Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blinkande skärm


Mikael63

Rekommendera Poster

Upplever ett irriterande problem med att skärmen då & då svartnar.

Ungefär så som det kan bli när man startar upp datorn, Windows laddas och då drivers för skärmen, alltså precis som när den byter från ett grafikläge till ett annat. Inga andra fel som No signal eller konstiga färger. Samma tid som det är svart.

 

Detta upplevs på en stationär dator med XP Home. Samma dator och samma skärm används (mesta tiden) i Linuxmiljö och där är det inga symtom.

 

Vid ett tidigare tillfälle kunde jag klocka intervallet till typ 52 sekunder och ca 20 händelser i följd för att sedan upphöra. Jag tror, om jag nu minns rätt, att jag hade en del prylar i Schemaläggaren och dessa tog jag bort och tänkte att det var nåt ang. dessa. Dock så fortsätter problemet men inte med samma intervaller.

 

Har dubbla utgångar från grafikkortet och tänkte att ett glapp på den andra, alltså inte den till datorskärmen, kunde ge detta symtom i XP men inte i Linux men nu har jag kollat upp detta och det är inget glapp.

 

Hårdvarufel låter långsökt då jag ju använder samma hårdvara i Linux.

Drivers? Tja men varför inte hela tiden? Eller i samband med något spel eller så?

Loggboken visar ingen händelse som stämmer med när detta sker.

 

Gissar själv på något XP-relaterat, därför i denna avdelning. Skulle det visa sig bero på annat så får tråden flyttas till rätt ställe.

Kom på jag ska kolla om även den andra skärmen (tv) slocknar samtidigt, om det uppstår ett läge med tätare intervaller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså samma skärm, samma dator, samma kabel, allt identiskt, fungerande med en Linux-installation där dessa störningar inte syns.

 

Ja, då är det något Win XP gör. Testa att avinstallera grafikkortet helt från Windows, kör ett program (Driver Cleaner?) som tar bort ALLT som har med grafikkortet att göra och kör utan drivrutin en stund. Okej, upplösningen blir skräp.

 

Ladda sedan hem och installera om grafikkortet med senaste drivrutin du kan finna.

 

Någonstans där kanske du finner en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså samma skärm, samma dator, samma kabel, allt identiskt, fungerande med en Linux-installation där dessa störningar inte syns.

 

Ja, då är det något Win XP gör. Testa att avinstallera grafikkortet helt från Windows, kör ett program (Driver Cleaner?) som tar bort ALLT som har med grafikkortet att göra och kör utan drivrutin en stund. Okej, upplösningen blir skräp.

 

Ladda sedan hem och installera om grafikkortet med senaste drivrutin du kan finna.

 

Någonstans där kanske du finner en lösning.

Nix. Blinkade nyss, och nu igen när jag skriver detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hamnat i ett "stim" igen.. med någorlunda jämna mellanrum blinkar skärmen, ca 6 sekunder senare startar rundll32.exe och ligger kvar någon minut och så börjar det om igen..

Ska testa klocka allt lite bättre nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du, då vet jag icke. Om du avinstallerat drivrutinerna helt, rensat alla inställningar som dessa haft, då är det något annat.

 

En IRQ-krock?

Nätverkskort som delar interrupt med grafik?

Ta upp msinfo32 och undersök. (den finns väl i XP med?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63, jag ser ingenstans att du försökt att köra i felsäkert läge, uppstår samma problem då när flertalet drivisar inte är igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63, jag ser ingenstans att du försökt att köra i felsäkert läge, uppstår samma problem då när flertalet drivisar inte är igång?

Vet inte om det är lönt då det inte alltid går att återskapa felet vid normal körning.

En vanlig omstart skulle kanske ge samma symtom(=inga) som att starta i felsäkert läge..

 

När jag skulle börja skriva ner tiden mer exakt hade symtomen upphört.

Loggar nu när rundll32.exe startar & stoppar.

 

Har dessutom förhindrat autostart enl. bild, vilket jag är rätt säker på att jag också hade gjort innan jag installerade nya drivers.

post-52940-0-82086400-1342271651_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det två du stoppat är ju delar av grafikkortets program....

Testa äldre version av drivrutin kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Nu hoppas jag att detta är löst.

Med hjälp av Process Explorer såg jag ett tydligt samband med rundll32.exe och detta fenomen.

Dess överliggande process var en svchost.exe som visade sig vara något med HP & nätverk.

Har stoppat den tjänsten och nu blinkar inte skärmen.

post-52940-0-24535700-1356174387_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...