Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hamachi förstör för alla andra i nätverket


Skrutt

Rekommendera Poster

Under lång tid hade vi bekymmer med ett svajigt nätverk här hemma: låga hastigheter och ständiga ned- och uppkopplingar, ibland så ofta som med några sekunders mellanrum. Efter ett tag kunde jag spåra bekymren till äldste sonens dator - så fort den var igång så dök problemen upp för alla som var inne i nätverket. Efter en hel del huvudklianden insåg vi att det var Hamachi som ställde till det, och så fort vi inaktiverade den nätverksanslutningen så var problemet löst. Sonen sade sig dessutom inte behöva programmet längre, så det var bara att ta bort.

Nu har yngste sonen börjat spela Minecraft, och nu vill han ansluta till kompisens server. Och för det behöver han naturligtvis... (trumvirvel)... Hamachi. Så fort han kopplar upp sig är de gamla bekymren med det svajiga nätverket tillbaka för oss andra. Dessvärre vill han inte avinstallera Hamachi, för hur skall han annars spela på kompisens server?

Finns det någon inställning i Hamachi som gör att problemet minskar? Jag har inte hittat något. Alternativt, finns det någon annan vpn-programvara han kan använda för att ansluta till kompisens server (även om kompisen har satt upp servern med Hamachi)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Hamachi på min dator tidigare. Använder det inte längre. Använda annan vpn programvara tror jag inte går, eftersom Hamachi är krypterad. Vad ni kan kontrollera är om Hamachi står som första nätverk i prioritet.

 

Följande gäller Vista och Win 7. XP minns jag inte hur man gör.

Öppna Nätverks och Delningscenter. Klicka på Ändra inställningar för nätverkskort. I rutan som kommer upp, klicka på Avancerat i menyn överst (Finns inte den menyn, så tryck en gång på ALT knappen) Välj sedan Avancerade inställningar i dropplisten. I nästa ruta kan man flytta anslutningarna upp eller ner. Står Hamachi överst så flytta ner den.

 

Vet inte om det hjälper men det kan vara värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Hamachi står inte överst där heller.

 

Vet inte om denna iakttagelse kan vara en ledtråd:

Om någon av oss andra användare i nätverket inaktiverar vårt nätverkskort, och därefter aktiverar det igen så blir internetuppkopplingen snabb och bra igen (för den personen). En stund, därefter sjunker hastigheten och problemet återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...