Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka bilder med Gmail


torpet12

Rekommendera Poster

Hej

 

Finns det något enkelt sätt att minska storleken på foton som skall bifogas. Hittills har jag klarat mig med Photoshop Elements men det är såpass stökigt så att jag gärna avstår helt.

 

Tacksam för tips/råd

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare fanns det storleksbegränsningar för bifogade filer i de e-postprogram jag använt. Menar du att jag utan problem kan maila flera foton på 4-5 Mb i Gmail?

T

 

Jag kan bara hänvisa till länken.

Sedan beror det ju på om det finns begränsningar hos mottagande brevlåda, om det är annan än Gmail..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på, är att inte ha för stora bilder man skickar via mail.

 

T.ex om man tar en bild med en 18 megapixel kamera, ger det en bild som är 5000 megapixel på längsta sidan av bilden, skickar du sådana, så får du bara plats med några stycken i ett mail, dom blir för stora för att skicka,, tar för lång tid.

Som Mikael63 säger här ovan, kan det ju finnas begränsningar hos mottagen vad som får tas ner.

 

Gör du däremot om bilden, får ner den till max 2000 megapixel eller gärna under 1000:-, så går det lätt att skicka bilden, och mottagaren kan också ta emot utan att behöva ta en fika i väntan på bilden.

 

Ska däremot mottagaren kunna skriva ut bilden du skickar, så är en storlek omkring 2000 pixlar att föredra för bra utskriftkvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden alla. Jag har förresten upptäckt en praktisk funktion i min nya kamera. Jag kan på ett mycket enkelt sätt redan i kameran reducera storleken på bilderna. Den ursprungliga bilden behålls och den lilla bilden sparas som ny. Vill jag skicka en bild ur mitt arkiv så skall jag prova Irfan View.

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

I Gimp så är det väldigt snabbt och enkelt att "skala" ner bilder till den storlek man vill ha.

 

När jag till exempel lägger bilder i min blogg så skalar jag alltid ner dem till 700 pix på bredden.

 

Vad det gäller att skicka i mail så beror det ju lite på vad mottagaren skall använda bilden/bilderna till prcis som Laso påpekar.

 

 

http://www.gimp.org/

 

Hälsningar,

 

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filstorleken beror inte endast på antalet pixlar. Komprimeringsgraden har stor betydelse. Kameran använder låg komprimering för bästa kvalité. En måttlig höjning av komprimeringsgraden ger oftast bättre resultat än att reducera antalet pixlar.

 

Ett bra program är CLI-programmet Image Magick (finns för Windows, linux , unix, OS-x och iOS).

http://www.imagemagick.org/script/index.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...