Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AHCI eller icke, Trim-stöd


Monshi

Rekommendera Poster

Så har datorn blivit med SSD. Bara SATA2 i datorn, inga fantastiska hastigheter men klart snabbare än gamla mekaniska. Och tyst, annat vore konstigt.

 

Till min fundering. Dumma AMD-chippen, (SB770) och dess drivrutiner agerar i AHCI-läge som RAID-kontroller (enligt Intels SSD Optimizer). Denna optimerare, Trim-funktion, fungerar icke när disken finns i RAID.

 

Det går utmärkt att ställa om i BIOS att nyttja IDE istället för AHCI, starta upp Windows och köra optimeringen.

 

Suck. Att köra SSD i IDE-läge är väl inte den bästa av idéer? Då tappas ju funktion som NCQ exempelvis, en funktion som SSD nyttjar väl.

Med andra, jag svarar väl på min fundering själv. vore dumt att köra datorn i IDE-läge bara för att kunna köra Trim.

 

Eller?

Finns det annan lösning? För trimma en SSD bör man göra ibland som jag förstår det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum, TRIM funkar ju såväl i IDE- som AHCI-läge. Dock väl inte i RAID, så valet för dig nu tolkar jag som att ha antingen IDE inkl TRIM eller AHCI exkl TRIM? Frågan är då om inte det förra är att föredra, IDE inkl TRIM... Fast det går ju alltid att mäta och jämföra prestandan de två lägena emellan med HD Tune.

 

Men funkar TRIM redan i Vista? För jag trodde det kom först i och med W7. Man kan kolla om det är aktivt genom att i Kommandotolken skriva:

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

(Kommandotolken måste då köras som Administratör. Svaret "0" indikerar att TRIM är aktivt medan "1" indikerar att det är inaktivt.)

 

Kanske funkar det bättre i ditt fall nu att använda MS drivrutin (MSAHCI) istället för AMD:s dito..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, lite fel av mig. Trim finns inte i Vista. Det är först Win7 som har stöd för det.

det jag menar är användandet av Intels egna optimeringsprogram som nog bör användas då just Vista inte har Trim.

 

HD Tune ger ingen skillnad i prestanda vad jag ser men den testar väl bara sekventiell läsning egentligen?

Test som Atto borde visa skillnad tror jag.

Hittar detta vid sök

http://communities.intel.com/message/76408;jsessionid=E3F2C101CE699B73A423B414A70E35F6.node7COM#76408

jag torde få liknande resultat.

 

Intressant, efter att ha uppdaterat AMDs drivisar för AHCI så lyckas Intels programvara ivartfall ta fram SMART-data i AHCI-läge, det gick inte innan. Och HD Tune lyckas fortfarande inte visa SMART-data.

 

 

MSAHCI... får testa..men hur?

Får se om jag lyckas hitta rätt sökord på Google innan någon berättar hur här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var inte så svårt.

Ändade från AMD drivis för SATA-kontrollen till "Standard AHSCI 1.0"

nej tack. Segt som sirap, SSD disken blir segare än min äldsta mekaniska...

Men Intels program fungerar. HD Tune lyckas plocka SMART-data..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du senaste AMD chipset och SATA drivrutin?

Kolla att det är för ditt moderkort i listan http://support.amd.c...id_windows.aspx

 

Fast det skall sägas att AMD drivrutin tillsammans med Intel SSD kanske inte är helt optimalt, men det är bara att testa.

Intel ToolBox 3.0.3 nedladdning http://downloadcente...Y&DwnldID=18455

Intel Video: http://www.intel.com...ox-3-video.html

 

TRIM bör du som sagt kunna köra via Intel SSD Toolbox och är viktigt att du får igång för att återställa prestanda på disken.

 

Vad har du för möjligheter i AMD kontrollprogrammet att ställa in SATA mode?

Jag tycker det är lite märkligt att den skall köra i RAID även i normalt fall.

