Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips&Råd inför datorbygge - Project X


ferdi_k

Rekommendera Poster

Hejsan alla kära datornördar!

 

Tänkte bygga en egen dator som skulle kunna klara det mesta i det vardagliga livet, men samtidigt vara anpassad även för tunga spel såsom BF3, Medal of honor etc.

För mig är prestanda, grafik och kylningen i hela datorn väldigt viktigt så utifrån det har jag valt dessa komponenter till mitt datorbygge projekt, men är inte helt 100 på alla dessa komponenter så därför tänkte jag rådfråga er och se ifall allting matchar varandra och OM de passar så de fungerar!

 

 

Chassi: Fractal Design Arc Mini (vill helst ha en tyst och snygg chassi helst i vit) typ NZXT Switch 810 vit

Moderkort: MSI B75A-G43

Grafikkort: Vet inte kom med förslag budget ca 2500-3000kr

Processor: Intel® Core i7-3770S Processor (osäker om den passar moderkortet)

Ram minne: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB 3st?

Powersupply: Någon av dessa två:

1. Coller Master Silent Pro M2 1000W PSU

2. OCZ Silencer MK II 950W

 

Processorkyllning: Någon av dessa två (vilket är bättre - vatten eller vanlig kylning?)

1. Corsair hydro H60

2. Ek-KIT H3O 240 LTX

 

Övrigt:

Extra fläktar etc.

 

Kom gärna med förslag, tips och råd gällande listan!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara byggt ett 10-tal datorer så min erfarenhet är begränsad till dom.

Men de som funkat bra och fortfarande fungerar bra grundar sig på moderkort som fått bra recensioner på hardwaresiter och bra omdömen på prisjakt.

Det moderkort du valt ut har ingendera.

Skulle jag bygga en dator idag så skulle det bli nått av nedan moderkort.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s90363196&cols=574,783,615&o=recensioner_betyg#rparams=l=s90363243

tyvärr finns mycket lite hemma under semestern för när semestrarna är slut kommer de sedvanliga prissänkningarna i september (motsvarande efter julen i mars).

Så man har tömt lagren.

Efter jag "bestämt mig" för ett moderkort kommer nästa test googla på moderkortet hos newegg

asus p6x58d premium review newegg

vilket ger resultatet

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131614

66% högst betyg, för lite för mig vill ha minst 75%

11% lägsta betyg, för mycket för mig, vill ha mindre än 10%

slutsats "för dåligt" för mig, många dåliga moderkortsexemplar

Det tar tid hitta bra komponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller grafikkort kan du kolla på http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107.html De brukar vara duktiga på att få fram vad som är mest prisvärt i olika prisintervall och skriva vad hur bra korten klarar av spel i allmänhet.

 

Jag tror att senaste generationens i7-processor är onödigt bra för det du ska ha datorn till.

 

Det är mycket sällan man behöver så mycket som 1000W nätaggregat, men det vet man ju bättre när du har kommit fram till vilket grafikkort du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller grafikkort kan du kolla på http://www.tomshardw...eview,3107.html De brukar vara duktiga på att få fram vad som är mest prisvärt i olika prisintervall och skriva vad hur bra korten klarar av spel i allmänhet.

 

Jag tror att senaste generationens i7-processor är onödigt bra för det du ska ha datorn till.

 

Det är mycket sällan man behöver så mycket som 1000W nätaggregat, men det vet man ju bättre när du har kommit fram till vilket grafikkort du vill ha.

 

En fråga:

Passar alla nätaggregat till alla moderkort? Kan man tex köpa vilket nätaggregat som helst eller måste man tänka på vissa saker? i så fall på vad?

Typ vad är skillnaden mellan den och den bortsett från priset.

Jag tänkte köpa Crosair Gamin Series 600W 80+ bra eller dålig? sitter idag med en 300W i burken med en gammal moderkort - Asus P5BW-LA.

Tänkte tillägga att jag köpte nytt chassi Fractal Design R3, vilket kräver ett nätaggregat med långa kablar som kan nå till moderkortet etc. samt att jag kommer att använda 3st fläktar, så utifrån ovannämnda saker vilket nätaggregat tror ni är BÄST? =)

 

Kom gärna med förslag!

 

Tackaar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Föreslår att du läser lite tester om olika nätaggregat:

PC för alla Extreme

Stort test av nätaggregat - Del 1: 400W-500W

Stort test av nätaggregat - Del 2: 550 - 650 W

 

SweClockers Nätaggregat i budgetklassen

TechSweden Nio stycken nätaggregat i test, 400-599W

 

NordicHardware: (inkl. videorecension) NHTV Lite: Tre nätaggregat från Corsair och Enermax visar upp sig

 

Samt NordicHardwares Datorbyggarskolan

Använd ESD-skydd när du håller på. Se denna tråds inlägg #7

 

Mvh

Ps. Har själv Corsair HW 750W 80 plus-certifiering Silver modulärt till ett Asus P8Z68 Deluxe modekort, Grafikkort: XFX Radeon HD5830, flertalet diskar, minneskortläsare, dubbla bildskärmar etc. räcker och blir över. https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ko&T2=CMPSU-750HXEU

Ang nätagg: Vad innebär en 80 plus-certifiering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...