Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hybridströmsparläge.


malu66

Rekommendera Poster

Har problem att få till det med vänteläge/viloläge/hybridsparläge (som tydligen är det som gäller på W7 nu).

Min dator är sprillans ny och vill inte ställa sig i strömsparläge som är alternativet på "Stäng Av". Efter ett par sek hoppar datorn igång igen.

 

Knappen för vilolaäget finns ju på mitt tangentbord (som jag hade till förra datorn XP), men efter en stund går datorn igång igen, den vill inte vila. Har sökt lite i hjälpen och fått fram just hybridsparläge för just stationär dator. Som jag inte hittar inställning för.

 

Tydligen kan mus och tangentbordet spöka lite, men har stängt av den funktionen där.

 

Sitter problemet i BIOS?

 

Grafikortet?

 

Vid installationen av W7?

.

 

Vill gärna ha samma funktion som på min gamla XP-dator, då gick datorn ner i viloläge/vänteläge eller vad det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter problemet i BIOS?

Gå in i bios-setup och kontrollera så att datorn inte kan väckas upp av nätverket, inkommande samtal från modem el dyl. Det kan kallas "wake on lan" eller liknande.

 

Grafikortet?

Mycket möjligt. Drivrutinen till grafikkortet är väldigt ofta boven till varför en dator trilskas vid strömsparläge, så testa med att uppdatera den. Om märkesdator, gå till datortillverkarens sajt och sök utefter datorns modell. Om hemmabygge, gå till grafikkortstillvekarens sajt för att hämta uppdaterad drivrutin.

 

Vid installationen av W7?

Nej.

 

Edit:

Du behöver inte ens avinstallera och tjorva med den gamla vga-drivrutinen utan kör bara igång igång setup-filen för den nya (men högerklicka och kör den som administratör)... Såväl AMD som Nvidia har sen rätt lång tid tillbaka möjligheten att bara uppdatera befintlig installation av drivrutin/programvara. Ofta ser man rådet att man först ska börja med en avinstallation av gamla drivrutinen, sedan rensa med typ Driver Sweeper, och först därefter installera den nya. Men det är oftast ett helt onödigt steg och mest bara slöseri med tid. Och ett steg man eventuellt kan ta till ifall problem skulle uppstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det här med att hitta felet i BIOS var värre än jag trodde, vet inte var jag ska börja.

 

Mitt moderkort är ett Asus P8Z77 - V LX, nån som har någon erfarenhet av hur man gör?

 

Ibland går datorn ner i (vad jag tror) är viloläge, men skuttar okontrollerat igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade i manualen till ditt moderkort och fann det jag sökte på kapitel 3, längst ner på sidan 16. I bios-setup:en och under Advanced-menyn ska det finnas nåt High Precision Timer/Intel Rapid Start Technology. Under detta finns Entry on S3 RTC. Sätt det valet på Disabled, spara och går ur.

 

Förhoppningsvis är problemet sen löst, annars får vi söka vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde precis som du sa och allt verkade bra, men efter ca en halvtimme drar den igång igen.

Väntar ivrigt på nya förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att det faktiskt delvis hjälpte med ovanämnda åtgärd, men det tycks finns flera orsaker till att datorn vaknar för tidigt. Madrömmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo det kan ofta vara så att fel har flera bakomliggande orsaker och inte bara en. Men jag vill stanna kvar vid bios:en ett tag till och föreslår nu att uppdatera den till senaste versionen. Sedan moderkortet släpptes har fyra bios-uppdateringar kommit av vilka samtliga innehåller fixen "Improve system stability". Senaste uppdateringen, Version0801, släpptes för bara några dar sen:

 

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#download

 

Då fel beror på bios:en har det ingen betydelse hur mycket man än tjorvar med programvaran "ovanför". Felet kommer fortfarande att finnas kvar, så jag hoppas att det börjar se ljusare ut efter denna uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade V0801 som du hänvisade till,laddade ner, men hur öppnar man (och installerar) man denna cap.fil.??

 

 

 

 

En annan tanke slog mig om hur man bäst optimerar Energialternativ. Jag har satt Strömsparläge och Viloläge på 30 min och tillåtit Hyrbidläget och inaktiverat Väckningstimers ( vad det nu är). Någon tanke om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade V0801 som du hänvisade till,laddade ner, men hur öppnar man (och installerar) man denna cap.fil.??

 

Det sker med hjälp av ett av två olika program, antingen ett för DOS-läge eller ett annat för installation under Windows. Enklast och bekvämast är ju då att använda ASUS Update för installationen direkt under Windows. Jag kikade lite och man verkar inte kunna hämta ASUS Update separat (vilket var fallet förut) utan de har bakat in det i ett paket med diverse andra program också. Det går dock att installera separat (det har en egen setup-fil i en egen mapp).

 

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&p=1&s=39&m=P8Z77-V%20LX&os=30&ft=14&f_name=AI_SuiteII_V10401_P8Z77-V_LX-LK2_XPWin7.zip#AI_SuiteII_V10401_P8Z77-V_LX-LK2_XPWin7.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra tips, men har nästan skräck för att rota i bios för mycket. Är ingen hejare på området.

 

Hur är er med nätverksaktivitet (broadcast) och wake-on-Lan????Är dom lättare att stänga av??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...