 

Tyvärr ingen AMD att testa med heller...

 

[Edit] Kanske finns det svar här?

Intel Solid State Drives in Support Community

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fly, ja jag har senaste drivisarna. Om de nu inte uppdaterade dem idag...

 

Intel SSD Toolbox är det verktyg jag försöker använda.

 

Nej, den kör nog inte RAID men SSD Toolbox tycker det.

 

Historiskt så har SMART-data aldrig fungerat med AMDs drivrutiner för 770. Du kan söka på forum och se det.

Nu med senaste versionen av drivrutinerna, uppdaterade efter installation av SSDn, lyckas SSD Toolbox läsa ut SMART som sagt men inte HD Tune (enda andra verktyget jag testat med).

 

Mmh, ska testa starta om med AMD AHCI Compatible RAID controller, får se hur den fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, AMD AHCI Compatible RAID controller var ingen lyckträff.

Då ser Intels SSD verktyg ut såhär:

post-8996-0-19671600-1341415527_thumb.png

 

Blir att starta om igen så SMART data ivartfall kan tas fram.

 

Sedan blir det nog till att söka i Intels forum.

Och fram till en lösning finns starta upp datorn med diskarna i IDE-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilken SSD pratar vi om?

 

Men du säger att msahci.sys gav dig dåliga prestanda?

Hmm tycker det är märkligt också, fast du kör förstås inte Windows 7...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en omstart med AMD SATA Controller (v 1.2.1.331) ser Intels verktyg lite finare ut

post-8996-0-58745100-1341415926_thumb.png

men

post-8996-0-10505000-1341415965_thumb.png

 

Jag har alltså detta moderkort

http://www.gigabyte....spx?pid=3302#ov

GA-MA770-UD3

med AMD 770 / AMD SB 710

 

Och ja, den SSD som sitter i är en Intel SSD 330 120 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inställning i BIOS - AHCI mode?

 

Testa att koppla SSD på SATA2_0 port

post-73434-0-93669300-1341417157_thumb.png

 

 

Annars fanns en hel del AMD TRIM på Intelforumet (jag snabbsökte), kanske inte nödvändigtvis exakt SSD 330 men symptomen verkar vara likartade och nu har jag inte detaljgranskat inläggen, kanske hittar du lösningen i nåt.B)

 

Ps. Annars får jag gratulera till ett bra val Intel SSD 330 Hoppas du får till det.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Same same oavsett vilken port, har testat 2_1, 2_0 och 2_4.

2_4 och 2_5 kan jag jag sätta i IDE läge oberoende av de fyra andra eller ha samma som de övriga.

 

Intressant, i BIOS nämns diskarna som SCSCI#

 

Lösningen på Intels forum tycks vara att använda MSAHCI

Jag testade den, den var seg som sirap men fungerade.

Hittar

http://support.microsoft.com/kb/974073

men var hittar jag hotfixen som kanske löser upp sirapen?

 

 

Hittar att AMD AHCI ska stödja trim från version 10.9 men samtidigt att 700-serien inte stödjer trim...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det där förstår jag inte till fullo (MSAHCI.SyS hotfix KB974073 alltså).

 

Men kolla in detta och nu är jag tyvärr lite seg i luvan, men så här verkar det vara.

 

Ungefär mitt på sidan (sök på 980080 i webbläsaren)

http://blogs.technet...erver-2008.aspx

 

KB 980080

Supersede(s):

977890 The system restarts unexpectedly when OOBE runs, and you receive the following error message: "Failure occurred during online installation"

977323 After you change the SATA mode of disk devices to use the AHCI specification on a Windows Server 2008-based or Windows Vista-based computer, the computer or certain applications randomly stop responding for 60 seconds or longer

974073 An update for the Msahci.sys driver has been released for AMD chipsets

971390 A minor delay occurs when Windows Vista or Windows Server 2008 resumes from sleep if the hard disk is attached to a secondary ATA port

 

I så fall är det KB 980080 som du skall hämta?

