Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkrasch på grund av grafikkort?


kicki112

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har under en ganska lång tid haft problem med att grafikdrivrutinerna på datorn har lagt av och kommit igen. Alltså det har blivit svart på skärmen men då har det kommit tillbaka igen. I samband med detta har jag fått ett meddelande där det står att Grafikdrivrutinen inte svarade eller något sådant.

Jag kontaktade supporten och de tyckte jag skulle uppdatera drivrutinen men det gick inte med den drivrutin de skickade eftersom jag körde Windows 7 64-bit och de skickade för Vista.

Då sa de att jag skulle "formatera" om datorn.

Livet har varit stressigt så jag har inte haft tid till det förrän nu. Och det på grund av att problemet blivit värre. Nu, om man kikar på exempelvis en film i datorn eller spelar spel så helt plötsligt blir skärmen svart och skärmindikatorn börjar blinka (som när datorn går i viloläge) men datorn är igång och den verkar gå upp på max.

 

Så nu idag bestämde jag mig för att återställa datorn helt. Men problemet är att nu händer samma sak, skärmen blir svart, lampan blinkar och datorn går upp i maxvarv. Jag vet inte om det är för att den "jobbar med att återställa" eller för att den blivit knäpp igen.

 

Är det någon som har något förslag på vad som händer? Jag vet inte om det är grafikdrivrutinen som gör detta eller om det är hårddisken... är helt okunnig om sådana saker.

 

Vad tror ni som kan om detta?

 

Jag har en Acer Aspire (stationär) M5300. Den kör Windows 7 64-bit. Jag köpte den vid jul 2009 så den har några år på nacken :-(

Skärmen är en Samsung SyncMaster 913n som jag köpt för ännu fler år sedan ;-) om det har betydelse för det hela.

 

Hoppas på er hjälp!

Hälsningar Kicki

 

Tillägg:

 

Hej igen!

 

Det som nu har hänt är att datorn inte fungerar alls :-(

 

Den har försökt starta om (återställa) flera gånger men kommer bara till ungefär 50% och sen "lägger den av" i början gick den upp i varv utav bara den men nu gör den inte det längre.

Tillslut valde jag "Gå ur" i Recovery Manager och då kom jag istället in i BIOS, antar jag. Där stod följande:

 

"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix problem:

1. Insert your windows installation disc and restart your computer.

2. Choose your language settings, and then click "next"-

3. Click "Repair your computer".

 

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance,

 

File: \windows\system32\config\systems

 

Status: 0xc000000f

 

Info: Windows failed to load because the system registry file is missing, or corrupt"

 

När jag så försökte med både Reparationsskivan och med de tre Recovery DVD som jag gjort när datorn var ny

så händer ingenting.

Jag kommer till en sida där jag får välja Windows 7 men när jag bekräftar med Enter så kommer jag tillbaka till sidan som jag skrivit ovan.

Och fortfarande så "slocknar" datorn bara helt plötsligt.

 

Nu har jag panik! Hjälp vad ska jag göra? Är det bara att skrota och köpa nytt? Den funkade ju så bra förutom detta "lilla" problem :-(

 

Hälsningar en desperat

Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara ren recovery eller är det riktig windows 7 skiva du har?

 

har du möjlighet att låna windows 7 skiva från en polare eller dyligt så hade jag testat och ta den vägen och använda en ren windows installation och låta recovery skivorna va så länge

 

jag har också haft det så ett X antal gånger att grafiken dör, men jag har alltid kunnat uppdatera drivrutinerna och sedan har det funkat perfekt.

 

vistan är ingenting att ha, satsa hellre på windows 7 eller nedgradera till windows xp men skrota vistan totalt!

 

tyvärr har jag inga större förslag på vad du kan göra, men har du gratis support så borde dom ju kunna hjälpa dig!

 

kommer jag på något tips så hojtar jag!

 

 

/J

 

 

Hej!

 

Jag har under en ganska lång tid haft problem med att grafikdrivrutinerna på datorn har lagt av och kommit igen. Alltså det har blivit svart på skärmen men då har det kommit tillbaka igen. I samband med detta har jag fått ett meddelande där det står att Grafikdrivrutinen inte svarade eller något sådant.

Jag kontaktade supporten och de tyckte jag skulle uppdatera drivrutinen men det gick inte med den drivrutin de skickade eftersom jag körde Windows 7 64-bit och de skickade för Vista.

Då sa de att jag skulle "formatera" om datorn.

Livet har varit stressigt så jag har inte haft tid till det förrän nu. Och det på grund av att problemet blivit värre. Nu, om man kikar på exempelvis en film i datorn eller spelar spel så helt plötsligt blir skärmen svart och skärmindikatorn börjar blinka (som när datorn går i viloläge) men datorn är igång och den verkar gå upp på max.

