Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går min dator infraröd och varför?


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Hoppas att ni hr tid och vilja att svara på ännu en fråga om min gamla Fujitsu Siemens Amilo 6300. jag hr nämligen ingen instruktionsbok till den.

 

Satt i vart fall och surfade (fast nät) när det var något som speglade sig i den stationära datorn (står bredvid laptopen). Såg ett starkt rött sken som jag sett någon gång innan och jag misstänker att det är en infraröd förbindelse vilken aktiveras utan min vetskap. Symbolen vid "dioden" är en ring med en blixt om det kan vara till någon hjälp. Gick in under "nätverksanslutningar" och fann 2 stycken varav en heter lokalt nätverk. Inaktiverade den andra anslutningen och nu blinkar dioden till ibland eller lyser fast. Har försökt att lista ut om datorn har ett infrarött nätverk eller ej men har inte lyckats. Det vore trevligt med lite hjälp (om ni vill alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligen en Fujitsu Siemens Amilo M6300 du har?

 

I så fall är denna sida intressant för dig:

http://support.ts.fu...p?DokuID=200208

 

Kolla om det finns något i manualen som förklarar det du upplever med datorn.

 

Jo, Amilo M6300. Borde skrivit det.

 

Jag laddade i vart fall ner och tittade igenom manualen men kände inte igen "min" dator. Brukar vara bra på att känna igen portar och liknande. Det enda jag inte kände till var S-video på baksidan. Den "röda" på sidan nämndes inte (sitter bredvid DVDn) och jag hittade ingen manual för just rätt modell. Bara den i din länk. Inaktiverade som sagt en nätverksanslutning men det hjälpte inte. Hittade ett modem och inaktiverade det men det hjälpte inte heller (Kan nog skrota min teori om infraröd, det här måste vara något annat). Får väl dra iväg ett mail till dem eller ringa i morgon. Om jag inte blivit klokare innan dess vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med manualerna på http://support.ts.fujitsu.com/Manuals/ShowManuals.asp?LNG=COM&LNID=44&intlevel2=119154&intFehlercode=0&NavIDs= ?

I en av dem står det att du ska ha en större manual i datorn i mappen C:\Program\EasyGuide, möjligen att det inte ska vara "Program" utan "Progs" eller likande.

 

Tillägg:

Vet inte hur det är med länkarna för jag har kommit till två olika sidor när jag har följt Oves länk, de är kanske beroende av vad man har gjort förut på Fujitsus webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Sökte och hittade en PDF med namnet Easyguid i C:/Addon. Efter lite letande i dokumenten visade det sig att det var ett SPDIF -uttag och efter en sökning på nätet visade det sig att den användes för överföring av ljud

 

"S/PDIF är ett gränssnitt för överföring av digitalt ljud. Det kan användas för att överföra okomprimerat stereoljud, eller komprimerat surroundljud över antingen koaxialkablar (75 Ω RCA) eller optiska fibrer (TOSLINK) i CD-kvalitet eller bättre, från 16 bitar och 44,1 kHz upp till 24 bitar och 96 kHz." (Kopierat från Wikipedia)

 

Så nu har jag lärt mig det också. Ska nog försöka skaffa mig en "plupp" att sätta i hålet för ljuset är lite irriterande. Det låter inte som något jag har användning för men det verkar kul i alla fall. (Och jag som trodde det hade med trådlöst nätverk att göra- vilken amatör eller hur? Självkritisk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Bra att det löste sig med vad som orsakade det mystiska skenet. :thumbsup: Jag hade inte ens en tanke på att det skulle vara den optiska utgången som var orsaken, fast det inte var så där jättelänge sedan jag grejjade med optiskt kabeldragning mellan tv och förstärkare :)

 

Tillägg:

Vet inte hur det är med länkarna för jag har kommit till två olika sidor när jag har följt Oves länk, de är kanske beroende av vad man har gjort förut på Fujitsus webbplats.

 

Dynamiska länkar som ändrar sig är ett otyg. Att tillverkaren inte ser det positiva i att kunna direktlänka till olika typer av supportsidor/-filer o.dyl. :thumbsdown:

 

Edit: typos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dynamiska länkar som ändrar sig är ett otyg. Att tillverkaren inte ser det positiva i att kunna direktlänka till olika typer av supportsidor/-filer o.dyl. :thumbsdown:

Instämmer helt och hållet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...