Om du gör detta skall du först skapa en återställningspunkt, installera, starta om datorn och därefter köra Windows update, kanske direkt inifrån Enhetshanteraren köra en driver update för denna under IDE ATA/ATAPI Styrenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar och ser vad som sker... En återställningspunkt är en bra idé tror jag. Har iofs även en bara några dagar gammal klon, originalet på ordinära hårddisken, att ta till om det skulle gå helt åt skogen.

 

Apropå disken.

En liten avreagering på mjukvaran.

Med disken följer Intels Data Migration Software.

Ett verktyg för att flytta över ens data till SSDn baserat på Acronis kloningspaket.

Det klarade inte av att hantera min uppställning med en OS-partition på 110 GB, cirka, och en sekundär partition på samma disk på 500 GB.

Jag ville bara flytta över OS, dvs första partitionen.

Nej nej, det klarar den inte. Fick ta till Clonezilla samt Windows installationsskiva för att fixa MBR på SSDn efter kloning.

Så här i efterkunskapen kranka klokhet kunde jag istället köpt en lite billigare helt utan stödprogramvara...

Fast ska sägas, på den bärbara där jag satte in en 180 GB i samma serie, ersatte en 250 GB, där fungerade mjukvaran, kloningen, som tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, körde in den där KBn efter en blåskärm vid körning av AS SSD benchmark.

 

Gav mig anledning att köra lite tester med HD Tune på en vanlig disk, en disk jag vet hur den beter sig.

Låt oss börja med AMDs AHCI drivrutiner (läs mer om de sist i inlägget)

post-8996-0-42844300-1341483241_thumb.png

 

Vi tar sedan MS AHCI, standardversionen

post-8996-0-19493100-1341483267_thumb.png

Aj aj, inte alls bra.

 

In med KB-uppdateringen och kör igen

post-8996-0-04572300-1341483308_thumb.png

Ser bättre ut men notera CPU-belastningen.

 

Ett test på SSDn också.

Med AS SSD Benchmark.

Med AMDs AHCI

post-8996-0-45965300-1341483389_thumb.png

 

och sedan MS AHCI efter KB

post-8996-0-26276600-1341483412_thumb.png

Notera nollorna på 4K-16Thrd, det testet fungerar inte, disken låser sig. Misstänker att det ger upphov till blåskärm om jag inte avbryter det.

 

Två bilder till, här vinner faktiskt MS AHCI, efter KB

Först AMD

post-8996-0-86912100-1341483874_thumb.png

 

MS AHCI, KB

post-8996-0-60261600-1341483891_thumb.png

 

Får väl testa även IDE-läge...

 

Mer om AMDs AHCI, hittar två saker

 

Något om att de (på Nvidia-tiden) inte betalar licens till AHCI, att deras AHCI-läge i tekniken är en RAID-läge och inte kompatibel med AHCI.

( se http://forums.amd.co...MVIEWTMP=Linear )

Samt att stöd för trim ska finnas/komma finnas för 8xx kretsar men aldrig för 7xx.

 

Min slutsats, hittills, är att köra på AMD AHCI som standar, att skifta till MS AHCI ibland och köra trim.

Ja, ska testa IDE också.

 

Sådär, det var lite data.

Någon med en kommentar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, IDE-läge också.

post-8996-0-16214300-1341486719_thumb.png

Allmänt sämre prestanda på SSDn i IDE-läge.

 

HD Tune ger resultat i klass med de ovan med AMD AHCI

post-8996-0-01507700-1341486766_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har tyvärr inga vettiga kommentarer runt detta.

Det som hade varit intressant är att fått detta testat med Windows 7.

Prestandan med Windows 7 skall ju vara lite bättre inte minst pga. det stöder per default 4K align transfer för SSD och där är jag osäker på om detta stöds i vista.

I Windows XP stöds det inte.

