Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sidor visas fel i Firefox men inte i Explorer


epsondell

Rekommendera Poster

Vissa sidor som jag öppnar i Firefox (v13.01.) visas plötsligt fel (se bilagda exempel). Det gäller tex Aftonbladet, Göteborgsposten, Blocket, Tradera mfl men aldrig tex Expressen. Det är inte heller alltid samma sidor som krånglar. Ibland krånglar inga sidor och ibland krånglar tex bara Göteborgsposten. Det verkar också med tiden bli fler och fler sidor som krånglar.

Oftast hjälper det inte att starta om datorn. Att koppla förbi routern hjälper inte heller.

 

I Explorer (9.0.8112.16421) visas alla sidor alltid rätt i samma dator (se bilagda exempel)!

 

Jag kör med Win 7 Home Premium och Telias bredband på kopparnätet.

 

Vad kan ha blivit fel och hur rättar jag till det?

 

Per L

post-54587-0-24680100-1342174782_thumb.jpg

post-54587-0-32767600-1342174792_thumb.jpg

post-54587-0-95782700-1342174801_thumb.jpg

post-54587-0-05773100-1342174876_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns riktigt klurigt att tolka dina bilder, så beskriv gärna med ord vad det är som visas fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skillnad som jag kan se är att i Firefox är det färre annonser. Har du t ex installerat tillägget Adblock Plus i Firefox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med om att bilderna blev litet svårtolkade bla för att filnamnen inte följde med hit.

Problemet är att samma sida visad vid samma tillfälle visas rätt i Explorer men blir helt "oläslig" i Firefox genom att, vad jag tror, formateringen försvinner. All text hamnar under varandra där dom borde stå bredvid varandra, text och bild går delvis i varandra osv.

 

Bifogade två bilder från gp.se kanske ger en bättre bild av vad som händer. Den riktiga är från Explorer och den felaktiga från Firefox. Skärmdumparna är tagna vid samma tillfälle (direkt efter varandra) i samma dator och visar den bild som man får upp om man skriver www.gp.se och trycker enter.

 

Och ja, jag har tillägget AdBlock installerat fast den och alla andra tillägg jag har installerade har jag haft åtminstone det senaste året och det är först nu som problemet dykt upp.

 

Jag har dock själv kommit en bit på vägen vad problemet kan vara genom följande åtgärder

1. Jag avinstallerade Firefox där jag valde att spara alla mina personliga inställningar (tillägg, bokmärken osv). Sedan installerade jag Firefox igen och då läggs ju mina personliga inställningar tillbaks i det nyinstallerade Firefox. I tur och ordning provade jag med v13.X (nu aktuell version), v14.X Beta (senaste), v12 och problemet kvarstod likadant hela tiden.

 

2. Jag avinstallerade Firefox där jag valde att även ta bort mina personliga inställningar. Dessutom låg en katalog "Mozilla Firefox" kvar i C/Program (x86) som jag tog bort manuellt. Sedan installerade jag Firefox igen och då började Firefox fungera som det skall igen. Jag har nu kört Firefox en halv dag och lagt manuellt tillbaks tillägget Pocket samt alla bokmärken och allt går fortfarande bra

 

Problemet borde därför ligga någonstans i mina personliga inställningar!?.

Kanske något av mina tillägg eller andra program som uppdaterat sig och då inte fungerar ihop med Firefox 13.0.1 och de inställningar jag har!?

 

Per L

post-54587-0-67768600-1342251111_thumb.jpg

post-54587-0-00709100-1342251121_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på något tillägg i kombination med någon inställning i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Problemet borde därför ligga någonstans i mina personliga inställningar!?.

Kanske något av mina tillägg eller andra program som uppdaterat sig och då inte fungerar ihop med Firefox 13.0.1 och de inställningar jag har!?

 

Per L

Du har gjort en rejäl felsökning, och troligen själv kommit fram till felorsaken. Om FF nu funkar okej men du saknar några av dina tillägg, så tror jag nog att du är så smart att du lägger till ett tillägg i taget och surfar runt på sidor som knasat tidigare. Kanske kommer du då upptäcka vilket tillägg som är orsaken. Och likadant med dina inställningar förstås, om det behövs.

 

(OBS att det kan finnas skillnader i hur FF och IE tolkar/visar webbsidor oavsett dina ev. tillägg och egna inställningar, men då vanligtvis inte så grova skillnader som du visat upp här.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tydligen inte ropa hej än!

 

När jag nu på eftermiddagen startar datorn så är en hel massa sidor fel igen i Firefox (Tradera, Blocket, PCFörAlla, GP, Aftonbladet mf). Fortfarande visas Expressen dock alltid rätt i Firefox.

 

Jag har inte gjort något åt Firefox (eller något åt datorn över huvud taget) sedan i förmiddags då allt var rätt där. Om det nu inte är så att något uppdaterats utan att jag märkt det. Men jag tror inte det då jag fortfarande kör Firefox 13.0.1 och bara tillägget Pocket och om jag inte missminner mig så brukar tilläggen alltid fråga mig om lov innande de uppateras.

