Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet hittar inte sidor och laddar inte bilder


Pelleman Jensen

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Jag har haft problem med internetuppkopplingen på en av mina datorer i ett antal veckor nu. Väldigt ofta, men inte alltid, så hittar webbläsaren (Firefox) inte servern, kan inte upprätta en anslutning, o.s.v. Om jag trycker på "Försök igen" så kan det efter ett par försök plötligt fungera helt galant med blixtsnabb hastighet, bara för att gå tillbaka till problemstadiet lite senare. Ibland så står det bara och "tuggar" väldigt länge innan det kommer fram till vald sida, men laddar då inte upp bilder utan visar bara ikoner istället.

Eftersom detta endast gäller en dator och alla andra fungerar tillfredsställande undrar jag var problemet kan ligga? Det spelar ingen roll om jag kör trådbundet eller trådlöst, båda alternativen reagerar likadant.

Jag använder Comodo brandvägg, men den visar inte på några konstigheter (och jag har heller inte gjort några ändringar i den.

Jag vet att liknande problem har omnämts i detta forum, men inget av dem har tyvärr hjälpt mig

:thumbsdown: Hoppas därför på bättre tur nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ansluter du till internet, direkt eller via Router?

 

Hur är i routern konfigurerad?

 

Model Router?

 

Har den uppgraderats med nyare Firmware?

 

 

Har du provat andra webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Hur ansluter du till internet, direkt eller via Router?

 

Hur är i routern konfigurerad?

 

Model Router?

 

Har den uppgraderats med nyare Firmware?

 

 

Har du provat andra webbläsare?

Jag är inkopplad via router.

Vi bor i tvåfamiljshus och routern står hos hyresvärden, men det är jag som ansvarar för den. Modell Zyxel 2601 från Bredbandsbolaget (världens sämsta internetleverantör)

Konfigurering av router? Jag är inte riktigt med på vad du menar.

När vi fick routern, den 3:e i ordningen (och senaste modellen), så har det bara varit att koppla in den (enligt BB's anvisningar) och sedan har ju alla datorer hittat routern utan problem. Det är ju oftast bara om jag behöver öppna portar som jag är inne i routern och rotar.

Jag vill än en gång påpeka att jag inte har haft några liknande problem tidigare (förutom BB's usla tjänster, och att det inte spelar någon roll vilken webläsare jag använder. Dessutom så använder jag samma webläsare på min andra dator utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva hur det blir om du stänger av (eller avinstallerar) Comodo. Ett felaktigt val i brandväggen kan orsaka mycket konstigheter.

 

Vad blir resultatet (både hastighet och tid) på Bredbandskollen i denna dator jämfört med datorn utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ändå en viss fungerande brandvägg i din router, så att testa med att stänga av eller att avinstallera Comodo, gör alltså ingenting en kortare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Pelleman Jensen

Pröva hur det blir om du stänger av (eller avinstallerar) Comodo. Ett felaktigt val i brandväggen kan orsaka mycket konstigheter.

 

Vad blir resultatet (både hastighet och tid) på Bredbandskollen i denna dator jämfört med datorn utan problem?

Ingen nämnvärd skillnad med Comodo av eller på, vilket jag inte hade förväntat mig heller. Jag har använt Comodo väldigt länge och har aldrig ändrat några inställningar sedan jag gick ifrån Inlärningsläget. Jag kollade lite på möjligheter att återställa datorn till tidigare, fungerande lägen. Då ser jag att den tidigaste punkt jag kan återställa till är den 5 Juni, då jag bl.a. avinstallerade program som jag förmodade var onödiga eller överflödiga. Detta föranleder följande frågor:

 

Flyttas den tidigaste möjliga återställningspunkten framåt efterhand, eller kan det finnas andra skäl till att jag inte kan gå längre tillbaka än så (typ till årsskiftet)?

Här följer en lista på de program jag avinstallerade detta datum, och då undrar jag om mina problem möjligtvis beror på avsaknaden av dem:

 

Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.4148

Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.17

Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - KB2467174 - x86 9.0.30729.5570

Microsoft Visual C++ 2008 ATL Update kb973924 - x86 9.0.30729.4148

 

Det fanns nyare versioner av dessa och därför tog jag bort dem. Microsoft Update säger heller inget om att de saknas, men ändå så känns det som om problemen började ungefär då. Ska jag återställa till detta datum (som då alltså blir datorns status innan jag avinstallerade) eller bör jag gå andra vägar?

 

Om jag inte nämnt det tidigare så är det ingen skillnad med Internet Explorer eller Opera. Det fungerar lika illa oavsett webbläsare :-(

Dessutom är det alltså enbart en dator det gäller. Alla andra datorer fungerar utan anmärkning!

 

FRUSTRATION!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett visst maximalt utrymme som återställningspunkterna kan använda, så när den den gränsen är uppnådd och en ny ska skapas tas den äldsta bort. Det är ju mycket i datorn som återställs så du kan få andra problem om du återställer till en tidpunkt långt tillbaka i tiden.

