tack för poäng :)

 

Det var ju inte mycket information men jag tolkar det som att hårddisken behöver bytas ut. Hur gammal är datorn?

 

Jag har snart haft den i ett åt. Nog borde den hålla i mer än ett år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, om en hårddisk inte håller i tre år fast man är normalt aktsam (inte tappat den och likande) så kan man reklamera hårddisken/datorn på inköpsstället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Jag har dessutom gått och slarvat bort kvittot. Har letat i över en vecka på alla möjliga ställen men utan något resultat. Så nu gäller det väl att lämna in på lagning. Misstänker att det kan bli riktigt dyrt så jag vet inte om det är värt eller om pengarna ska läggas på en ny dator.

 

Några tips på ställen i Stockholmsområdet där man kan lämna in för ett relativt schysst pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar du kvitto så är det väl enklast att göra reklamationen direkt till tillverkaren av hårddisken. På tillverkarens hemsida finns anvisningar hur du skall göra det. Antagligen fodrar de att du kör först deras diagnosprogram och meddelar dem resultatet. Kostnaden för dig blir maximalt portot för att skicka in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa en ny kostar ju en del och en reparation kan kosta en del också. Enklast och billigast borde väl vara att köpa en ny disk byta den själv och sedan installera OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Saknar du kvitto så är det väl enklast att göra reklamationen direkt till tillverkaren av hårddisken. På tillverkarens hemsida finns anvisningar hur du skall göra det. Antagligen fodrar de att du kör först deras diagnosprogram och meddelar dem resultatet. Kostnaden för dig blir maximalt portot för att skicka in den.

 

Det låter ju onekligen bra. Hur vet man vad det är för tillverkare då?

 

 

Att köpa en ny kostar ju en del och en reparation kan kosta en del också. Enklast och billigast borde väl vara att köpa en ny disk byta den själv och sedan installera OS.

 

Saken är den att den ändå är rätt hyfsad (för mig). Skulle jag köpa en likvärdig idag skulle det nog kostat en slant (utgår från min ekonomiska situation då). Det är en HP dv6-6006eo. Jag hade kunnat köpa och installera själv men som ni kanske förstår så har jag i princip ingen aning om hur man gör. Jag skulle kunna höra med folk som jag känner men det är ju inte alltid garanterat att det blir gjort ordentligt liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju onekligen bra. Hur vet man vad det är för tillverkare då?

Klicka fram start-menyn.

Högerklicka på Datorn/Min dator/Den här datorn (vad det nu heter i ditt Windows) och välj Hantera.

Leta fram Enhetshanteraren i vänsterkolumnen.

I högerkolumnen tittar du under Diskenheter och skriver av artikelnumret, som står där, i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Klicka fram start-menyn.

Högerklicka på Datorn/Min dator/Den här datorn (vad det nu heter i ditt Windows) och välj Hantera.

Leta fram Enhetshanteraren i vänsterkolumnen.

I högerkolumnen tittar du under Diskenheter och skriver av artikelnumret, som står där, i ditt svar.

 

Antar att det är detta artikelnummer: toshiba mk6465gsx ata device

 

Om jag har förstått det rätt, om jag ens kollat rätt (länk)så gäller inte Toshibas garanti eftersom hårddisken är installerad i en HP-dator.

 

Har fått ett kostnadsförslag på 1800 :- på ett ställe här i Stockholm. Funderar på att lämna in den imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt, om jag ens kollat rätt (länk)så gäller inte Toshibas garanti eftersom hårddisken är installerad i en HP-dator.
Så uppfattar jag det också.

 

Oftast betalar man ju en dator med kort och då kan man ju ha något kontobesked som kan visa att man handlat i affären en viss dag. Jag vet inte om de nöjer sig med det, men du kan ju alltid pröva.

 

Testprogram för Toshiba-diskar hittar du på http://storage.toshiba.com/storage-services-support/warranty-support/software-utilities Det som kallas "Windows Diagnostic Tool" fungerar som ett vanligt Windows-program som ska installeras. När installationen är klar, startar du programmet och kör det test som kallas "Comprehensive Test".

 

1800 kr är ju mycket, så det är ju bra att testa först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Så uppfattar jag det också.

 

Oftast betalar man ju en dator med kort och då kan man ju ha något kontobesked som kan visa att man handlat i affären en viss dag. Jag vet inte om de nöjer sig med det, men du kan ju alltid pröva.

 

Testprogram för Toshiba-diskar hittar du på http://storage.toshiba.com/storage-services-support/warranty-support/software-utilities Det som kallas "Windows Diagnostic Tool" fungerar som ett vanligt Windows-program som ska installeras. När installationen är klar, startar du programmet och kör det test som kallas "Comprehensive Test".

 

1800 kr är ju mycket, så det är ju bra att testa först.

 

Av någon anledning går det inte att klicka på själva namnet på disken. Jag ska ju välja vilken disk jag vill göra testet på men det går inte att klicka på den. När jag försöker starta testet säger den att jag måste välja vilken disk, vilket jag då inte kan göra eftersom inget händer när jag klickar. Om du förstår hur jag menar.

 

Jag misstänker att det har att göra med att jag har Windows 7 men programmet stödjer bara Windows 2000/XP/Vista. Har letat runt lite på sidan men har svårt att hitta något kompatibelt med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

http://h10025.www1.h...001_title_r0004

 

 

Man kan naturligtvis kontakta HP kundtjänst för att få support och garantireparation utförd.Det verkar vara så att man då ej behöver något kvitto.Produkt -och Serienummer ger information.