 

Nu kör ju du också på SATA II port 3Gbit/sek(=300MB/sek i SATA-gränssnittet) och detta är max vad detta klarar.

Kan ej säga säkert vad detta betyder i praktiken, om det är förklaringen till dom lägre hastigheterna i en av deltesterna.

 

Men som sagt hade varit intressant med Windows 7 för att testa....B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har stoppat in en 180 GB i en bärbar dator med Win7. Bärbar med Intel-kretsar dock, där fungerar optimeringen som den ska.

Denna bärbara har även den SATA II, eller ivartfall inte bättre. Kan köra AS SSD test på den med och se vilka skillnader det blir.

 

En fundering.

 

Det här är ju en disk med komprimerande kretsar. Nu har jag inte läst på helt vad detta innebär men jag antar att det är en on-the-fly komprimering av data till minneskretsarna. Detta begränsas skrivhastigheten en aning vid okomprimerbara data.

Men en annan aspekt, iochmed att den komprimerar, är väl att den rymmer mer än de 111,79 GB som partitionen är på?

Noterar att min Windows-installation har krympt från 83 GB till cirka 60 GB men jämför jag mapp mot mapp på gamla disken är alla mappar ungefär lika stora. Måste betyda att disken komprimerat bort cirka 25% data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja den komprimerar on-the-fly så att säga, inget som påverkar prestandan negativt. Tvärtom i vissa avseenden.

Men det är Sandforce contoller 2281 på denna (Firmware av Intel) och just Sandforce controller har svårt att hantera data som är okomprimerbara.

 

DVS. videofiler, musik och dylikt har den svårare att få till någon bra prestanda jämfört med andra SSD-controller jmfr. Indilinx, Marvell, Samsung.

 

Å andra sidan är detta inte ett problem när Sandforce disken används som systemdisk, där bl.a. Windows innehåller mycket komprimerbara filer.

Dock skall man komma ihåg att inte tränga in en Sandforce i ett hörn som den inte kan ta sig ut från.

Dvs. extremfylla disken, särskilt då med okomprimerbara data, för då kan det bli så att inte ens TRIM klarar av att återställa prestandan till fullo igen efter man rensat ut data.

 

Vid normal användning som systemdisk och även ha vissa utvalda program och i ett system där man har ytterligare en HDD där man lagrar tex. filmer, foton, musik etc. så är det inga som helst problem. SSD och detta gäller många SSD, bör inte fyllas mer än till c:a 80% innan prestandan sjunker drastiskt. Ta bort filer och med TRIM så skall i normalfallet prestandan återställas, men som sagt, knökfull Sandforce med mestadels okomprimerbara data kan bli ett problem.

 

Finns mycket att läsa om detta bl.a. på AnandTech

The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD

Intel SSD 520 Review: Cherryville Brings Reliability to SandForce

 

Dessutom finns att läsa om just Intel SSD 330

NH Intel SSD 330-serien; SandForce med konkurrenskraftigt pris

PC För Alla Extreme Intel 330 - ny mainstream ssd från intel testad i RAID

 

Intel SSD 330 har synkrona (ONFI v2) minneskretsar, precis som Intel 520 - det har långt ifrån alla, många kör med asynkrona minnen med sämre prestanda.

 

M.a.o. Intel SSD 330 är en bra och prisvärd SSD med relativt bra prestanda (trots att prestandan är något "strypt" jämfört med Intel 520) på ett modernt operativsystem och på en dator med 6Gbit portar...

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.a.o. Intel SSD 330 är en bra och prisvärd SSD med relativt bra prestanda (trots att prestandan är något "strypt" jämfört med Intel 520) på ett modernt operativsystem och på en dator med 6Gbit portar...

Mvh :rolleyes:

 

Tackar för förklaring och... ja, jag får väl börja spara till en ny dator :)

Fast denna tuffar på så bra så och, i ärlighetens namn, vette tusan om jag någonsin skaffar en stationär datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...