Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En fråga om IE 9


DAL30

Rekommendera Poster

Jag har operativsystemet Windows 7 på min dator.

Det finns två versioner av webbläsaren Internet Explorer 9 – en 32-bit och en 64-bit.

Det förekommer olika uppgifter om vilken version av webbläsare, som är lämpligast och bäst att använda.

Vilka synpunkter finns?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har operativsystemet Windows 7 på min dator.

Det finns två versioner av webbläsaren Internet Explorer 9 – en 32-bit och en 64-bit.

Det förekommer olika uppgifter om vilken version av webbläsare, som är lämpligast och bäst att använda.

Vilka synpunkter finns?

DAL30

 

Klicka på: Kontrollpanelen - System och säkerhet - System och kolla om du har 32-bit eller 64-bits dator, välj den version av Explorer 9 som överensstämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla tillägg som finns till 64-bitars IE, t ex fram till i våras fanns inte Flash för 64-bitars, så vill man använda något tillägg som bara finns för 32-bitars IE får man använda 32-bitars IE.

 

Om man har både 32- och 64-bitars IE så har man 64-bitars Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pchb1knowfinder

Om du vill besluta enligt eget huvud så googla,skriv bara till ex. vilken är skillnaden på ie 64bit och 32 bit och alla tänkbara varianter av sökmeningar på ämnet så kommer du få ett överflöd av svarsmöjligheter.Du kan ju också gå in på microsoft .se - produkter - internet explorer eller istället för ie,hjälp och instruktioner.Många bra svar, men även på en del av de andra valen finns bra info.Jag tog nyligen mitt eget beslut efter att ha googlat fantasifullt enligt ovan och känner mig säker på att jag vet vad jag gjort.Kunskap är makt! Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på: Kontrollpanelen - System och säkerhet - System och kolla om du har 32-bit eller 64-bits dator, välj den version av Explorer 9 som överensstämmer.

 

TACK, Thirteen, för anvisningen!

Jag är något ovan vid användningen av Kontrollpanelen på min relativt nya dator, men där finns ju verkligen en mängd möjligheter och hjälp att använda. Kollen av systemet visade, att jag har 64 bitars operativsystem, och då passar ju IE 9 64-bit.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla tillägg som finns till 64-bitars IE, t ex fram till i våras fanns inte Flash för 64-bitars, så vill man använda något tillägg som bara finns för 32-bitars IE får man använda 32-bitars IE.

 

Om man har både 32- och 64-bitars IE så har man 64-bitars Windows.

 

TACK, Cecilia, för synpunkten!

Jag har funnit, att jag har 64-bitars IE9, men jag vet ännu inte, om mitt Windows 7 Home Premium är 64-bitars.

 

Hur kollar jag det?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill besluta enligt eget huvud så googla,skriv bara till ex. vilken är skillnaden på ie 64bit och 32 bit och alla tänkbara varianter av sökmeningar på ämnet så kommer du få ett överflöd av svarsmöjligheter.Du kan ju också gå in på microsoft .se - produkter - internet explorer eller istället för ie,hjälp och instruktioner.Många bra svar, men även på en del av de andra valen finns bra info.Jag tog nyligen mitt eget beslut efter att ha googlat fantasifullt enligt ovan och känner mig säker på att jag vet vad jag gjort.Kunskap är makt! Per

 

TACK, pchb1knowfinder, för hjälpen!

Jag har börjat kolla svaren med hjälp av Google.

Där finns verkligen massor med synpunkter.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK, Cecilia, för synpunkten!

Jag har funnit, att jag har 64-bitars IE9, men jag vet ännu inte, om mitt Windows 7 Home Premium är 64-bitars.

 

Hur kollar jag det?

DAL30

Eftersom du har 64-bitars IE så har du 64-bitars Windows, eftersom 64-bitars IE inte fungerar på 32-bitars Windows och blir därför inte installerad i ett 32-bitars Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har 64-bitars IE så har du 64-bitars Windows, eftersom 64-bitars IE inte fungerar på 32-bitars Windows och blir därför inte installerad i ett 32-bitars Windows.

TACK, Cecilia, för synpunkten!

Ja, jag har kollat program-uppgifterna.

För min dator gäller följande:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium

System: Acer Aspire X3990

Klassificering: 5,9 Prestandaklassificering

Processor: Intel( R) Core( TM) i7-2600 CPU @3,40 GHz

Ramminne: 8,00 GB

Systemtyp: 64-bitars operativsystem

 

Nu undrar jag, om det finns problem med att ha 64 Bit i stället för 32 Bit?

Jag har kollat via nätet och funnit, att det finns de som anser, att 64 Bit ger vissa begränsningar i förhållande till 32 Bit.

Frågan är förstås, om man kan ha 32 Bit, då operativsystemet är 64 Bit?

 

Ett problem har dykt upp för mig.

Jag skulle göra en utskrift av en sida med en Eniro-karta, som jag tagit fram.

Då visade det sig, att jag inte kunde göra utskriften.

Jag fick i stället upp följande meddelande:

"Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan.

Rad 2126

Tecken 1

Odefinierat fel

Kod 0

URL: res://ieframe.dll/preview.js

Vill du fortsätta att köra skript på den här sidan?

( JA ) ( NEJ )"

 

Tidigare har jag kunnat göra sådana utskrifter.

FRÅGAN BLIR NU:

Vad har hänt?

Vad skall jag göra för att få utskrifter?

Tacksam för synpunkter på mina frågor!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag, om det finns problem med att ha 64 Bit i stället för 32 Bit?
Det är väl bara det att vissa tillägg inte finns till 64-bitars IE. När du får problem med någon webbsida, pröva med den andra IE-varianten.