 

Så nu idag bestämde jag mig för att återställa datorn helt. Men problemet är att nu händer samma sak, skärmen blir svart, lampan blinkar och datorn går upp i maxvarv. Jag vet inte om det är för att den "jobbar med att återställa" eller för att den blivit knäpp igen.

 

Är det någon som har något förslag på vad som händer? Jag vet inte om det är grafikdrivrutinen som gör detta eller om det är hårddisken... är helt okunnig om sådana saker.

 

Vad tror ni som kan om detta?

 

Jag har en Acer Aspire (stationär) M5300. Den kör Windows 7 64-bit. Jag köpte den vid jul 2009 så den har några år på nacken :-(

Skärmen är en Samsung SyncMaster 913n som jag köpt för ännu fler år sedan ;-) om det har betydelse för det hela.

 

Hoppas på er hjälp!

Hälsningar Kicki

 

Tillägg:

 

Hej igen!

 

Det som nu har hänt är att datorn inte fungerar alls :-(

 

Den har försökt starta om (återställa) flera gånger men kommer bara till ungefär 50% och sen "lägger den av" i början gick den upp i varv utav bara den men nu gör den inte det längre.

Tillslut valde jag "Gå ur" i Recovery Manager och då kom jag istället in i BIOS, antar jag. Där stod följande:

 

"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix problem:

1. Insert your windows installation disc and restart your computer.

2. Choose your language settings, and then click "next"-

3. Click "Repair your computer".

 

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance,

 

File: \windows\system32\config\systems

 

Status: 0xc000000f

 

Info: Windows failed to load because the system registry file is missing, or corrupt"

 

När jag så försökte med både Reparationsskivan och med de tre Recovery DVD som jag gjort när datorn var ny

så händer ingenting.

Jag kommer till en sida där jag får välja Windows 7 men när jag bekräftar med Enter så kommer jag tillbaka till sidan som jag skrivit ovan.

Och fortfarande så "slocknar" datorn bara helt plötsligt.

 

Nu har jag panik! Hjälp vad ska jag göra? Är det bara att skrota och köpa nytt? Den funkade ju så bra förutom detta "lilla" problem :-(

 

Hälsningar en desperat

Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har supporten skickat ut för vistan så borde dom ju kunna skicka ut drivers för windows 7.

har du kört någon typ utav HD test och kollat om det gått igenom???

 

 

Vad händer om du testar en tid med att stänga av viloläge?

 

följ denna länken för att stänga av viloläge

 

 

 

Ett till inlägg:

 

 

såg att du inte hade något system som fungerade för tillfället. men när du väl får igång det så varför inte testa att installera drivers för grafik kortet och drivers för chipsetet?

 

drivers hittar du på deras support sida. (i ditt fall på Acers hemsida)

 

 

 

det du kan testa med är att försöka installera ubuntu tills vidare, och sedan testa att återställa datorn med dina recovery skivor.

det tar nog lite tid men va F*N, om det funkar är det helt klart värt det.

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kicki!

 

Kan det tänkas att datorn blir för varm? Har du någon gång under dessa 2,5 år blåst bort damm från ventilationshål och kylflänsar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner.net

Är din acer äldre än 2 år är frågan om du fortfarande har gratis support på den. Du får nog jobba själv här för att få igång den igen.

det kan hjälpa som föregående skriver att blås ur damm. Du köper en liten sprayburk hos en återförsäljare för en hundring, öppnar lådan och blåser ut allt damm.

Andra saker som kan krångla är kabeln mellan datorn och skärmen. Du kan även ha en bildskärm som börjar ge sig. Hör med grannen eller någon bekant om du kan låna en bildskärm av dem. Om det bara är kabeln handlar du en sådan för en hundring. Bildskärmar har också blivit mycket billigare och där köper du en mycket bra för någon tusenlapp.

Det finns fler saker på en gammal dator och det är fläkten till cpu eller processor. Snurrar den fortfarande? Om den är defekt blir processorn för varm. Kan även hjälpa här att blåsa ur fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har tre års reklamationsrätt när det gäller fel som är ursprungliga, t ex ett grafikkort som går sönder därför att alltför dåliga komponenter monterades på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner.net

Man har tre års reklamationsrätt när det gäller fel som är ursprungliga, t ex ett grafikkort som går sönder därför att alltför dåliga komponenter monterades på det.

Det är helt riktigt Cecilia. Men hur skall du bevisa att felet redan förekom från början? Har du tur kan distributören hitta felet men skall den skickas till producenten kan det bli svårare.

