Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dos textfiler med åäö är ej sökbara


Ingen annan

Rekommendera Poster

Ingen annan

Har bildregister som innehåller bortåt 15000 bilder. Ca 800av dessa är bara text beskrivningar. Upplagda som textfiler (*.txt). Filerna är beskrivningar av Dia, NEG och Sv-negativ, de tidigaste inlagda redan i slutet av 1980-talet. Operativsystem DOS. Under de 30 år som registret byggts på, har det gjorts, med det för tillfället, gällande operativsystem. Många filer har konverteats under åren, men många är kvar.

 

Kan någon komma med ett förslag hur jag ska göra, för att byta ut dåtidens åäö mot dagens teckenrepresentation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

Om det bara är att konvertera om själva text-filerna så kan kanske detta lilla program vara värt ett försök:

 

Fantastiskt! Tack Ove!

Det visade sig att jag hade 1273 DOS-txt filer som nu är konverterade så att åäö skrivs ut och är sökbara.

Filerna låg i fyra olika mappar. DIA, NEG, SV66 och SV-Småb. Alla är nu konverterade. Lite manuellt arbete åsterstår. De filer som jag tidigare konverterat manuellt så att de fått ändelsen .doc eller .docx blev fel. Eftersom jag jobbade i kopia av bildregistret så kan jag flytta tillbaka de filer som blev fel, ca75 st.

 

Än en gång Tack Ove!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...