 

Jag provade också att avinstallera tillägget Pocket och starta om datorn. Då kör jag Firefox precis som den är efter en nyinstallation förutom att jag lagt dit en massa bokmärken och sparat en hel del password så att sidor öppnas automatiskt (tex till detta forum, blocket bevakning mfl).

Och se då fungerar allt plötsligt OK igen i Firefox. Fast om förbättringen beror på att jag tagit bort Pocket eller att jag startat om datorn vet jag ännu inte. Tidigare hjälpte det ibland att starta om datorn.

Jag lär dock snart får reda på det så det är bara att surfa vidare och se vad som händer!

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte vill fungerar ändå, så spar en kopia på dina bokmärken, notera vilka tillägg du har, avinstallera FF och välj att ta bort alla dina inställningar, se till att mappen FF verkligen är borta.

 

Installera sedan om FF igen, och lägg bara tillbaka dina bokmärken, lägg inte in några tillägg ännu, och testkör ett tag, fungerar FF okej igen, så är det sannolikt ett tillägg eller något i själva profilen som bråkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte exakt ihåg när det började men det är 1-2 veckor sedan!

Det började i liten skala med bara någon eller några få sidor som visades fel och då gick det ofta att starta om datorn så fungerade det igen.

Sedan blev det fler och fler sidor som krånglade och det hjälpte inte att starta om datorn.

 

Fortfarande fungerar dock Firefox som den skall.

 

Laso: Jag testar ditt förslag nästa gång jag får problem. Av ditt förslag förstår jag att bokmärkena har låg sannolikhet att vara orsak till problemen.

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte exakt ihåg när det började men det är 1-2 veckor sedan!

Det började i liten skala med bara någon eller några få sidor som visades fel och då gick det ofta att starta om datorn så fungerade det igen.

Sedan blev det fler och fler sidor som krånglade och det hjälpte inte att starta om datorn.

 

Fortfarande fungerar dock Firefox som den skall.

 

Laso: Jag testar ditt förslag nästa gång jag får problem. Av ditt förslag förstår jag att bokmärkena har låg sannolikhet att vara orsak till problemen.

 

Per L

 

Bokmärkena är rena html-filer, så att dom skulle var orsak har jag mycket svårt att tro.

Tanken är ju annars att du ska få en ren ny profil att jobba med i FF, då borde ju ditt fel försvinna, om det nu inte har gjort det förstås.

 

För att spara dessa bokmärken, så öppnar du Bokmärken och väljer att visa alla bokmärken, sedan klickar du på Importera/Exportera bokmärken, och väljer vart du vill spara dom, sedan gör du omvänd ordning för att importera dom, men detta kanske du redan hade kläm på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag kör löpande backup på mina bokmärken (och allt annat som ligger på C som tex mail) för att kunna återställa C med en sparad backupfil när det behövs.

Det brukar jag behöva göra ett par ggr per år när det börjar hända alltför mycket konstiga saker med min dator.

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morse började plötsligt en massa sidor visas fel igen så jag avinstallerade och nyinstallerade Firefox enligt Lasos förslag här ovan.

 

Allt fungerade bra tills nu då det plötsligt blev fel igen i en massa sidor (fast fortfarande fungerar Expressen) i Firefox.

 

Explorer fungerar fortfarande bra men jag tycker att Explorer i vissa lägen är avsevärt segare än Firefox så det är väl dags att prova en annan webbläsare nu!

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en snabb och stadig internet-förbindelse?

För det skulle ju kunna bero på att Firefox inte får ner alla element på webbsidan, men det borde ju drabba Expressen då och då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetförbindelsen borde det inte vara fel på. Jag kör Bredband 8 hosTELIA och den har i alla fall hittills varit säkerheten själv.

 

Och har Firefox detta problem borde väl Explorer också ha samma problem!? Jag upplever ju dessutom Explorer som segare än Firefox!

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Google Chrome i några dagar och liksom när jag kör Explorer så slipper jag de formatfel som hela tiden dök upp i Firefox.

Dock får jag nog leta vidare efter en bra och snabb webbläsare för jag tycker Chrome är minst lika segt som Explorer!

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet och likande sidor är sega eftersom de innehåller sådana mängder med bilder och annonser. Eftersom Firefox inte laddar det av någon anledning så är det klart att det går snabbare med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Firefox 15.0Beta i några dagar och allt har hittills fungerat perfekt!

Jag väntar dock ett tag till med att ladda in de tillägg jag brukar använda och sedan installerar jag dem en och en för att se om de kommer att förorsaka mig problem.

 

För mig går det mycket snabbare att surfa med Firefox än Explorer och Chrome så jag håller tummarna för att de nya versionerna av Firefox fortsätter att trivas bra med min dator!

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har jag kört Firefox 15.0Beta i två veckor (även med några tillägg) och får inte de problem som jag fick med alla tidigare versioner av Firefox.

 

Varför min dator helt plötslig inte fungerade ihop med tidigare versioner av Firefox lär jag aldrig få reda på men för tillfället nöjer jag mig med att denna betaversion fungerar bra!

 

Per L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...