Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd för en laptop


Studenthesten123

Rekommendera Poster

Studenthesten123

Hejsan!

 

Jag ska köpa en ny laptop. Jag är ganska dålig på laptops så det skulle vara bra om någon hade lust att ge mig förslag.

 

Jag har några kriterier som jag vill att datorn ska vara/kunna.

1. Laptopen ska vara mellanstor.

2. Jag vill kunna skapa house musik på laptopen.

3. Skulle vara bra om man kunde spela lite spel på den (Dock inget krav för jag spelar knappt).

4. Vill såklart kunna surfa på datorn!

5. Den ska vara hyfsat tunn.

 

Prisklass: 7-8 tusen är smärtgränsen (Kan överstiga lite). Men ni får gärna komma med mycket billigare förslag.

 

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musikskapande brukar fixas enklast på en mac, men dessa är dyrare än vad du har budgeterat...

 

Mitt budgettips är en bra bärbar med minst en intel i5, 8GB RAM (4 duger), det andra spelar egentligen mindre roll förutom:

BYGGKVALITET och att skärmen är okej att titta på. Lenovo gör väldigt bra bärbara i din prisklass. Byggkvaliteten i framförallt thinkpad-serien är seriös. Annars gör ASUS och ACER ganska bra burkar oxå.

 

Vill du ha den väldigt platt/tunn, så kostar det bonuspengar. Tyvärr, det blir antingen en "normalt tunn laptop med bättre prestanda", eller en tunnare med sämre prestanda för exakt samma pengar.

 

Undvik Toshiba samt HP. (Krångelburkar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musikskapande brukar fixas enklast på en mac, men dessa är dyrare än vad du har budgeterat...

 

Mitt budgettips är en bra bärbar med minst en intel i5, 8GB RAM (4 duger), det andra spelar egentligen mindre roll förutom:

BYGGKVALITET och att skärmen är okej att titta på. Lenovo gör väldigt bra bärbara i din prisklass. Byggkvaliteten i framförallt thinkpad-serien är seriös. Annars gör ASUS och ACER ganska bra burkar oxå.

 

Vill du ha den väldigt platt/tunn, så kostar det bonuspengar. Tyvärr, det blir antingen en "normalt tunn laptop med bättre prestanda", eller en tunnare med sämre prestanda för exakt samma pengar.

 

Undvik Toshiba samt HP. (Krångelburkar)

Nja , jag vet inte det. Jag skaffade en toshiba satellite p850-132 för knappt två månader sedan och är väldigt nöjd med den. Hur den är att skapa musik på vet jag inte. Inget jag sysslar med. Ljudet är bra för att vara en laptop, med Harman Kardon högtalare. Processor och grafik klarar spel. Har faktiskt provat BF3 på medium-låg och det fungerar. Kylningen är bra och fläkten stör inte alls.

 

Pekplattan har multitouch, som man kan programmera på en mängd olika sätt.

 

Min första Toshiba, men som sagt hittills har den fungerat utan problem. :) När jag köpte den kostade den 5990 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite över budget men ljud är ljud och få laptops kan stava till det.

 

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Product.aspx?pdetail=P219101&

Det blev något fel på länken så den här fungerar nog bättre: http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Product.aspx?pdetail=P219101&

och den datorn kan bli en tusenlapp billigare om man köper från Electroworld i stället enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1119749

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SANP305V5AT02/samsung-15-6-barbar-dator-np305v5a-t02se-silver

Vad tror ni om denna? Alla säger att den verkar bra för mina behov (surfa, skapa musik och spel). Vad tror ni experter?

Tycker du att Samsung verkar bra så ta en titt på denna. Bättre grafik, bättre processor, högre upplösning, USB 3.0 och bara 5 kr dyrare.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659558#info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var faktiskt tyvärr 2000 kronor dyrare!:P

Ja, de hade en drive på den datorn, men den är tydligen slut nu. Den kostade 6995 kr förra veckan. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja , jag vet inte det. Jag skaffade en toshiba satellite p850-132 för knappt två månader sedan och är väldigt nöjd med den. Hur den är att skapa musik på vet jag inte. Inget jag sysslar med. Ljudet är bra för att vara en laptop, med Harman Kardon högtalare. Processor och grafik klarar spel. Har faktiskt provat BF3 på medium-låg och det fungerar. Kylningen är bra och fläkten stör inte alls.

 

Pekplattan har multitouch, som man kan programmera på en mängd olika sätt.

 

Min första Toshiba, men som sagt hittills har den fungerat utan problem. :) När jag köpte den kostade den 5990 kr.

 

Egentligen inget fel på Toshiba, men deras bloatade win gör burken seg som sirap. Tipset är att göra en "clean install" med en äkta win7-skiva. Byggkvaliteten på toshibas plastgrejor är inte "top of the line", men rent tekniskt så är de helt okej, så länge man formaterar c och lägger in en clean install!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inget fel på Toshiba, men deras bloatade win gör burken seg som sirap. Tipset är att göra en "clean install" med en äkta win7-skiva. Byggkvaliteten på toshibas plastgrejor är inte "top of the line", men rent tekniskt så är de helt okej, så länge man formaterar c och lägger in en clean install!

Det där inget specifik för Toshiba. Det gäller alla bärbara märkesdatorer. Det är bara att avinstallera det man inte vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där inget specifik för Toshiba. Det gäller alla bärbara märkesdatorer. Det är bara att avinstallera det man inte vill ha.

 

Halvsant. Alla burkar man köper "färdiga" har givetvis bloat, men det bästa är att göra en clean install. (Avinstallering är inte lika bra). En riktig OS-installation från en "ren" skiva alltså!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en ren skiva och alla drivisar som ska höra till, så går det väl bra, men systemet på skiva följer ju sällan med datorn idag, och inte drivrutinerna heller på skiva, då blir det lite problem, med clean install.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvsant. Alla burkar man köper "färdiga" har givetvis bloat, men det bästa är att göra en clean install. (Avinstallering är inte lika bra). En riktig OS-installation från en "ren" skiva alltså!

:)

Det är fortfarande inget specifikt för Toshiba. Det är det enda jag har sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en ren skiva och alla drivisar som ska höra till, så går det väl bra, men systemet på skiva följer ju sällan med datorn idag, och inte drivrutinerna heller på skiva, då blir det lite problem, med clean install.

 

Win7 har de flesta drivarna till det mesta av dagens hårdvara. Drivrutiner var ett större problem förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win7 har de flesta drivarna till det mesta av dagens hårdvara. Drivrutiner var ett större problem förr.

 

Oftas fungerar det, men inte alltid, min egen erfarenhet tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftas fungerar det, men inte alltid, min egen erfarenhet tyvärr.

Man kan ju alltid hitta drivare paa naetet. Jag hade mest problem naer jag uppgraderade fraan xp32 till win7-64. Det var gamla skrivare och bildlaesare som inte hade raett rutiner, men det var somsagt gammal haardvara. Saknar svenska tecken, skriver detta med min boxeebox. Sorry..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en lenovo thinkpad edge. Jag tycker att den är jätte bra.

1. jag tycker att den e lagom stor

2. vet inte för jag vet inte va de e hehe

3.Beror på va de e för spel men man kan ladda ner om man vill

4 De går absolut

5. den e 3,37cm tunn. Den väger 2,62 kg.

Tipsar den verkligen. Den kosta 490 € alltså runt 5000 kr så hade du gränsen som 7000-8000 så e detta ett fynd!'

 

//Mlz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, thinkpaddarna är väldigt bra burkar! Se dock till att det minst är en i3! (Undvik AMD, dessa har sämre specar),

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...