Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista bluetooth-anslutning


HUP151

Rekommendera Poster

körde en cmd.exe och fick bl a upp "Ethernet - Bluetooth Tillstånd Frånkopplad och vid Trådlös Anslutning Tillstånd Frånkopplad. det senare är ok då jag kör med sladd. men hur aktiverar jag på bluetoothen i datorn? jag har aldrig fått bluetoothen att funka med min xperia x8 - telefonen anger "parkopplad - men ej ansluten". kan detta bero på det jag skrivit ovan som jag ej visste tidigare. har även provat med en samsung wave gt-s8500 och den känner ej av datorn överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med:

körde en cmd.exe
?

Gissar du menar cmd och därefter ipconfig?

Vad har du för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rätt gissat. datorn är sammansatt av mina datorhandlare alltså Vista SP2 64 bitars, processorer Intel DuoSPU8400 3.01 ghz, ramminne 8 gb grafikkort Nvidia Geforce 7300GT hd 500 gb uppdelad på 4 partitioner samsung tangentbord och mus MX518 både med tråd. nåt mer som behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nåt mer som behövs?

Ja, någon form av Bluetooth-adapter, drivrutiner och programvara för det.

Svaret på ipconfig tyder ju på att något finns..

Hittar du inte i startmenyn något liknande bif. bild?

post-52940-0-98676200-1341955431_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bluetooth adapter sitter på baksidan av datorn, i lägg till/ta bort program finns 2 såna 1) WildComm bluetooth software 6.0.1.4400 2) AirPlus DW2-G510. vid startmenyn har jag inget som det du frågar om. däremot finns en bluetooth ikon nere t v om klockan i vilken finns lägg till enhet, visa enheter, skicka/ta emot, anslut till pers nätverk, öppna inställnngar, ta bort bt-enheten. jag får ingen kontakt med tfn och därför ställde jag min första fråga efter ipconfig bluetooth tillstånd: frånkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

däremot finns en bluetooth ikon nere t v om klockan i vilken finns lägg till enhet,
Om du följer den guiden, Lägg till enhet, kan du då etablera kontakt med din telefon?

 

 

ipconfig bluetooth tillstånd: frånkopplad.
Är om du ex. vill använda telefonens tillgång till Internet, via Bluetooth.

 

 

jag har aldrig fått bluetoothen att funka med min xperia x8
Behöver du egentligen det?

 

X8 är ju en Android och du verkar ju ha trådlöst nätverk (åtm. en sådan adapter i datorn, AirPlus DW2-G510) och då kan du ju ansluta till din telefon via Wi-Fi, förslagsvis med My Phone Explorer.

Se även //eforum.idg.se/topic/336264-ersattare-till-my-phone-explorer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu blev det lite komplicerat för en gammal man, får hålla mig till sladd från telefonen till datorn med PC CCompanion. tänkte att det borde funka när datorn och tfn har bluetooth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu blev det lite komplicerat för en gammal man, får hålla mig till sladd från telefonen till datorn med PC CCompanion. tänkte att det borde funka när datorn och tfn har bluetooth.

Nej då! inte konstigare än med kabel.

Det är ju bara att fråga här på eforum juh!

 

Vi börjar med:

 

1. Finns ett fungerande trådlöst nätverk tillgängligt? Alltså samma nät som datorn sitter på, även om datorn kanske är ansluten med nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

varit borta. ja - det finns ett fungerande nätverk och den här datorn är ansluten med sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Finns ett fungerande trådlöst nätverk tillgängligt? Alltså samma nät som datorn sitter på, även om datorn kanske är ansluten med nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? - samma fråga som jag besvarade igår - det finns ett fungerande nätverk till den här datorn som just nu är ansluten med sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det finns ett fungerande nätverk, vilket inte är detsamma som ett fungerande trådlöst nätverk.