På tal om det. Hur ser det ut med uppdateringar av BIOS på datorn? Är det något som är undersökt? När uppdaterades BIOS senast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara svårt. Mycket beror ju på vad felet är. Damm är ju inget ursprungligt fel, men en trasig kondensator på moderkortet eller ett nätaggregat som inte fungerar efter 2,5 år räknas som det (under förutsättning att man inte har varit oaktsam eller dylikt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det kan det ju förstås också vara, jag har en gammal dator där jag fått byta ut fläktar och även sätta in en extra för att få så bra kylning så möjligt.

 

du kan ju testa med det som står ovan att låna en skärm, försöker få bort damm och skit och ha lådan öppen medans du installerar ett system.

är det en fläkt som lagt av så byt ut den direkt. hade en hårddisk som brann upp en gång för att två fläktar hade gått......

 

 

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara ren recovery eller är det riktig windows 7 skiva du har?

 

har du möjlighet att låna windows 7 skiva från en polare eller dyligt så hade jag testat och ta den vägen och använda en ren windows installation och låta recovery skivorna va så länge

 

jag har också haft det så ett X antal gånger att grafiken dör, men jag har alltid kunnat uppdatera drivrutinerna och sedan har det funkat perfekt.

 

vistan är ingenting att ha, satsa hellre på windows 7 eller nedgradera till windows xp men skrota vistan totalt!

 

tyvärr har jag inga större förslag på vad du kan göra, men har du gratis support så borde dom ju kunna hjälpa dig!

 

kommer jag på något tips så hojtar jag!

 

 

/J

 

Hej!

Tyvärr är det bara Recovery. Vad jag fattar så ska det finnas både på egen partition och så har jag 3 Blank recovery dvd-skivor. Problemet var att datorn dog innan jag hann komma längre än till 50%, den liksom bara la av som jag beskrivit förut.

Nu har jag lämnat över den till en granne som har lite koll på datorer. Supporten på datorn är slut, den blir tre år vid jul så... Visserlige anmälde jag ärendet efter ett halvår men jag tror inte att de går med på att byta grafikkort ändå, är antagligen bara drivrutner där. Det som gjorde att den lade av nu var nog damm.

Grannen lyckades få ordning på en hel del. Blåste ur den och då sluta den den "lägga av" men så var det fel på en av Recovery skivorna så han brände en ny och sen fungerade det. Han lät den gå så långt till att datorn ville jag skulle välja språk mm men då stängde han av eftersom han ville att jag skulle få ställa in som jag ville ha det.

Problemet var att när jag sen skulle starta igen så fastnade den vid "Starting Windows" inga "färger" utan den bara stod där :-(

Så nu har jag lämnat över den till honom igen så får vi se vad han kan göra.

 

Visserligen är datorn gammal i datorvärlden men den har funkat bra och inte segat eller nåt så det är lite trist när det blir såhär.

Men får vi inte ordning på det är det väl bara att skaffa en ny.

 

Tack för hjälpen!

Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har recovery till min skoldator också, och det är skit tycker jag, två stycken för själva systemet och fyra stycken för drivers and applications

tar en evighet tills skiten blir klar

 

 

Hej!

Tyvärr är det bara Recovery. Vad jag fattar så ska det finnas både på egen partition och så har jag 3 Blank recovery dvd-skivor. Problemet var att datorn dog innan jag hann komma längre än till 50%, den liksom bara la av som jag beskrivit förut.

Nu har jag lämnat över den till en granne som har lite koll på datorer. Supporten på datorn är slut, den blir tre år vid jul så... Visserlige anmälde jag ärendet efter ett halvår men jag tror inte att de går med på att byta grafikkort ändå, är antagligen bara drivrutner där. Det som gjorde att den lade av nu var nog damm.

Grannen lyckades få ordning på en hel del. Blåste ur den och då sluta den den "lägga av" men så var det fel på en av Recovery skivorna så han brände en ny och sen fungerade det. Han lät den gå så långt till att datorn ville jag skulle välja språk mm men då stängde han av eftersom han ville att jag skulle få ställa in som jag ville ha det.

Problemet var att när jag sen skulle starta igen så fastnade den vid "Starting Windows" inga "färger" utan den bara stod där :-(

Så nu har jag lämnat över den till honom igen så får vi se vad han kan göra.

 

Visserligen är datorn gammal i datorvärlden men den har funkat bra och inte segat eller nåt så det är lite trist när det blir såhär.

Men får vi inte ordning på det är det väl bara att skaffa en ny.

 

Tack för hjälpen!

Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...