 

Microsoft Visual C++ xxx Redistributable följer med program som behöver de funktioner som finns i det paketet. Om någon webbläsare använder sig av de funktionerna så borde problemet lösa sig med att du ominstallerar webbläsaren, men det går också att hämta på: http://www.microsoft.com/en-US/download/details.aspx?id=29

Om du installerar det måste du efteråt köra Windows Update för att få in dess uppdateringar/fixar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Det finns ett visst maximalt utrymme som återställningspunkterna kan använda, så när den den gränsen är uppnådd och en ny ska skapas tas den äldsta bort. Det är ju mycket i datorn som återställs så du kan få andra problem om du återställer till en tidpunkt långt tillbaka i tiden.

 

Microsoft Visual C++ xxx Redistributable följer med program som behöver de funktioner som finns i det paketet. Om någon webbläsare använder sig av de funktionerna så borde problemet lösa sig med att du ominstallerar webbläsaren, men det går också att hämta på: http://www.microsoft.com/en-US/download/details.aspx?id=29

Om du installerar det måste du efteråt köra Windows Update för att få in dess uppdateringar/fixar.

Jag har ominstallerat Microsoft Visual C++ från den länk du angav, jag har uppdaterat Firefox från Mozillas egna sida, men inget hjälper......

Sidorna laddar precis lika illa som tidigare (Windows Update laddar inte överhuvud taget i IE), och frustrationen växer.

Sorgligt men sant!

 

Finns det verkligen inget annat som jag kan prova (som t.ex. gå in på ipconfig i Kommandotolken, eller något) för att hitta fel?

Kan det hjälpa med en statisk IP-adress istället för en dynamisk, och i så fall vilken? Det finns ju andra inställningar under Egenskaper på Nätverksanslutningarna än TCP/IP som jag inte brukar röra, kan där finnas något fel?

MalwareBytes visar inte på några fel, Kaspersky säger att allt är ok, jag har full signalstyrka på den trådlösa anslutningen, så varför fungerar det inte??!!

 

Min dator har dubbla system, ett hemsystem och ett studiosystem. När jag loggade in på Studion precis hade jag förväntat mig att det skulle fungera utan problem eftersom systemen är fristående. Döm om min förvåning när det inte fungerar där heller! Tyder inte detta på att det snarare är någon form av hårdvarustrul, eller tänker jag fel? Om det kan vara det, vilka delar skulle det då kunna röra sig om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade du med Bredbandskollen?

 

Det är skillnad på en stark trådlös signal och en trådlös signal med bra kvalitet. Finns det andra trådlösa nätverk i närheten, eller kanske bärbara telefoner eller Bluetooth? För sådant kan störa den trådlösa signalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Kollade du med Bredbandskollen?

 

Det är skillnad på en stark trådlös signal och en trådlös signal med bra kvalitet. Finns det andra trådlösa nätverk i närheten, eller kanske bärbara telefoner eller Bluetooth? För sådant kan störa den trådlösa signalen.

Som jag skrev i det första inlägget i denna tråd så har jag provat med både trådlöst och kabel, utan någon som helst skillnad. Det har dessutom (som jag nämnt innan) fungerat helt utan anmärkning fram tills för någon månad eller två sedan.

Finns det svar på de frågor jag ställde i mitt senaste inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade kabel-anslutning vid min snabbrepetering av tråden :(

 

En möjlighet är ju att det finns något skadligt program i datorn som lägger beslag på en del av internet-anslutningen. Ibland kan det visa sig genom dåliga resultat (hastighet och/eller tid) på Bredbandskollen. Inget antivirusprogram kan hitta alla skadliga program.

 

Jag tror inte att det spelar någon roll om datorn får en dynamisk IP-adress från routern eller om den alltid har samma, jag har inte sett det som någon lösning på ett sådant här problem någonstans. Om du misstänker något konfigurationsfel i nätverksanslutningen, kan du ta bort den. Efter att du har startat om datorn ska Windows skapa en ny med standardinställningar (gör en systemåterställningspunkt först för säkerhets skull).

 

Jag vet inte vad det skulle kunna vara för hårdvaruproblem eftersom du får samma resultat med både nätverkskabel och trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Lustigt....

Bland det första jag gjorde när strulet började var standardförfarandet, dvs. dra ut nätsladden till routern så att den får nollställa sig, dock utan framgång.

Nu tänkte jag att det var lika bra att göra detta en gång till, bara för säkerhets skull, och vad händer? Jo, allt fungerar precis perfekt :-)

Till nästa gång så ska jag alltså inte nöja mig med att prova på en lösning en gång, utan två eller t.o.m tre!!

Tack för all hjälp ändå! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt att det bara drabbade en dator, men bra att du kom på en lösning :thumbsup:

 

Står routern svalt så att den inte blir överhettad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...