Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Randig skärm


Jeens

Rekommendera Poster

Hejsan

:) jag köpte en dator i våras som har strulat mycket, den fick randig skärm samt helsvart skärm väldigt ofta. Jag fick rådet att byta ram-minne och det visade sig att mitt Corsair XMS3 Vengeance DDR3 inte var kompatibelt med mitt moderkort, så jag köpte nytt ramminne och nu ser min dator ut såhär:

Operativsystem: Windows 7 Ultimate (64 bit)

Processor: AMD Fx-4100

Moderkort: Asus M5A78L-M/USB3

Minne: G-skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL

Grafikkort: XFX Radeon HD6950 HDMI Dual-DisplayPort Dual-DVI 1GB

Hårddisk: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB

Nätaggregat: OCZ ModXStream Pro 500W

Det står på asus sida (

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LMUSB3/#MSL ) att mitt moderkort ska fungera med det nya ram-minnet men det gör det inte problemet med randig skärm kvarstår. Trodde ett tag att det var GPU:n som krångla så den har jag skickat in hos komplett men de sa att den fungerade. Jag har senaste drivrutinerna men ändå så beter sig datorn såhär. Någon som har ett svar på min fråga så skulle jag bli glad :) /mvh Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det någon skillnad om du kopplar skärmen till den integrerade grafiken på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat det innan för att vara ärlig. Det funkar klockrent! men det inbyggda har såklart inte samma kraft som mitt 6950, vad är det som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat det innan för att vara ärlig. Det funkar klockrent! men det inbyggda har såklart inte samma kraft som mitt 6950, vad är det som kan vara fel?

Ja, det verkar ju som det är fel på grafikkortet. Är bägge strömkablarna,två st. 6-pin, anslutna till grafikkortet? Har du möjlighet att prova grafikkortet i en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat grafikkortet i en annan dator med samma resultat, då skickade jag in det till komplett för undersökning och de konstaterade att det inte var något fel på grafikkortet. Ja båda strömkablarna är anslutna. Kan det spela någon roll vilken 6-pin som går in i vilket uttag på gpu:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat grafikkortet i en annan dator med samma resultat, då skickade jag in det till komplett för undersökning och de konstaterade att det inte var något fel på grafikkortet. Ja båda strömkablarna är anslutna. Kan det spela någon roll vilken 6-pin som går in i vilket uttag på gpu:n?

Ja du, jag vet inte vad problemet kan vara, om komplett säger att kortet fungerar. Du kan prova med ett annat grafikkort om du har möjlighet, bara för att se om det är något fel med PCIe x16 platsen.

 

Hur man kopplar 6-pin kontakterna har ingen betydelse. Ditt nätaggregat på 500W är rekommenderade minimum för HD 6950. Det borde räcka, men det kan vara att det inte räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nätaggregatet skulle det kunna vara tänkte jag med i början men saken är den att datorn kan bli randig även när den inte är under belastning, hade det varit för klent nätaggregat så hade väl datorn lagt av medans jag spelar osv enbart? eller så hade den väl inte startat alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...