Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta rätt skärmupplösning


Susss90

Rekommendera Poster

Det kom upp en svart ruta med uppdateringar under tiden jag satt vid datorn råkade nog trycka på någon knapp under tiden den höll på och plötsligt blev allt förstorat på hela datorn ( Mappar, ikoner, text osv )

Testade ändra inställningar på skärm-upplösning och har den enda man kan välja men bilden är fortfarande bred och lite för stor hur ska jag göra?

Skickar med en bild så ni kan se hur jag menar.

Kan bara välja mellan höga på 1024x768 eller den låga som är på 800x600

Hur ska jag göra?

Datorn är precis ny typ :/

post-115049-0-22602100-1341963078_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom upp en svart ruta med uppdateringar under tiden jag satt vid datorn råkade nog trycka på någon knapp under tiden den höll på och plötsligt blev allt förstorat på hela datorn ( Mappar, ikoner, text osv )

Testade ändra inställningar på skärm-upplösning och har den enda man kan välja men bilden är fortfarande bred och lite för stor hur ska jag göra?

Skickar med en bild så ni kan se hur jag menar.

Kan bara välja mellan höga på 1024x768 eller den låga som är på 800x600

Hur ska jag göra?

Datorn är precis ny typ :/

Högerklicka på skrivbordet-Anpassa-bildskärm , kolla om du har Mindre 100% (standard) markerad..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa det har jag redan gjort! Och bilden är ändå förstorad och bredare än vanligt! Kan man inte åter ställa datorn en dag tillbaka eller något om den gjorde uppdatering och jag råkade trycka någonting medans den gjorde de..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreställer mig att det var en uppdatering för grafikkortet som kom (det kan ske automatiskt numera för såväl AMD som Nvidia)? Och att du på något sätt lyckades avbryta uppdateringen? Det skulle i alla fall förklara varför du nu endast har två upplösningar att välja bland och den högsta av dem så låg som 1024x768 (som användes mera typ i mitten av 90-talet).

 

Om du inte känner till vad datorn har för grafikkort så kika efter med gpu-z.

 

2r3zi0z.jpg

 

Gå sedan till tillverkarens sajt och sök drivrutin utefter namn och modell på kortet. När du hittat rätt är det bara att ladda hem och köra setup-filen och följa instruktionerna på skärmen. Förhoppningsvis blir bilden sen automatiskt rätt för dig. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaa precis så var det! Jag har Asus som märke på min dator (bärbar) och nej vet inte vad datorn har för grafkkort på den heller. Men då laddar jag ner de du läkande så ska de komma upp vad för typ jag har och sen går Jag in på asus sida och söker efter de jag fått upp då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Asus som märke på min dator (bärbar) och nej vet inte vad datorn har för grafkkort på den heller.

För bärbara eller för all del också stationära märkesdatorer bör man i första hand gå till datortillverkarens sajt för att hämta drivrutiner. I ditt fall blir det nu då alltså inte AMD eller Nvidia som annars är de första man går till för grafikkortsuppdateringar. Du ska istället söka hos Asus, precis som du själv sa, utefter datorns modell/serienr för att träffa rätt. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...