Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sorteringsordning


Ingen annan

Rekommendera Poster

Ingen annan

På tidigare trådar går det att ae att jag har ganska stora bildregister. Före "datoriseringen" skrev jag i ett "kortregister". Varje framkallad film har fått ett eget registerkort med egen identitet. När jag, på 1980-1990 talet började skriva in mitt kortregister så fortsatte jag med att ange "framkallningsdag" som identitet. (DOS tillät inte så många positioner i filnamnet). Ett exempel 19760622.txt kunde vara en fil. Några varianter har förekommit, men alltid ÅÅÅÅMM först.

 

Jag bifogar en lösryckt del (någonstans i mitten av en mapp med ca 300 filer) ur en filförteckning. Har klickat på "Namn" i rubriken, så att filerna skulle sorteras med den senaste överst.

 

Delen som jag bifogar verkar inte sorterad överhuvudtaget. För övrigt är det mesta är rätt, men vad är det som gör att filen "19560749.TXT" hamnar där den gör?

 

Min dator är en Acer med Win7 Pro. Ingående filer är upplagda(under årens lopp) med Anteckningar, Word, Wordpad med flera.

post-47054-0-90652600-1342354611_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på annat format på "19560749.TXT" eller något dolt tecken. Brukar vara det som är problemet när det blir fel sortering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Denna sida kan kanske vara till hjälp för detta med sortering:

http://www.sevenforums.com/tutorials/88153-numerical-sorting-windows-explorer-enable-disable.html

 

Bakgrunden till sorteringen är helt enkelt att Windows 7 per default har en litterär sortering, mao Windows jämför med hela filnamnet och sorterar därefter. Tidigare Windows-versioner använde en numerisk sotering, dvs sorterar tecken för tecken.

 

På den sidan jag nu länkade till så finns där två olika metoder att lösa ditt problem. Den första metoden verkar enklast att komma igång med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan
name='Ove Söderlund' timestamp='1342382597' post='1583453']

På den sidan jag nu länkade till så finns där två olika metoder att lösa ditt problem. Den första metoden verkar enklast att komma igång med.

 

Tack för tipset!

 

MEN - Jag förstår inte detta!

 

Om jag har filer samlade i en mapp. Filnamnen är 8 positioner långa.

De 6 första positionerna är siffror, de två högraste, positionerna 7 och 8 kan innehålla andra tecken.

 

Sorterar jag i stigande ordning, oavsett om det är numerisk- eller i alfabetisk- ordning, så borde ingående filer hamna i, just stigande odning, från position ett!

 

Såg att IBM:s PC/2 fyllde 25 år. En del av mina äldsta filer är upplagda med sådana maskiner, även på föregångaren. De flesta av mina gamla filer har ändrats under åren, men några kan endast ha kopierats vidare under backuptagning. (DOS tillät bara 8 pos långa filnamn)

 

Erik Westling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...