 

Tillägg: Ett nätverk kan vara via nätverkskabel eller vara trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm..visst står det så - hur vet jag att det trådlösa nätverket fungerar då?? min laptop, smart-tv och den här datorn känner av varann. jag har sladdförbindelse mellan modem och tv:n för att få bättre skjuts vid t ex strömmande 3d via apparna i tv:n. men eftersom de 3 enheterna känner av varann antar jag att det trådlösa nätverket funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh...

2. Testa ansluta telefonen till det trådlösa nätverket.

På min Android är det:

Inställning

Trådlöst och nätverk

Wi-Fi-inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får du fram 1) aktivera wi-fi 2) nätverksmeddelande (meddela mig när ett öppet nätverk är tillgängligt 3) lägg till wi-fi

- har aktiverat 1) och då ansluts telefonen till mitt modem - ska jag också bocka i rutan för 2)- den rutan är ej upplyst eller behövs detta inte eftersom telefonen anslutits? och sen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, är telefonen ansluten till routern så ska (väl) en ikon i statusfältet visa 30_wifi-icon.jpg

 

Nästa steg blir att installera en "App" i telefonen och ev. en mjukvara i datorn.

MyPhoneExplorer är överlägsen allt annat, anser jag, varför jag tycker vi börjar där.

 

3. Hämta hem och installera i telefonen DENNA

 

4. Installera i datorn (Windows) DENNA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wifi-ikonen finns nu. när jag börjar med tfn enligt din länk får jag fram följande: " du har inte öppnat appen Google Play Butik på din enhet med det här epostkontot. måste detta göras?? installationen på datorn verkar fungera eftersom den känner av mobilens nummer. men i det programmet kommer frågor vin Synkronisering som "väl typ av tfn du vill lägga till 1. SonyE med modem eller Googles OS android? det snurrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan på telefonen öppna Market eller som det heter nu Google Play.

Där i sökfunktionen kan du söka My Phone Explorer.

 

När man ska etablera kontakt mellan dator och telefon startar man först appen i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har lyckats öppna gmailkontot på mobilen och via "appar" söker sen My PhoneExplorer kommer jag till www.google.se och söker där igen My Phone Explorer och försöker ladda ner klagar tfn på att google play butiken (Market) inte är öppnad. vid ett annat försök att ladda ner från annat ställe började nerladdningen men tfn säger att formatet inte stöds av tfn och nerladdningen på ca 6 mb avbryts. försöker jag öppna Market på tfn blir jag ombedd att logga in igen på google-kontot

och då säger tfn att "det går inte att upprätta en pålitlig dataanslutning till servern. jag kommer alltså inte åt nerladdning av appen för My Phone Explorer. beklagar om det verkar rörigt men det känns så också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte söka via www.google.se utan du ska på mobilen starta appen som heter Google Play.

Hette tidigare Android Market.

Android-Market-Google-Play.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

din instruktion är klar och redig men - igen - försöker jag öppna Market på tfn blir jag ombedd att logga in på google-kontot

och då säger tfn att "det går inte att upprätta en pålitlig dataanslutning till servern". däremot via internet på tfn kan jag logga in på googlekontot. alltså inget fel på lösenord alltså det funkar att logga in via webläsare men ej via Market.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu.. det blir upp till dig att avgöra om du vill kunna hämta och installera "appar" från Google Play eller ej..

 

Din ursprungsfråga går ju kanske att lösas ändå men min erfarenhet är att man får mycket begränsade möjligheter när man bara ansluter enbart via Bluetooth, alltså utan något annat program än Uforskaren i Windows.

I princip kommer du väl åt sd-kortet på telefonen, gissar jag, och då torde det väl vara enklare att använda en USB-kabel och ställa telefonen i "filöverföringsläge".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja det är nog inte bara upp till mig utan snarare mer till telefonen, jag kommer inte åt nån Google Play utan endast Market och via den hamnar jag bara där som jag angivit tidigare. dina instruktioner har varit klara och jag har även haft hjälp av min son - som är betydligt mer tekniskt belastad än jag - att följa dem. anser att begränsningen ligger i tfn av nån anledning. jag får återgå till att använda kabeln och PC Companion. men - mycket tack för ditt visade intresse och tålamod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...