 

http://www8.hp.com/se/sv/contact-hp/phone-assist.html

 

 

LARSAS

 

Tack för tipset! Jag kollade på hemsidan. Men garantin hade tydligen gått ut den 20 maj. Jag kommer ihåg att jag köpte den någon gång i juli/augusti men antar att garantin började gälla så fort datorn hade levererats till ONOFF där jag köpte den. Eller så minns jag helt enkelt fel.

 

Nu går det inte ens att använda den då det kommer upp en massa felsökningsgrejer och meddelanden om att hårddisken är trasig vid uppstart.

 

Nu vet jag inte om det finns några fler alternativ än att lämna in. Även om det troligtvis kommer att svida i plånboken...

 

Dessa jävla kvitton alltså...:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på garanti och reklamationsrätt. Du kan läsa på konsumentverkets webbplats.

 

Om du vill kan du ju försöka dig på att byta hårddisk själv med hjälp av Eforum.

 

Har du några återställningsskivor (recovery-skivor, Windows-skiva)?

Ibland kommer de med en dator och ibland ska man bränna ut dem själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Det är skillnad på garanti och reklamationsrätt. Du kan läsa på konsumentverkets webbplats.

 

Om du vill kan du ju försöka dig på att byta hårddisk själv med hjälp av Eforum.

 

Har du några återställningsskivor (recovery-skivor, Windows-skiva)?

Ibland kommer de med en dator och ibland ska man bränna ut dem själv.

 

Saken är den att jag inte vet så mycket om hur en dator fungerar mer än hur man använder den, så att säga. Jag vet till exempel inte vad jag ska ha/kan ha för hårddisk (en sån kanske?). Så jag vet inte, är det kanske värt att försöka i alla fall? Är det riktigt svårt?

 

Sen ska det sägas att jag inte har någon Windows-skiva. Jag skulle egentligen ha bränt dem själv men jag sköt upp det hela tiden i tron om att ingenting skulle hända datorn. Dumt som det var så sitter jag nu utan att veta vad jag ska göra. Antar att det inte går och fixa utan den skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan helt klart få hjälp i Eforum med att välja hårddisk och hur den gamla ska tas bort och den nya stoppas in. Men du behöver Windows-skivor för att kunna installera Windows på den nya hårddisken.Jag tror att det går att låna någon annans Windows-skiva eftersom det gäller Windows 7, men det ska nog vara en riktig Windows-skiva och inte en som är återställningsskiva för en Dell-dator (som exempel). Du ska förstås använda din egen licensnyckel för Windows 7. Någon annan som vet mer?

 

Det går också att köpa återställningsskivor från HP, det brukar kosta något mellan 100 och 500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser "inget kvitto" och "ett år gammal".

 

Hur betalade du? Vad köpte du datorn?

Det räcker ofta med bevis på transaktion för att bolagen ska godta reklamation, dvs om du betalat med kredit/betalkort kan du ofta enkelt bevisa ett köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinturicchio_

Du kan helt klart få hjälp i Eforum med att välja hårddisk och hur den gamla ska tas bort och den nya stoppas in. Men du behöver Windows-skivor för att kunna installera Windows på den nya hårddisken.Jag tror att det går att låna någon annans Windows-skiva eftersom det gäller Windows 7, men det ska nog vara en riktig Windows-skiva och inte en som är återställningsskiva för en Dell-dator (som exempel). Du ska förstås använda din egen licensnyckel för Windows 7. Någon annan som vet mer?

 

Det går också att köpa återställningsskivor från HP, det brukar kosta något mellan 100 och 500 kr.

 

Jaha, jag förstår. Licensnyckeln är väl den som står under datorn dvs:''XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX''. Men jag tror jag kör på din idé Cecilia! Jag kan nog få tag på en Windows-skiva, eller annars också köpa en.

 

Jag tänkte också på en sak. Kan det ha och göra med att hårddisken hamnat lite ur position eller liknande. Jag vet inte om det fungerar så, så det kanske är ett jättedumt påstående. Men eftersom fläkten inte låter som den ska så kan det möjligtvis hänt något när någon tappat datorn eller liknande? För den är ju som sagt inte så gammal...

 

Jag läser "inget kvitto" och "ett år gammal".

 

Hur betalade du? Vad köpte du datorn?

Det räcker ofta med bevis på transaktion för att bolagen ska godta reklamation, dvs om du betalat med kredit/betalkort kan du ofta enkelt bevisa ett köp.

 

Jag köpte den hos ONOFF när de hade lagerrensning i samband med att de gick i konkurs. Här står det att garantin då upphör att gälla i samband med att de går i konkurs, men, jag kan inte komma ihåg hur jag då kunde köpa datorn med vetskapen om att garantin skulle upphöra. Minns inte alls någonting. Vem ska man liksom vända sig till nu när de har gått i konkurs, även om jag kunde bevisa transaktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det en märkesdator kan ofta garantin vara utfärdad av dem. ta kontakt med HP (det var väl en HP-dator) och se vad de säger.

 

men samtidigt, det låter som om skadan kan vara orsakad av ditt användande för JA hårddiskar kan skadad av fall.

Dvs det kanske inte är ett garantifel vi talar om.

Det finns ofta en G-sensor i 2,5" diskar, dvs det går att avläsa om den råkat ut för smällar kraftigare än de normalt ska tåla.

 

Flyttar på sig för inte diskar i en bärbar, de sitter där de sitter. Däremot kan de som sagt ta skada internt av smällar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det varit för problem med fläkten? För om fläkten inte fungerar som den ska kan det ju bli någon överhettning i datorn och annat kan ta skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...