 

Eftersom jag inte använder IE kan jag inte svara på utskriftsproblem i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara det att vissa tillägg inte finns till 64-bitars IE. När du får problem med någon webbsida, pröva med den andra IE-varianten.

 

Eftersom jag inte använder IE kan jag inte svara på utskriftsproblem i den.

TACK, Cecilia, för snabbt svar!

Jag skall testa och undersöka alternativen. :thumbsup:

Vänlig hälsning

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen så kan du passa på att prova Firefox som ett alternativ till IE. Du har flera användare av Firefox här på forumet.

 

http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/fx/

TACK, Thirteen, för ditt förslag!

Jag har en ny dator och har inte använt IE9 tillräckligt länge för att byta till en annan webbläsare.

Jag har läst att Firefox är bra, men jag avvaktar.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK, Thirteen, för ditt förslag!

Jag har en ny dator och har inte använt IE9 tillräckligt länge för att byta till en annan webbläsare.

Jag har läst att Firefox är bra, men jag avvaktar.

DAL30

 

All respekt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det är skillnad på Internet Explorer 9 32-bit och 64 bit.

 

Nu använder jag Firefox i huvudsak, men på vissa sidor måste jag ändå använda Microsoft Internet Explorer nån gång ibland och har då uteslutande använt 32-bitarsversionen pga. att denna har stöd för fler tillägg, precis som Cecilia påpekat och allmänt fungerat mycket bättre än 64-bitars versionen.

 

Tycker inte att 64-bitars versionen har varit riktigt optimalt i alla situationer, medan jag egentligen inte sett några problem med 32-bitars Internet Explorer - annat än att enligt mina personliga preferenser föredrar Firefox till det mesta i övrigt.

 

64-bitar Internet Explorer har dock visat sig ge något bättre prestanda än 32-bitars versionen.

 

Jag kör på Windows 7 -64 bitars operativsystem och ja, dom flesta 32-bitars programmen fungerar bra på ett 64-bitars operativsystem - men inte tvärtom. I regel så är ju ett 64-bitars program att föredra på ett 64-bitars operativsystem, men just i fallet Internet Explorer så är inte 32/64 bitars versionerna eller hur dessa fungerar likadant.

 

Ang. dina utskriftsproblem på Eniro; kan du lägga upp en länk till den sida som det var utskriftsproblem med, så kanske någon av oss kan testa och se om det kanske är problem på den sidan eller relaterat till webbläsaren.

Och prova även att skriva ut från båda versionerna (32/64) av Internet Explorer 9.

Kan ju även vara något annat som är problemet hos dig. Gamla versioner av tilläggsprogram och drivrutiner etc.

 

Behövs det Java på den sidan? Isåfall kontrollera att du har senaste versionen: http://www.java.com/sv/download/installed.jsp?jre_version=1.7.0_05&vendor=Oracle+Corporation&os=Windows+7&os_version=6.1

Likadant med Adobe Flash kontrollera att du har senaste versionen: http://www.adobe.com/se/software/flash/about/

Installation av Flash i olika 32/64 Internet Explorer i ett 64 bitars operativsystem: http://helpx.adobe.com/se/flash-player/kb/flash-player-64-bit-operating.html

 

Om du installerar nyare Flash se först till att bocka ur rutan med eventuellt extra virusskanning etc. Finns ingen anledning att installera något extra, förutom huvudprogrammet man är intresserad utav. Gäller dom flesta gratisprogrammen på nätet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är skillnad på Internet Explorer 9 32-bit och 64 bit.

- - -

Ang. dina utskriftsproblem på Eniro; kan du lägga upp en länk till den sida som det var utskriftsproblem med, så kanske någon av oss kan testa och se om det kanske är problem på den sidan eller relaterat till webbläsaren.

Och prova även att skriva ut från båda versionerna (32/64) av Internet Explorer 9.

Kan ju även vara något annat som är problemet hos dig. Gamla versioner av tilläggsprogram och drivrutiner etc.

 

Behövs det Java på den sidan? Isåfall kontrollera att du har senaste versionen: http://www.java.com/sv/download/installed.jsp?jre_version=1.7.0_05&vendor=Oracle+Corporation&os=Windows+7&os_version=6.1

Likadant med Adobe Flash kontrollera att du har senaste versionen: http://www.adobe.com/se/software/flash/about/

Installation av Flash i olika 32/64 Internet Explorer i ett 64 bitars operativsystem: http://helpx.adobe.com/se/flash-player/kb/flash-player-64-bit-operating.html

 

Om du installerar nyare Flash se först till att bocka ur rutan med eventuellt extra virusskanning etc. Finns ingen anledning att installera något extra, förutom huvudprogrammet man är intresserad utav. Gäller dom flesta gratisprogrammen på nätet.

Mvh

 

STORT TACK, Flyfisherman!

Jag återkommer sedan jag kollat dina olika förslag.

Tyvärr har jag "tappat bort" den Eniro-sida som jag hade problem med.

Du får en poäng för din omfattande hjälp med problemet (problemen)! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

STORT TACK, Flyfisherman!

Jag återkommer sedan jag kollat dina olika förslag.

Tyvärr har jag "tappat bort" den Eniro-sida som jag hade problem med.

Du får en poäng för din omfattande hjälp med problemet (problemen)! :thumbsup:

DAL30

 

Som jag lovade i det citerade svaret, så återkommer jag efter att ha gjort vissa undersökningar och efter överväganden. Beslutet jag tagit är att tills vidare fortsätta med att använda IE9 64-bit, som jag haft allt sedan installationen av den nya datorn.

Eftersom jag hittills inte upplevt några särskilda problem med 64-bit-alternativet, så använder jag det tills vidare.

TACK, Flyfisherman för dina tankar omkring frågan!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...