Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omöjligt att installera Ubuntu


Blindbock

Rekommendera Poster

Har ju försökt få igång senaste Ubuntu men då får jag bara regnbågens färger på skärmen. Kan dock starta med Ubuntu 10.10 men inte installera. Det går bra tills jag kommer hit. Eftersom jag inte ser knapparna fortsätt (eller vad de heter eftersom jag aldrig ser dem) och att trycka ENTER härifrån inte går för då markeras något av valen.

 

2012-07-10154733.jpg

 

Finns det någon tangentkombinations man kan slå så installationen fortsätter? Blir dock inte bra längre fram när jag ska trycka på knappen advance och ändra vad bootloadern ska installeras.

 

GPU = Nvidia GTX 590 2X1,5 GB

RAM = Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz (8GB)

Motherboard = AUS P7P55D (Quad-GPU CrossFireX Support!)

CPU = Intel Core i7 860 LGA1156 (4 Cores 8 Threads Clock Speed 2.8 GHz Turbo 3.46 GHz)

CPU Cooler = Noctua NH-U12P SE2

PSU = Corsair HX620W

Intel X25-M 80GB SSD-Disk

 

Skärmen är en 16:9 och i grafikinställningarna på Live-skivan går bara ställa 4:3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att man kunde flytta vilket fönster hur som helst med ALT F7. Tyvärr lirar inte Ubuntu 12 alls med Nvidia 590, inte ens om jag installerar det i windows. virtuellt i wm funkar. Så får köra med Ubuntu 10.10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du installerat nvidias proprietära drivrutiner ?

Det är inte 10.10 utan ännu äldre 9.04 och visst är den gammal. Så gammal att den inte supportas längre och det då inte går att få ner nvidias proprietära drivrutiner. Versioner över denna kan jag inte installera alls sedan jag bytte till ett Nvidia GTX 590. Så jag får köra med gamla 9.04 som nöd OS när jag måste köra Linux i annan miljö än WMVare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då? Får svart skärm och inte heller CTR ALT F2 fungerar. Och dubbel-gpu GTX 590 finns inte med i listan Ett tag trodde de på Ubuntuforum att det var någon hårddisk som trilskades men det hjälpte tyvärr inte att ta bort och prova med en åt gången. Lite synd det här men finns gott om hårdvara i en burk som inte kanske är kompatibel med Ubuntu. Puppy Live är det enda som jag lyckats starta upp. Men man är inte sämre än att man kan leva på hoppet att få till det en vacker sommardag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm om det inte ens går att installera blir det ju knepigare förstås.. när jag hade knas med drivers kunde jag i Linux Mint starta i typ felsäkert läge, alltså vid boot, för att ändra inställningarna.

Testat även Mint?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm om det inte ens går att installera blir det ju knepigare förstås.. när jag hade knas med drivers kunde jag i Linux Mint starta i typ felsäkert läge, alltså vid boot, för att ändra inställningarna.

Testat även Mint?

 

Testat mint Lisa och icke sa nicke. Även provat Fedora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Testat mint Lisa och icke sa nicke. Även provat Fedora.

 

Låter inget vidare att inget av dom fungerar. :(

 

Känner igen det. Det var samma för mig när jag försökte installera Linuxdistar på mitt hemmabygge för ett par år sedan. Fungerade först på min bärbara. Förstod aldrig varför Linux inte ville leka med min hemmabyggda dator.

 

En tröst kan vara att det finns fler distar att prova med.

 

Du kan ta en titt här:

 

http://distrowatch.com/

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2012-06-18-195744.jpg

 

Så hör ser det ut när jag till slut får igång det med Live usb. Inte alltid jag kommer så långt. Ok, går inte fixa med ALT CTRL F2 men hur gör man om man vill ha in drivisar i recovery mode? Inget vidare på terminalknackande.

 

Hittade något i stil med:

At the lightdm login page, press Ctrl+Alt+F1 to switch to the console (text mode).

 

Login using your credentials.

 

Run sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade;

 

Install nvidia driver using this command: sudo apt-get install nvidia-current

Reboot.

 

Now you should be able to use your keyboard and login in lightdm.

mottagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...