Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU-fläkt krånglar


iMal

Rekommendera Poster

Hejsan! Det ä två saker jag undrar över.

 

1) När jag sätter på min CPU-fläkt så börjar hela datorn sega och CPUn går upp till nästan 100 %, vilket gör att allt man gör kommer upp ca 1 minut efter att man utfört det.

Tror ni det hjälper om man rengör fläkten eller är det något annat som är fel?

 

2) För ganska så länge sen slutade datorn visa symboler när man utförde vissa kombinationer med fn-knappen. Tex. när man trycker bort pekplattan eller höjer och sänker ljudet via tangentbordet så brukade alltid en symbol komma upp men nu kommer inget upp även om själva utförandet sker som vanligt. Hur kan man få tillbaka det som det var innan?

 

Om det har någon betydelse eller ej vet jag inte, men jag har en Fujitsu Siemens Amilo 3540.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "När jag sätter på min CPU-fläkt "? Den startar ju samtidigt som du startar datorn. Utan kylning kan du inte använda datorn.

 

Vad det gäller din andra fråga vet jag inte. Jag har aldrig fått upp någon symbol på min laptop om jag höjer eller sänker volymen via tangentbordet. Jag tror inte det har någon betydelse, så länge fn knapparna fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då kanske jag har blandat ihop termerna lite. Via tangenbordet kan man i alla fall starta och stänga av en fläkt, det är den jag talar om.

 

Sen vet jag att det inte har någon betydelse om symbolerna visas eller ej, bara det att jag föredrar att de visas så om någon har ett svar på hur man ändrar så skulle det uppskattas. Inget viktigt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då kanske jag har blandat ihop termerna lite. Via tangenbordet kan man i alla fall starta och stänga av en fläkt, det är den jag talar om.

Nja, kanske inte. Jag har i.o.f.s aldrig haft en Amilo, men jag tror att den knappen du menar(f11)är till för silent mode. D.v.s fläkten minskar i hastighet och i ljudnivå. Då dras också processorns prestanda ner, annars blir den för varm. Har du då flera program igång, så kan det bli för mycket för processorn och den går upp i 100 procent.

 

Tycker du inte att datorn låter för mycket så använd inte silent mode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...